سينماي رفتاري
نويسنده :عباس بهارلو
نقد فيلم مردي از لندن / مردي از شهر (بلا تار، 2007)
بلاتار فيلمش را بر اساس رمان پليسي ژرژ سيمنون و به شيوه فيلم نوارهاي کلاسيک فرانسوي و سياه و سفيد ساخته است. او بدون آن که بخواهد لحظه اي از زمان طولاني فيلمش را هدر بدهد از همان نخستين پلان - سکانس هاي آغازين فيلم با حرکت دوربين، نورپردازي، فضاسازي و بازي بازيگرانش مخاطبان را در بهت و حيرت فرو مي برد.
اين فيلم در مجموع از 22 پلان - سکانس تشکيل شده و از اين بابت شباهت هايي به فيلم هاي ميکلوش يانچو، کارگردان هموطن بلا تار، دارد. خود تار در اين مورد گفته است يانچو و فيلم هايش را ستايش مي کند و فراوان از او ياد گرفته است. اما با وجود اين، سينمايش را از سينماي پانچو جدا و متفاوت مي داند، زيرا فيلم هاي يانچو غالباً از نماهاي عمومي تشکيل شده اند و شخصيت محوري ندارند، اما تار بيش تر از نماي درشت استفاده مي کند و فيلم هايش شخصيت محوري دارند. به جزاين، درونمايه فيلم هاي يانچو عمدتا سياسي هستند و تار به شخصيت ها و درونيات آن ها توجه بيشتري دارد.
بلا تار با اتکا به شيوه تصويرسازي حسي خود، شايد بيش از القاي هر حسي، ترس از عظمت دشواري درک کردن را به مخاطب منتقل مي سازد. او با تصاوير سياه و سفيد فيلم خود چشمان مخاطبانش را مسحور مي کند و از اين حيث مي کوشد از اسلاف بزرگ خود برگمان و آنتونيوني فراتر برود.
منبع:نشريه صنعت سينما ،شماره 85
/خ