روند كشف حجاب و واكنش روحانيان
نويسنده: حميد بصيرت منش
با آغاز سلطنت رضاشاه، تبليغ در مورد “آزادي زنان“ در مطبوعات ادامه يافت و به تدريج از صراحت بيشتري برخوردار شد. نويسندگان تجددمآب در ابتدا چنين وانمود ميکردند که تجددمآبي مانعي در مقابل دين نيست. چنين ادعايي را بعدها، و حتي پس از رسميت يافتن کشف حجاب، تعدادي از نشريات تکرار ميکردند. اين امر ناشي از بيم حکومت از پذيرش انگ ضد اسلام و نيز واکنش مردمي، به خصوص از ناحية روحانيان، بود.
تبليغات در مورد آزادي زنان به تدريج از صراحت بيشتري برخوردار گرديد و در برخي از نشريات در اين زمينه اشارههايي ميشد. در سال 1306 در روزنامة حبلالمتين دلايلي بر وجوب رفع حجاب رفع شد. حمايت دربار از کشف حجاب موجب تشويق غربگرايان ميشد.
گسترش برنامه هاي بيحجابي، روحانيان و توده هاي مردم را سخت نگران ساخت. مسلم بود که آنان در بدو امر از تمامي جريانات و برنامه هاي حکومت آگاهي کامل نداشتند و احتمالاً تعدادي از آنان، با توجه به تظاهرات مذهبي رضاشاه در گذشته، شخص شاه را بري از اين اقدامات ميدانستند.
واکنش ديگر در مخالفت با سياستهاي دولت در مورد کشف حجاب، که از اهميت تاريخي خاصي برخوردار است، تلگراف آيتالله شيخ عبدالکريم حائري، زعيم و مؤسس حوزة علميه قم بود.
پس از رسميت بيحجابي دولت کوشيد تا عده أي از علماي سرشناس را وادار کند که در مجالس و جشنهاي بيحجابي حضور يابند يا با تاييد خود آن را مجاز بدانند، ولي اکثر آنان از اين کار سرباز زدند. به طور مثال، آيتالله کاشاني در پاسخ به چنين پيشنهادي به شدت با ماموران برخورد کرد.
در اين زمان، بسياري از روحانيان و واعظان تحت تعقيب قرار گرفته. زنداني يا تبعيد شدند. مطابق سندي به تاريخ 26 مرداد 1315، سيدمحمد زارچي واعظ پس از اينکه در بالاي منبر گفته بود “زنها! روبندها را پايين بيندازيد“، مورد تعقيب قرار گرفت و از يزد به کرمان تبعيد شد. با سقوط رضاشاه به دليل ناتواني حکومت و نيز برخي ملاحظات ديگر سختگيري در مورد حجاب نيز به بوته فراموشي سپرده شد و دولت جديد تحت فشار اعتراضات روحانيان و خواست عمومي، زنان را در انتخاب حجاب آزاد گذارد.
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
تبليغات در مورد آزادي زنان به تدريج از صراحت بيشتري برخوردار گرديد و در برخي از نشريات در اين زمينه اشارههايي ميشد. در سال 1306 در روزنامة حبلالمتين دلايلي بر وجوب رفع حجاب رفع شد. حمايت دربار از کشف حجاب موجب تشويق غربگرايان ميشد.
رسائل و کتابها
ادامة روند حجابزدايي
سفر ترکيه و نتايج آن
تشديد عمليات
گسترش برنامه هاي بيحجابي، روحانيان و توده هاي مردم را سخت نگران ساخت. مسلم بود که آنان در بدو امر از تمامي جريانات و برنامه هاي حکومت آگاهي کامل نداشتند و احتمالاً تعدادي از آنان، با توجه به تظاهرات مذهبي رضاشاه در گذشته، شخص شاه را بري از اين اقدامات ميدانستند.
واکنش آيات
واکنش ديگر در مخالفت با سياستهاي دولت در مورد کشف حجاب، که از اهميت تاريخي خاصي برخوردار است، تلگراف آيتالله شيخ عبدالکريم حائري، زعيم و مؤسس حوزة علميه قم بود.
مقاومتها و مخالفتها
پس از رسميت بيحجابي دولت کوشيد تا عده أي از علماي سرشناس را وادار کند که در مجالس و جشنهاي بيحجابي حضور يابند يا با تاييد خود آن را مجاز بدانند، ولي اکثر آنان از اين کار سرباز زدند. به طور مثال، آيتالله کاشاني در پاسخ به چنين پيشنهادي به شدت با ماموران برخورد کرد.
در اين زمان، بسياري از روحانيان و واعظان تحت تعقيب قرار گرفته. زنداني يا تبعيد شدند. مطابق سندي به تاريخ 26 مرداد 1315، سيدمحمد زارچي واعظ پس از اينکه در بالاي منبر گفته بود “زنها! روبندها را پايين بيندازيد“، مورد تعقيب قرار گرفت و از يزد به کرمان تبعيد شد. با سقوط رضاشاه به دليل ناتواني حکومت و نيز برخي ملاحظات ديگر سختگيري در مورد حجاب نيز به بوته فراموشي سپرده شد و دولت جديد تحت فشار اعتراضات روحانيان و خواست عمومي، زنان را در انتخاب حجاب آزاد گذارد.
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله