کيک با تزئين قو

کف قالب گردي به قطر 23 الي 25 سانتي متر را با کاغذ روغني پوشانده ، کنار بگذاريد . فر را با حرارت 180 درجه ي سانتي گراد روشن نماييد .آرد ، نمک و بکينگ پودر را 3 بار با هم الک کنيد . تخم مرغ ها را شکسته زرده ها را در يک کاسه و سفيده ها را درون کاسه ي ديگري بريزيد . سفيده ها را با درجه ي تند همزن بزنيد تا وقتي اثر پايه هاي همزن روي آن باقي بماند ، سپس يک دوم مقدار کل شکر ( 150 گرم ) را کم کم ، حين زدن به آن اضافه نماييد تا سفيده کاملاً سفت و پفکي شود ،
يکشنبه، 4 بهمن 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کيک با تزئين قو
کيک با تزئين قو
کيک با تزئين قو

نويسنده:ژانت طوروسيان




CHOCOLATE LATTICE SW AN CAKE

مواد لازم براي کيک اسفنجي :

تخم مرغ خنک / 6 عدد
وانيل خالص / نوک قاشق چايخوري
پودر قند / 300 گرم
آرد سفيد قنادي / 300 گرم
بکينگ پودر / يک قاشق چايخوري سر صاف
آب جوش / يک دوم قاشق غذاخوري
نمک / نوک قاشق چايخوري
مواد لازم براي تهيه قوها
سفيده ي تخم مرغ /يک عدد
پودر قند/250تا300 گرم
آب خالص/يک قاشق چايخوري

طرز تهيه کيک اسفنجي :

کف قالب گردي به قطر 23 الي 25 سانتي متر را با کاغذ روغني پوشانده ، کنار بگذاريد . فر را با حرارت 180 درجه ي سانتي گراد روشن نماييد .آرد ، نمک و بکينگ پودر را 3 بار با هم الک کنيد . تخم مرغ ها را شکسته زرده ها را در يک کاسه و سفيده ها را درون کاسه ي ديگري بريزيد . سفيده ها را با درجه ي تند همزن بزنيد تا وقتي اثر پايه هاي همزن روي آن باقي بماند ، سپس يک دوم مقدار کل شکر ( 150 گرم ) را کم کم ، حين زدن به آن اضافه نماييد تا سفيده کاملاً سفت و پفکي شود ، طوري که وقتي کاسه را بر مي گردانيد ، سفيده تکان نخورد .
زرده ها را با وانيل و باقيمانده شکر بريزيد تا کرم رنگ و کشدار شود ، سپس آب ليموترش و آب جوش را اضافه کنيد و سريع هم بزنيد تا زرده نپزد .
سفيده را داخل زرده کرده ، به کمک ليسک آنها را به خورد هم بدهيد . مخلوط آرد را کم کم به مخلوط تخم مرغ ها اضافه کرده ، مواد را با ليسک زير و رو کنيد تا جذب هم شوند .مايه ي کيک را درون قالب ريخته ، ريوش را صاف کنيد و درون فر از پيش گرم شده به مدت 45 دقيقه بپزيد . بعد از پخته و سرد شدن کيک اسفنجي، آن را به دو لايه تقسيم کرده ، لايه ها را به کمک آب کمپوت آناناس يا مخلوط آب و شکر اسانس دارتر کرده ، روي لايه ها خامه ي زده شده ماليده و به کمک مغزهاي و ميوه هاي دلخواه آن را طعم دار کنيد . لايه هاي کيک را روي هم سوار کرده ، رو و اطراف کيک را خامه ماليده و به مدت 3 ساعت درون يخچال کاملاً خنک نماييد ، تا بتوانيد ديواره ي آن را به راحتي با CHOCOLATE LATTICE تزئين نماييد .

طرز تهيه ي خامه ي شکلاتي ( CHOCOLATE LATTICE ) :

150 گرم شکلات تخته اي را روي بخار کتري قرار دهيد تا ذوب شود ( هيچ نوع روغني به آن اضافه ننماييد ) .
ارتفاع کيک خامه زده شده و محيط آن را با کمک سانتي متر اندازه بگيريد . ارتفاع کيک را به اضافه ي نيم سانتي متر کنيد تا بعدا کار با خامه روي سطح کيک راحت تر انجام بپذيرد . ( نيم سانتي متر اضافه ، تشکيل يک ديواره ي کوچک را دور سيني کيک مي دهد ) .
يک نوار از کاغذ روغني تهيه نماييد . ابعاد اين بايد به اندازه ي ارتفاع کيک به اضافه ي نيم سانتي متر ضربدر محيط کيک به اضافه ي 2 الي 3 سانتي متر باشد .
بگذاريد داغي شکلات ذوب شده گرفته شود، سپس آن را داخل قيف با سر ماسوره اي ريز شماره 1 بريزيد و شکلات را مطابق طرح روي کيک و يا به صورت دلخواه روي نوار کاغذ روغني طرح دهيد ، کار را سريع انجام دهيد تا شکلات نبندد . ( به خصوص اگر آن را در هواي سرد قرار داديد. ) سپس نوار را برداشته و به دقت آن را دور کيک بگذاريد و با لبه ي کارد آن را دور کيک صاف کرده ، 2 الي 3 دقيقه صبر کنيد ، سپس کاغذ را مانند عکس برگردان از روي شکلات برداريد. ( براي سهولت کار مي توان محيط کيک را تقسيم بر 2 کرد . اين کار را 2 تکه انجام دهيد تا دستتان روان تر شود ) . روي کيک را با خامه ي زده شده و ماسوره هاي دلخواه تزئين نماييد .

طرز تهيه قوها :

کاغذ روغني که طرح بال ها ، سر و گردن و تنه ي قوها را چندين بار روي آن رسم کرده ايد . ( تعدد طرح ها به اين خاطر است که اگر بال ها ، و سر و گردن مايه ي پفکي حين کار شکستند ، اضافي آنها امکان ادامه ي کار را به شما بدهد ) .
کاغذ روغني طرح انداخته شده را با قلم مو و روغن مايع کمي چرب کرده ، کاغذ را درون سيني قرار دهيد . سفيده ي تخم مرغ خنک را زده ، پودر قند را کم کم به آن اضافه نماييد . حين کار آب را نيز اضافه کرده و آنقدر اضافه کردن پودر قند را ادامه دهيد تا سفيده کاملاً غليظ و کشدار شود و بتوانيد با قيف و ماسوره با آن کار کنيد .
به کمک سر ماسوره هاي گرد ساده شماره 3 و ماسوره هاي برگ درشت سفيده را روي طرح ها بکشيد و بگذاريد به مدت 4 ـ 3 ساعت کاملا خشک شوند . سپس آنها را به آرامي از کاغذ جدا نموده و به کمک باقيمانده مخلوط سفيده و پودر قند بال ها و سر و گردن را به بدن بچسبانيد . به کمک رنگ خوراکي چشم و نوک قوها را آرايش داده و قوها را روي کيک قرار دهيد .

کيک با تزئين قو

منبع:ماهنامه هنر آشپزي،شماره44




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.