۲۰ نکته ضبط صدا با کامپیوتر (1)
استودیو های ضبط در دنیای مجازی کامپیوتر، به اندازه ی کافی واقعی هست و با آن آشنایی داریم، ولی باید با اطلاعات کافی به سراغ آنها رفت تا بتوان بهترین نتیجه را از آن ها گرفت.
۱) درجه ورودی صدای را از منبع افزایش دهید تا اینکه به روش های معمول تکیه کنید: اگر سیگنال ورودی فقط نصف از حداکثر است، به احتمال زیاد شما کمی نویز دریافت می کنید و مقداری از وضوح و کیفیت سیستم را از دست می دهید. امکاناتی مانند اکولایزر و Reverb می توانند امکان کم کردن این نویز ها را در ضبط با صدای کم فراهم کند.برای تنظیم صدا از نرم افزار ها استفاده کنید و سعی کنید میزان صدا را فقط چند دسیبل کمتر از حداکثر نگه دارید.
۲) صرف نظر از ضبط ۱۶ -۲۰ -۲۴ بیتی که دارید. کیفیت ضبط واقعی را منبع تعیین می کند. برای وکال یک سیستم با کانال صدایی خوب با امکاناتی مانند آمپ خوب برای میکروفون ، اکولایزر و ... در نظر بگیرید.این می توانند برای ساز ها هم استفاده شود و استفاده های دیگری برای ساز هایی با بیس یا گیتار الکتریک و الکترو آکوستیک و با صدای شفاف دارد.
۳) باور این مسئله که کامپیوتر ها و نرم فزار های ضبط ارزش خوبی در برابر پول شما دارند می توانند شما را به این مساله برساند که ضبط خوب را با لوازم قدیمی و کم قیمت استودیو هم می توانید انجام دهید. این کاملا درست نیست، با وجود میکروفن های خازنی با قیمت کمتر از ۲۰۰ دلار دلیلی برای استفاده از میکروفن های دینامیکی قدیمی نیست.
۴) اسپیکر ها را طوری قرار دهید که یک مثلث متساوی الساقین با شما بسازند.شما نیاز به بیشترین صدا ندارید ولی باید آنقدر صدا بلند باشد که دیگر صدای معمولی کامپیوتر و فن های آن شنیده نشود.
۵) برای همه ی فایل های صوتی از یک هارد درایو جدا استفاده کنید.این امکان را به شما میدهد که ترک های بیشتری را سریع تر پلی بک کنید. این هم چنین امکان دیفرگ کردن و فرمت کردن را به شما می دهد. اگر می خواهید هارد درایو خریداری کنید سریع ترین را انتخاب کنید.اگر نمی توانید یک هارد درایو جدا بخرید یک پارتیشن جدا در هارد درایو فعلی در نظر بگیرید.
۶) وقتی می خواهید کارت صدا انتخاب کنید سعی کنید آنهایی را بخرید که حداقل ۴ خروجی را پشتیبانی کند- و یک خروجی دیجیتال S/PDIF اگر از مینی دیسک رکوردر استفاده می کنید. در این صورت می توانید دو خروجی برای ترک هایی که به افکت های نرم افزاری نیاز دارند و دو خروجی برای ترک هایی که از پردازنده ی خارجی استفاده می کنند داشته باشید.
7) Reverb از مهم ترین افکت ها در استودیو است. و استفاده خوب برای به دست آوردن بهترین نتیجه نیاز به قدرت بالای پردازش دارد. به همین دلیل بهتر است از کارت صدا هایی با پردازنده ی Reverb استفاده کنید، مانند Lexicon Studio، Yamaha DSP Factory و یا Yamaha SW۱۰۰۰XG . مدل آخر دارای synth sounds به صورت آن بورد نیز هست.
۸ ( اگر از یک کارت صدای سطح بالا با پردازنده ی DSP آن بورد استفاده نمی کنید، امکان مشاهده ی کمی تاخیر (latency or delay) وجود دارد. درایور های جدید ASIO II این مشکل را به حداقل می رسانند.ولی در همه ی کارت صدا ها کاربرد کافی را ندارد.راه دیگر استفاده از میکسر کوچک بر سر راه ورودی به کامپیوتر است – در هر صورت به یک میکسر برای ترکیب صدای ورودی با synth های خارجی نیاز دارید.
۹ ( از پلاگین Antares&#۰۳۹; Autotune نه تنها برای شفافیت صدا بلکه برای سولو های گیتار هم استفاده کنید. تا زمانی که زمان ترکینگ شما به اندازه کافی کم باشد نوازندگی معمولی بی تاثیر می ماند ولی هر وقت نتی را ادامه بدهید دقیقا نت مورد نظر ضبط می شود ( بدون تغییر pitch ). این برای قطعات آرامی که از تکنیک بند زیاد استفاده می کنند پر کاربرد است.شما استفاده از این را می توانید در آهنگ Believe از Cher بشنوید. و تنها با نتظیم صدا بر روی حداکثر و تنظیم روی گام مربوط کاملا طبیعی به نظر می رسد.
۱۰ ( مشکلی که اکثر گیتاریست ها دارند که مانیتور کامپیوتر ها ،روی امواج دریافتی با پیکاپ های گیتار نویز می اندازد و صدای وزوز در ضبط شنیده می شود. بعضی از پیکاپ های humbucking با این مشکل کنار می آید اگر خیلی نزدیک به مانیتور نباشید ولی پیکاپ های single-coil به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند. یکی از راه ها این است که درست قبل از شروع ضبط مانیتور را خاموش کنید.به هر دیلی اگر نمی توانید مانیتور را خاموش کنید با بیشترین فاصله ممکن و پشت به آن بشینید. LCD ها ارزان تر شده اند و فضای کمتری اشغال می کنند و دیگر مشکلی نویر را ایجاد نمی کنند پس سعی کنید از LCD ها استفاده کنید.
ادامه دارد ...
منبع: نت آهنگ
/ن
پل وایت در این باره به چند نکته اشاره می کند:
۱) درجه ورودی صدای را از منبع افزایش دهید تا اینکه به روش های معمول تکیه کنید: اگر سیگنال ورودی فقط نصف از حداکثر است، به احتمال زیاد شما کمی نویز دریافت می کنید و مقداری از وضوح و کیفیت سیستم را از دست می دهید. امکاناتی مانند اکولایزر و Reverb می توانند امکان کم کردن این نویز ها را در ضبط با صدای کم فراهم کند.برای تنظیم صدا از نرم افزار ها استفاده کنید و سعی کنید میزان صدا را فقط چند دسیبل کمتر از حداکثر نگه دارید.
۲) صرف نظر از ضبط ۱۶ -۲۰ -۲۴ بیتی که دارید. کیفیت ضبط واقعی را منبع تعیین می کند. برای وکال یک سیستم با کانال صدایی خوب با امکاناتی مانند آمپ خوب برای میکروفون ، اکولایزر و ... در نظر بگیرید.این می توانند برای ساز ها هم استفاده شود و استفاده های دیگری برای ساز هایی با بیس یا گیتار الکتریک و الکترو آکوستیک و با صدای شفاف دارد.
۳) باور این مسئله که کامپیوتر ها و نرم فزار های ضبط ارزش خوبی در برابر پول شما دارند می توانند شما را به این مساله برساند که ضبط خوب را با لوازم قدیمی و کم قیمت استودیو هم می توانید انجام دهید. این کاملا درست نیست، با وجود میکروفن های خازنی با قیمت کمتر از ۲۰۰ دلار دلیلی برای استفاده از میکروفن های دینامیکی قدیمی نیست.
۴) اسپیکر ها را طوری قرار دهید که یک مثلث متساوی الساقین با شما بسازند.شما نیاز به بیشترین صدا ندارید ولی باید آنقدر صدا بلند باشد که دیگر صدای معمولی کامپیوتر و فن های آن شنیده نشود.
۵) برای همه ی فایل های صوتی از یک هارد درایو جدا استفاده کنید.این امکان را به شما میدهد که ترک های بیشتری را سریع تر پلی بک کنید. این هم چنین امکان دیفرگ کردن و فرمت کردن را به شما می دهد. اگر می خواهید هارد درایو خریداری کنید سریع ترین را انتخاب کنید.اگر نمی توانید یک هارد درایو جدا بخرید یک پارتیشن جدا در هارد درایو فعلی در نظر بگیرید.
۶) وقتی می خواهید کارت صدا انتخاب کنید سعی کنید آنهایی را بخرید که حداقل ۴ خروجی را پشتیبانی کند- و یک خروجی دیجیتال S/PDIF اگر از مینی دیسک رکوردر استفاده می کنید. در این صورت می توانید دو خروجی برای ترک هایی که به افکت های نرم افزاری نیاز دارند و دو خروجی برای ترک هایی که از پردازنده ی خارجی استفاده می کنند داشته باشید.
7) Reverb از مهم ترین افکت ها در استودیو است. و استفاده خوب برای به دست آوردن بهترین نتیجه نیاز به قدرت بالای پردازش دارد. به همین دلیل بهتر است از کارت صدا هایی با پردازنده ی Reverb استفاده کنید، مانند Lexicon Studio، Yamaha DSP Factory و یا Yamaha SW۱۰۰۰XG . مدل آخر دارای synth sounds به صورت آن بورد نیز هست.
۸ ( اگر از یک کارت صدای سطح بالا با پردازنده ی DSP آن بورد استفاده نمی کنید، امکان مشاهده ی کمی تاخیر (latency or delay) وجود دارد. درایور های جدید ASIO II این مشکل را به حداقل می رسانند.ولی در همه ی کارت صدا ها کاربرد کافی را ندارد.راه دیگر استفاده از میکسر کوچک بر سر راه ورودی به کامپیوتر است – در هر صورت به یک میکسر برای ترکیب صدای ورودی با synth های خارجی نیاز دارید.
۹ ( از پلاگین Antares&#۰۳۹; Autotune نه تنها برای شفافیت صدا بلکه برای سولو های گیتار هم استفاده کنید. تا زمانی که زمان ترکینگ شما به اندازه کافی کم باشد نوازندگی معمولی بی تاثیر می ماند ولی هر وقت نتی را ادامه بدهید دقیقا نت مورد نظر ضبط می شود ( بدون تغییر pitch ). این برای قطعات آرامی که از تکنیک بند زیاد استفاده می کنند پر کاربرد است.شما استفاده از این را می توانید در آهنگ Believe از Cher بشنوید. و تنها با نتظیم صدا بر روی حداکثر و تنظیم روی گام مربوط کاملا طبیعی به نظر می رسد.
۱۰ ( مشکلی که اکثر گیتاریست ها دارند که مانیتور کامپیوتر ها ،روی امواج دریافتی با پیکاپ های گیتار نویز می اندازد و صدای وزوز در ضبط شنیده می شود. بعضی از پیکاپ های humbucking با این مشکل کنار می آید اگر خیلی نزدیک به مانیتور نباشید ولی پیکاپ های single-coil به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند. یکی از راه ها این است که درست قبل از شروع ضبط مانیتور را خاموش کنید.به هر دیلی اگر نمی توانید مانیتور را خاموش کنید با بیشترین فاصله ممکن و پشت به آن بشینید. LCD ها ارزان تر شده اند و فضای کمتری اشغال می کنند و دیگر مشکلی نویر را ایجاد نمی کنند پس سعی کنید از LCD ها استفاده کنید.
ادامه دارد ...
منبع: نت آهنگ
/ن