ادعاهای خواهرسهراب سپهری درباره آثار وی

پروانه سپهري به تازگي مدعي شده است که تعدادي از طرح‌هاي سهراب سپهري شاعر و نقاش چيره‌دست بدون رضايت خانواده‌اش با امضاي جعلي فروخته و در کتابي منتشر شده‌است.وي همچنين گفته است در نمايشگاه قبلي که در تهران با موضوع نمايش آثار سهراب سپهري برگزار شد ، تعدادي از طرح هاي اين شاعر بنام معاصر با امضاي جعلي به نمايش گذاشته شده بود....
چهارشنبه، 30 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ادعاهای خواهرسهراب سپهری درباره آثار وی

ایرنا: برپايي نمايشگاه آثار نقاشي سهراب سپهري در موزه هنرهاي معاصر تهران در روزهاي پاياني خود با ادعاي جديدي از سوي پروانه سپهري يکي از خواهران سهراب سپهري رو برو شده است. ،
 
پروانه سپهري به تازگي مدعي شده است که تعدادي از طرح‌هاي سهراب سپهري شاعر و نقاش چيره‌دست بدون رضايت خانواده‌اش با امضاي جعلي فروخته و در کتابي منتشر شده‌است.
 
وي همچنين گفته است در نمايشگاه قبلي که در تهران با موضوع نمايش آثار سهراب سپهري برگزار شد ، تعدادي از طرح هاي اين شاعر بنام معاصر با امضاي جعلي به نمايش گذاشته شده بود.
 
با اين که پروانه سپهري به اثار ارايه شده سهراب سپهري در نمايشگاه روزنه اي به رنگ که از ماه گذشته در موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش درامده اشاره اي نکرده است ولي در مورد اين ادعا و طرح ها و نقاشي هاي سهراب با امضاي جعلي با " يعقوب امداديان " دبير نمايشگاه مروزي بر اثار نقاشي سهراب سپهري گفت وگويي کرده ايم.
 
وي در مورد جعل امضاي سهراب در پايين طرح هاي اين هنرمند به ايرنا گفت: طرح هاي به نمايش درآمده در اين نمايشگاه برحي داراي امضا است و بعضي از آنها امضا ندارد.
 
امداديان توضيح داد: اين نمايشگاه شامل بيش از 113 اثر از سهراب سپهري شامل طرح ها و نقاشي هاي وي است که از سوي افراد و مراکز به امانت به موزه هنرهاي معاصر تهران اورده شده است و هر کسي که تعدادي آثار به اين نمايشگاه ارايه داده است پس از پايان نمايشگاه همان آثار به رسم امانت به صاحبش برگردانده مي شود.
 
وي يادآور شد که سه تا چهار طرح نيز از سوي يکي از دوستان نزديک سهراب به نمايشگاه ارايه شده است که بعضي از آنها امضا دارد و بعضي از آنها امضا ندارد و بقيه طرح ها نيز از سوي موزه کرمان به موزه هنرهاي معاصر تهران امانت داده شده است که اين اثار از سوي خانم سپهري به موزه کرمان داده شده بودند که برخي از اين اثار نيز داراي امضاي سهراب و برخي ديگر نيز فاقد امضا هستند.
 
امداديان تاکيد کرد که بر اساس نظر کارشناسان موزه هنرهاي معاصر تهران همه اين طرح ها و نقاشي هاي به نمايش درامده در نمايشگاه روزنه اي به ريگ از اثار سپهري است و در اصل بودن انها شکي نيست.
 
محمود شالويي مديرکل مرکز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز پيش از اين اعلام کرده بود: در برپايي نمايشگاه مروري بر آثار نقاشي سهراب تا آنجا که در توان داشتيم با همه کساني که آثار سهراب را چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور در اختيار داشتند، تماس گرفتيم و هرچند بايد گفت که عده اي موفق نشدند آثار در اختيار خود را به دليل زمان برگزاري نمايشگاه ، به موقع به نمايشگاه برسانند.
 
شالويي تاکيد کرد که اصيل ترين آثار سهراب در اين نمايشگاه به نمايش درآمده است و در اصيل بودن آنها شکي نيست. اين در حالي است که آثاري از سهراب نيز جعل شده و فاقد اصالت است ولي بانيان اين نمايشگاه بر روي اصيل بودن تابلوها و آثار ارسال شده تاکيد داشتند.
 
به گفته وي در جريان برپايي اين نمايشگاه، کارشناسان نتوانستند در مورد اصالت تعدادي از آثار به يقين برسند از اين رو از ورود اين آثار به نمايشگاه و نصب آنها جلوگيري کردند.
 
حسن نوفرستي مدير روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران نيز در مورد زمان اتمام نمايشگاه روزنه اي به رنگ گفت : اين نمايشگاه که شامل مروزي برآثار نقاشي و طرح هاي سهراب بوده است تا پنج شنبه اين هفته يکم بهمن ماه ادامه دارد و پس از آن موزه هنرهاي معاصر براي نمايش آثار دومين جشنواره تجسمي فجر آماده مي شود.
 
وي استقبال از اين نمايشگاه در طول روزهاي برپايي آن را بي نظير دانست و گفت : اين نمايشگاه يکي از گسترده ترين و غني ترين نمايشگاه هاي آثار سهراب بود و به اين دليل نيز روزانه بين 500 تا 600 نفر از اين نمايشگاه ديدن کردند.
 
به گفته وي اغلب دانشجويان رشته نقاشي و ديگر زمينه هاي هنري براساس هماهنگي هاي انجام شده به صورت گروهي از اين نمايشگاه بازديد کردند.
 
نمايشگاه مروري بر نقاشي هاي سهراب سپهري با عنوان "روزنه اي به رنگ " با ارايه 113 اثر نقاشي از اين شاعر هنرمند از دهم آذرماه در موزه هنرهاي معاصر تهران فعاليت خود را آغاز کرده است.
 
18 اثر نقاشي از آثار سهراب براي نخستين بار در اين نمايشگاه، در معرض ديد عموم گذاشته شده است. همچنين 14 اثر نيز از سوي افراد حقيقي که در خارج از کشور زندگي مي کنند براي نمايش در اين نمايشگاه به صورت داوطلبانه و با هزينه شخصي به ايران ارسال شد.
/1001/

 


منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاری
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.