پرسش :
علت تعدد سورهها و تقسيم بندى آيات قرآن چيست؟
پاسخ :
قرآن پژوهان درباره حكمت تقسيم قرآن به سورههاى مختلف، نظرهاى گوناگونى را بيان كردهاند. برخى در اين باره گفتهاند: حكمت تقسيم قرآن به سورهها براى اثبات اين مسئله است كه هر سورهاى از قرآن- حتى در حداقل آيات آن معجزه و آيتى از نشانههاى الهى است. همچنين اشاره به آن است كه هر سوره، داراى روش و سبك مستقل و مخصوص به خود است. براى مثال سوره «
يوسف» از داستان يوسف و سوره «برائت» از احوال و اسرار منافقان صحبت مىكند.(1) به علاوه هر سوره داراى حداقل يك هدف اصلى و پيام ويژهاى مىباشد كه آيات سوره بر محور آن دور مىزند.(2) برخى نيز به
حكمتهاى ديگرى اشاره كردهاند از جمله: تفصيل قرآن به آيات و سورههاى مختلف به سبب به هم پيوستن اشكال و نظاير و متناسب بودن آنها با يكديگر است كه موجب ملاحظه و شناخته شدن معانى و نظم آنها مىگردد.(3)
در پايان لازم است به دو نكته اشاره شود:
يكم. تقسيم قرآن به سورهها به دستور خدا بوده و در زمان پيامبرصلى الله عليه وآله تعيين شده است. هر سوره با «بسماللَّه الرحمن الرحيم» شروع و با تكرار نزول آن، سوره پيشين ختم مىشود.
دوم. تقسيم قرآن به سورهها، اختصاص به اين كتاب آسمانى ندارد زيرا كتابهاى آسمانى پيشين (مانند تورات و انجيل) هم به شكل تبويب و سورهبندى نازل شده است چنان كه زمخشرى بدين موضوع اشاره كرده است.(4)
پىنوشت
(1) بدرالدين محمد بن عبدالله زركشى، البرهان فى علوم القرآن، ج 1، نشر دار المعرفه، ص 264.
(2) ر. ك: اهداف و مقاصد سورههاى قرآنى، محمود شماته، ترجمه محمد باقر حجتى.
(3) جلال الدين عبدالرحمن سيوطى، الاتقان فى علوم القرآن، ج 1،) نشر دار ابن كثير (، ص 207 و 208 سيد محمدباقر حجتى، پژوهشى در تاريخ قرآن كريم، نشر دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ص 107.
(4) الاتقان، ج 1، ص 208.
قرآن پژوهان درباره حكمت تقسيم قرآن به سورههاى مختلف، نظرهاى گوناگونى را بيان كردهاند. برخى در اين باره گفتهاند: حكمت تقسيم قرآن به سورهها براى اثبات اين مسئله است كه هر سورهاى از قرآن- حتى در حداقل آيات آن معجزه و آيتى از نشانههاى الهى است. همچنين اشاره به آن است كه هر سوره، داراى روش و سبك مستقل و مخصوص به خود است. براى مثال سوره «
يوسف» از داستان يوسف و سوره «برائت» از احوال و اسرار منافقان صحبت مىكند.(1) به علاوه هر سوره داراى حداقل يك هدف اصلى و پيام ويژهاى مىباشد كه آيات سوره بر محور آن دور مىزند.(2) برخى نيز به
حكمتهاى ديگرى اشاره كردهاند از جمله: تفصيل قرآن به آيات و سورههاى مختلف به سبب به هم پيوستن اشكال و نظاير و متناسب بودن آنها با يكديگر است كه موجب ملاحظه و شناخته شدن معانى و نظم آنها مىگردد.(3)
در پايان لازم است به دو نكته اشاره شود:
يكم. تقسيم قرآن به سورهها به دستور خدا بوده و در زمان پيامبرصلى الله عليه وآله تعيين شده است. هر سوره با «بسماللَّه الرحمن الرحيم» شروع و با تكرار نزول آن، سوره پيشين ختم مىشود.
دوم. تقسيم قرآن به سورهها، اختصاص به اين كتاب آسمانى ندارد زيرا كتابهاى آسمانى پيشين (مانند تورات و انجيل) هم به شكل تبويب و سورهبندى نازل شده است چنان كه زمخشرى بدين موضوع اشاره كرده است.(4)
پىنوشت
(1) بدرالدين محمد بن عبدالله زركشى، البرهان فى علوم القرآن، ج 1، نشر دار المعرفه، ص 264.
(2) ر. ك: اهداف و مقاصد سورههاى قرآنى، محمود شماته، ترجمه محمد باقر حجتى.
(3) جلال الدين عبدالرحمن سيوطى، الاتقان فى علوم القرآن، ج 1،) نشر دار ابن كثير (، ص 207 و 208 سيد محمدباقر حجتى، پژوهشى در تاريخ قرآن كريم، نشر دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ص 107.
(4) الاتقان، ج 1، ص 208.