پرسش :
چرا زن و مرد در اسلام حقوقشان در مواردی مثل دیه و... برابر نیست؟ آیا تبعیض نیست؟
پاسخ :
در جواب سؤال شما، باید گفت:
1- هرگاه یک مسألهای از مسائل دین را بررسی میکنیم باید آن مسأله را در منظومه و مجموعة دین بررسی کنیم تا به نتیجهای واقعیتر و دقیقتر دست یابیم و اگر مسألهای را از منظومه و مجموعه آموزههای دینی بیرون آوردیم و به تنهایی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم ممکن است صورت آن مسأله بسیار بیمعنا باشد و قابل توجیه نباشد در مثال محسوس اگر دندانی را در دهان انسان ملاحظه کنیم با مجموعه دندان ها و لب و لثه او زیبایی محسوس خود را خواهد داشت ولی اگر همین دندان را کنده و به کسی عرضه کنیم بسیار چندشآور خواهد بود.
2- دیه در اسلام قیمت انسان ها محسوب نمیشود، چون دیه یک دانشمند بزرگ با یک انسان و طفل عادی یکسان است دیه، خونبها نیست بلکه جبران خسارتی است که معمولاً به یک خانواده وارد میشود. در نظام اقتصادی اسلام، زن در خانواده نقش مالی ندارد و درآمدها و هزینهها به عهده مرد می باشد نه زن. و به این جهت هر گاه مردی از خانواده تلف شود نانآور خانواده و کسی که مسؤولیت درآمد و هزینهها را به عهده داشته است از دست رفته است و هرگاه زن از بین برود چنین حادثهای اتفاق نیفتاده است. در این مورد باید دو نکته مورد توجه قرار بگیرد:
الف: قانونگزار بر اساس قاعده قانون گزاری میکند و نه استثناء ممکن است به خاطر حوادث طبیعی و اجتماعی گاهی زنها نانآور خانه باشند که این امر استثنایی است و مطابق با نظام اقتصادی اسلامی نیست.
ب: وقتی ما مرد را نانآور خانه معرفی میکنیم و این نقش را به زن نمیدهیم مقصود ما اعم از فعلیت و شأنیت است که بنا بر این شامل حال اطفال هم میشود. یعنی کسانی که فعلاً نانآور خانه نیستند و در آینده این شأنیت را دارند که نانآور خانه شوند را هم، شامل میشود.
با توجه به بیانات فوق، ایرادی که در مثال شما بود رفع میشود.
منبع: پایگاه حوزه
در جواب سؤال شما، باید گفت:
1- هرگاه یک مسألهای از مسائل دین را بررسی میکنیم باید آن مسأله را در منظومه و مجموعة دین بررسی کنیم تا به نتیجهای واقعیتر و دقیقتر دست یابیم و اگر مسألهای را از منظومه و مجموعه آموزههای دینی بیرون آوردیم و به تنهایی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم ممکن است صورت آن مسأله بسیار بیمعنا باشد و قابل توجیه نباشد در مثال محسوس اگر دندانی را در دهان انسان ملاحظه کنیم با مجموعه دندان ها و لب و لثه او زیبایی محسوس خود را خواهد داشت ولی اگر همین دندان را کنده و به کسی عرضه کنیم بسیار چندشآور خواهد بود.
2- دیه در اسلام قیمت انسان ها محسوب نمیشود، چون دیه یک دانشمند بزرگ با یک انسان و طفل عادی یکسان است دیه، خونبها نیست بلکه جبران خسارتی است که معمولاً به یک خانواده وارد میشود. در نظام اقتصادی اسلام، زن در خانواده نقش مالی ندارد و درآمدها و هزینهها به عهده مرد می باشد نه زن. و به این جهت هر گاه مردی از خانواده تلف شود نانآور خانواده و کسی که مسؤولیت درآمد و هزینهها را به عهده داشته است از دست رفته است و هرگاه زن از بین برود چنین حادثهای اتفاق نیفتاده است. در این مورد باید دو نکته مورد توجه قرار بگیرد:
الف: قانونگزار بر اساس قاعده قانون گزاری میکند و نه استثناء ممکن است به خاطر حوادث طبیعی و اجتماعی گاهی زنها نانآور خانه باشند که این امر استثنایی است و مطابق با نظام اقتصادی اسلامی نیست.
ب: وقتی ما مرد را نانآور خانه معرفی میکنیم و این نقش را به زن نمیدهیم مقصود ما اعم از فعلیت و شأنیت است که بنا بر این شامل حال اطفال هم میشود. یعنی کسانی که فعلاً نانآور خانه نیستند و در آینده این شأنیت را دارند که نانآور خانه شوند را هم، شامل میشود.
با توجه به بیانات فوق، ایرادی که در مثال شما بود رفع میشود.
منبع: پایگاه حوزه