امر به معروف و نهي از منكر از ديدگاه ائمه عليهم السلام

امربه معروف ونهي ازمنكر ، راه انبياء روش صالحان است ، فريضه بزرگي است كه فرائض ديگر به وسيله آن اقامه مي شود وراه و روش انسان را مصون ازخطا وكسب وكار اورا حلال مي كند ، ستمها را جبران وزمين راآباد مي سازد ، به وسيله اين فريضه از دشمنان ، عدالت وانصاف خواسته مي شود وهمه امور استوار ودرمسير درست قرار گيرد».
سه‌شنبه، 3 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امر به معروف و نهي از منكر از ديدگاه ائمه عليهم السلام
امر به معروف و نهي از منكر از ديدگاه ائمه عليهم السلام
امر به معروف و نهي از منكر از ديدگاه ائمه عليهم السلام

الف ) جايگاه امربه معروف ونهي ازمنكر

قال الباقرعليه السلام:
«ان الامربالمعروف والنهي عن المنكر سبيل الانبياء ومنهاج الصالحين، فريضه عظيمه بها تقام الفرائض وتأمن المذاهب وتحل المكاسب وترد المظالم وتعمر الارض ونتيصب الاعداء ويستقيم الامر
امربه معروف ونهي ازمنكر ، راه انبياء روش صالحان است ، فريضه بزرگي است كه فرائض ديگر به
وسيله آن اقامه مي شود وراه و روش انسان را مصون ازخطا وكسب وكار اورا حلال مي كند ، ستمها را جبران وزمين راآباد مي سازد ، به وسيله اين فريضه از دشمنان ، عدالت وانصاف خواسته مي شود وهمه امور استوار ودرمسير درست قرار گيرد».
قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم):
« ما اعمال البر عند الجهاد في سبيل الله الاكنفثه في بحر بحي وما جميع اعمال البروالجهاد في سبيل الله عند الامر بالمعروف والنهي عن المنكر الا كنفثه في بحرلجي٢
همه كارهاي نيك نسبت به جهاد در راه خدا ، مانند قطره اي است دربرابر درياي پهناور ، و همه
كارهاي نيك به جهاد در راه خدا دربرابر امربه معروف ونهي ازمنكر چون قطره اي در برابر درياي
پهناور».2

ب) جايگاه آمربه معروف وناهي ازمنكر

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم):
« من امر بالمعروف ونهي عن المنكر فهو خليفه الله في الارضه وخليفه رسول الله وخليفه كتابه ٣
كسي كه امربه معروف ونهي ازمنكر كند،جانشين خداوند درزمين وجانشين رسول خدا وجانشين كتاب خدا مي باشد ».
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم):
« من امربالمعروف او نهي عن المنكر اودل علي خير اوالثاربه ، فهو شريك٤
كسي كه امربه معروف يا نهي ازمنكر نمايد يا بركار خيرراهنمايي كند يا اشاره به آن نمايد، او
(آمرياناهي)درآن كارنيك با انجام دهنده اش شريك خواهد بود.
قال علي عليه السلام :
«من كانت فيه ثلاث سلمت لله الدنيا والاخره ، يأمربالمعروف ويأتمربه وينهي عن المنكر وينتهي عنه و يحافظ علي حدود الله اجل علا٥
هركس سه خصلت دراوباشد ، دنيا وآخرتش سالم مي شود
اول ؛ امربه معروف كند و خود نيز بدان عمل نمايد.
دوم ؛ نهي ازمنكر كند وخود هم ترك نمايد.
سوم ؛ نگهبان حدود خداوند بزرگ باشد».

ج ) ويژگي آمربه معروف وناهي ازمنكر

قال الصادق عليه السلام:
«صاحب الامر بالمعروف يحتاج إلي ان يكون عالمًا بالحلال والحرام ٦
آمر به معروف دركار خود، نيازمند به شناخت حلال وحرام مي باشد».
سئل ابوعبدالله عليه االسلام :
عن الامربالمعروف والنهي عن المنكي أواجب علي الامه جميعًا ؟
قال لا ، فقيل لم ؟ قال ؛ انماهو علي التقوي المطاع بالمعروف من المنكر لا علي لاضعيف الذي لا
يهتدي سبي ً لا٧
ازحضرت امام صادق عليه السلام سؤال شد :
كه آيا امربه معروف ونهي ازمنكر به عموم امت واجب است؟ آن حضرت فرمودند ، چند سؤال شد پسبرچه كساني واجب است ، آن حضرت فرمود ؛ اين تكليف برعهده كسي است كه ، توانمند ، مورداطاعات ، عالم به معروف ومنكر باشد ، نه برفردضغيفي كه خود، راه به جايي نمي برد».
قال الصادق عليه السلام :
«الامر بالمعروف والنهي عن المنكر واجبان علي من امكنه ذلك ، ولم يخف علي نفسه ولا علي «
اصحابه٨
امربه معروف ونهي ازمنكر به كسي كه واجب است كه قدرت براقامه آن داشته باشد وهمچنين برخود ( وبراصحاب خود نترسد )يعني خوف ضرر جاني براي خودش ونزديكانش نداشته باشد».
قال علي عليه السلام:
«كن أمراً بالمعروف وعام ً لا به ولا تكن ممن يأمر وينهي عنه فتبؤ باثمه وتتعرض ربه ٩
همواره امركننده به معروف ونيكيها باش وهمچنين خودت عامل به معروف باش نكند كه توازكساني باشي كه مردم را به نيكي دعوت كني درحالي كه خودت ترك كننده معروف باشي كه دراين صورت رفتار گناهي شدي كه به واسطه آن مورد خشم پروردگارت قرار خواهي گرفت».
قال علي عليه السلام :
«لعن الله الامرين بالمعروف ،التاركين له والناهين عن المنكر العاملين به١٠
نفرين خدا برآنان باد كه امربه معروف مي كنند وخود، آن را ترك مي نمايند ونهي ازمنكر مي كنند وخود مرتكب آن مي شوند».

د) ارتباط دين به امربه معروف ونهي ازمنكر

قال علي عليه السلام :
« غايه الدين ، الامر بالمعروف والنهي عن المنكر واقامه الحدود ١١
نهايت دين ، امربه معروف به خوبيها ونهي ازمنكر گناه وزشتيها وبرپاداشتن حدود الهي است».
قال علي عليه السلام:
« قوام الشريعه الامربالمعروف والنهي عن المنكر واقامه الحدود ١٢
قوام وپايداري دين به امربه معروف ونهي ازمنكر واقامه حدود الهي مي باشد».

ه ) ارتباط دين داري با امربه معروف ونهي ازمنكر

قال الصادق عليه السلام :
« لا دين لمن يدين الله بالامر بالمعروف والنهي عن المنكر ١٣
كسي كه با اقامه امربه معروف ونهي ازمنكر به وظيفه وتكليف الهي خود عمل نكند دين ندارد ».
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم):
« ان الله يبفض المؤمن الضعيف الذي لا دين له ، فقيل وما المؤمن الضعيف الذي لا دين له ؟ قال، الذي لا ينهي عن المنكر١٤
بدرستيكه خداوند متعال مومن ضعيفي را كه دين ندارد دشمن مي دارد ، ازپيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) سؤال شد ، يا رسول الله مومن ضعيفي كه دين ندارد چه كسي است ، آن حضرت فرمودند،(مؤمن ضعيف بي دين) كسي است كه نهي ازمنكر نميكند». قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم):
« لا ينبغي لنفس مؤمنه تري من يعصي الله فلا تنكر عليه ١٥
شايسته نيست كه مؤمني ببيند كه معصيت خدا انجام مي شود ونهي ازآن معصيت بكند ».

و) آثار امربه معروف ونهي ازمنكر

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم):
« لا يزال الناس بخير ما امروا بالمعروف ونهوا عن المنكر وتعاونوا علي البروالتقوي١٦
خير وبركت درميان مردم ازبين نمي رود تا زماني كه امربه معروف ونهي ازمنكر كنند و همديگر
رابرخوبي ياري دهند».
قال الصادق عليه السلام :
« ان للجنه بابًا يقول له باب المعروف فلا يدخله الااهل المعروف ١٧
بهشت را دربي است بنام درب معروف ، كه جزاهل معروف ازآن وارد نمي شوند».
قال الباقر عليه السلام :
« الامر بالمعروف والنهي عن المنكر خلقان من خلق الله فمن نصرها اغره الله ومن خذلهما خذاء الله ١٨
امربه معروف ونهي ازمنكر دوخلق وخوي ازاخلاق الهي هستند، هركس با علش آندو را ياري كند
خداوند اورا عزيز مي گرداند وآن كس كه به اين دوفريضه بي اعتنا باشد خداوند اورا ذليل خواهدكرد».

ز ( آثار ترك امربه معروف ونهي ازمنكر

قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم):
« اذا لم يأمروا بالمعروف ولم ينهوا عن المنكر ، ولم يتبعوا الاخيار من اهل بيتي ، سلط الله عليهم
اشرارهم ، فيدعوا عند ذلك خياد هم فلا ستجاب لهدر١٩
هرزمان كه امربه معروف ونهي ازمنكر انجام نشود(ترك شود) وازبرگزيدگان ازاهل بيت من بيعت
شود، خداوند اشرار رابرآن مردم مسلط خواهد كرد ودراين زمان حتي اگر نيكان آنها نيز دعا كنند
خداوند دعايشان را مستجاب نخواهد كرد».
قال الصادق عليه السلام :
« من كان له جار ويعمل بالمعاصي فلم ينهه فهو شريكه ٢٠
هركس همسايه اي دارد كه اهل معصيت است و اورا نهي نمي كند درگناه اوشريك است ».
قال الصادق عليه السلام :
«إذا رأي المنكر فلم ينكره وهو يقدر عليه ، فقد اجب ان يعصي الله ،و من اجل ان يعصي الله فقد بارز الله بالعداوه٢١
قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم):
«كيف بكم إذا فسدت نسائكم و فسق شبابكم وهم تأمروا بالمعروف ولم تنهوا عن المنكر؟ فقيل له
ويكون ذلك يا رسول الله؟ قال نعم وشر من ذلك ، كيف بكم إذا امرتم بالمنكر ونهيتم عن المعروف؟فقيل له يا رسول الله ويكون ذلك ؟ قال نعم وشر من ذلك ، كيف بكم إذا رايتم المعروف منكراً والمنكر معروفًا٢٢
چگونه خواهيد بود ، وقتي كه زنهاي شما فاسد شوند وجوانهاي شما فاسق ، درحالي كه امربه
معروف ونهي ازمنكر ننمائيد؟ گفته شد ؛ يا رسول الله آيا واقعًا چنين خواهد شد ؟ آن حضرت فرمودند ؛ بلي وحتي بدتر ازاين هم خواهد شد چگونه خواهيد بود دروقتي كه امربه معروف وزشتي كنيد ونهي از خوبي نمائيد. گفته شد ؛ يا رسول الله آيا چنين خواهد شد ؟ آن حضرت فرمود: آري وبدتر از اين هم خواهد شد وآن وقتي است كه خوبي ومعروف را زشتي قلمداد كنيد ومنكر زشتي راخوب».
قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم):
« اذا تركت امتي الامربالمعروف والنهي عن المنكر فليؤدن بوقاع من الله جل الله ٢٣
قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم):
« لا تزال لا اله الا الله تنفع من قالها وترد عليهم العذاب والنقمه ، مالم يستخفوا بحقها قالوا يا رسول الله وما الاستخفاف بحقها ؟ قال يظهر العمل بمعاصي الله فلا ينكر ولا يغير٢٤
همواره كلمه لا اله الا الله براي گوينده اش نفع دارد وعذاب و بلاها را دفع مي كند مگر اينكه حق اينكلمه مراعات نگردد، سؤال شد ، يارسول الله ، چه موقع حق اين كلمه مراعات نمي گردد، آن حضرت فرمودند:زماني كه عمل به گناه ها آشكار گردد وكسي نهي ازآن نكند وآنرا تغييرندهند ».
قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم):
« لايزال الناس بخير ماامروا بالمعروف ونهوا عن المنكر وتعاونوا علي البر والتقوي فاذا لم يفعلوا ذلك نزعت عنهم البركات وتسلط بعضهم علي بعض ولم يكن لهم ناصر في الارض ولا في السماء٢٥
خيروبركت درميان مردم ازبين نمي رود تازماني كه امربه معروف ونهي ازمنكر كنندوهمديگر را
برخوبي ياري دهند وهرگاه اين امور را انجام ندهند، بركات ازآنها گرفته مي شود و بعضي ازآنها بر
بعض ديگر سلطه پيدا مي كنند و هيچ ياوري درزمين وآسمان براي آنها نخواهد بود».
قال علي عليه السلام :
« من ترك انكار المنكر بقلبه ويده ولسانه فهو ميت بين الاحياء٢٦
كسي كه انكار منكر را با قلب ودست وزبانش ترك كند در واقع مرده اي است دربين زندگان ».

ح ) آثار سكوت ورضايت برانجام منكر

قال علي عليه السلام :
« الراضي بفعل قوم كالداخل فيه معهم وعلي كل داخل في باطل اثمان ، اثم العمل به واثم الرضا به٢٧
آن كسي كه به كار جمعيتي راضي باشد . همچون كسي است كه درآن كاردخالت دارد با اين تفاوت كه آن كس كه دركارباطل دخالت دارد وگناه مي كند : ١- گناه عمل ٢- گناه رضايت»
قال علي عليه السلام :
« ما من قوم عملوا بالمعاصي وبينهم من بقدر اين ينكر عليهم فلم يفعل الا يوشك ان يعمهم الله بعذاب من عنده٢٨
وهيچ قومي معصيت نمي كند درحالي كه دربين آنان كسي هست كه قدرت جلوگيري ازگناه آنان رادارد واقوام به پيشگيري ازمعصيت آنان نمي كند مگر آنكه ممكن ا ست عذاب خداوند عموم مردم را دربرگيرد».
قال علي عليه السلام :
« من استحسن قبيحًا كان شريكًا فيه ٢٩
هركس كارزشتي را ، زيبا بداند، درگناه انجام آن كار زشت شريك مي باشد.»
قال الباقر عليه السلام :
« من شهد امراً فكرهه كان كمن غاب عنه، ومن غاب عن أمر فريضه كان كمن شهده ٣٠
كسيكه شاهد گناهي باشد ونسبت به آن ناخوشايند باشد مثل كسي است كه حضور دركنار اين امرقبيح نداد و كسيكه حضور درزمان انجام گناه ندارد اما بعد كه فهميد راضي وخشنود ازانجام آن باشد مثل اين است كه درزمان گناه شاهد برانجام آن بوده است».

ط ) با اهل معاصي چگونه برخورد كنيم

قال علي عليه السلام :
« أمرنا رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) ان نلقي اهل المعاصي بوجوه مكفهره٣١
رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) مارا فرمان داده است تا با گناهكاران با جريان خشمگين برخورد كنيم ».
قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)
«تقربوا الي الله ببغض اهل المعاصي ، وألقوهم بوجوه مكفهره و اتمسوا رضا الله بسخطهم ، وتقربوا الي الله بالتباعد منهم٣٢
با دشمني اهل گناه به خداوند متعال تقرب ونزديكي بجوييد وبا آنان(اهل گناه) باچهره اي خشمگيني برخورد نماييد و رضاي خدا را درناراحتي اهل معصيت طلب نمايند و با دوري از آنان (اهل گناه) به خداوند متعال نزديك شويد .

ي ) ارتباط بين عمل آمروناهي ازمنكر دروجوب امرو نهي

قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)
« امروا بالمعروف وان لم تفعلوه وانهوا عن المنكر وان لم تجنبوه كله ٣٣
امربه معروف كنيد اگر چه به آن عمل نمي كنيد ونهي ازمنكر كنيد اگر چه همه منكرات راترك
نمي كنيد».
قيل يا رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم):
« لا نامربالمعروف حتي نعمل به كله ولا ننهي عن المنكر حتي ننتهي ،عنه كله فقال(صلی الله علیه و آله و سلم) لا ، بل تامروا بالمعروف وان لم تنتهوا عن كله، وانهوا عن المنكر وان لم تنتهوا عن كله٣٤
درمحضر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) گفته شد :
مابه معروفي امرمي كنيم كه خود ،آن را هيچ ترك نكرده باشيم وازمنكري نهي مي نمائيم كه خويشتن هيچ وقت آن مرتكب نشده باشيم ، آن حضرت فرمود: اين كار را نكنيد بلكه به معروفي كه احيانًا تركش كرده ايد هم امر كنيد واز منكري كنيد كه گاهي مرتكبش مي شويد نهي نمائيد ونهي ازمنكر كنيد اگر چه ازهمه بديها اجتناب نمي كنيد».

ك ) امربه منكر و نهي ازمعروف !!

قال الصادق عليه السلام :
« ويل لمن يأمر بالمنكر وينهي عن المعروف ٣٥
واي برحال كسيكه امربه زشتيها وگناه ونهي ازخوبيها و واجبات مي كنند».
قال رجل :
يا رسول الله فاخبر ني اي الاعمال ابغض الي الله قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) الشرك بالله ، قال ثم ماذا ؟ قال قطيعه الرحم قال ،ثم ماذا ؟ قال ، الامربالمنكر والنهي عن المنكر٣٦
مردي به رسول الله عرضه داشت بمن خبربده كه مبغوض ترين ودشمن ترين اعمال پيش خدا چه عملي است ؟ آن حضرت فرمود شركت به خدا سپس آن مرد عرضه داشت پس ازشركت چه عملي مبغوض ترين است .آن حضرت فرمود : قطع رحم وترك خويشاوندان سپس آن مرد گفت: پس از آنچه عملي ، آن حضرت فرمود ، امربه زشتي ونهي ازخوبي».

ل) امربه معروف ونهي ازمنكر موجب تقويت مؤمنان است

قال علي عليه السلام :
« فمن امر بالمعروف شه ظهور المومنين ومن نهي ، عن المنكر ادغم النوف المنافقين ٣٧
پس هركس امربه معروف كند موجب قدرتمندي مومنين مي شود وهركس نهي ازمنكر نمايد موجب به خاك ماليدن بيني منافقين خواهد شد».

م ) امربه معروف و نهي ازمنكر موجب نقصان روزي ورسيدن اجل نمي شود

قال علي عليه السلام :
« ان الامر بالمعروف والنهي ، عن المنكر لخلقان ، من خلق الله سبحانه ، وانهما لا يقربان من اجل ، ولا ينقصان من رزق٣٨
همانا امربه معروف ونهي ازمنكر دو صفت ازاوصاف الهي است اين دو فريضه نه اجل انسان رانزديك مي كند ونه روزي راكم مي كند».

ن ) امربه معروف ونهي ازمنكر و نياز به صبر

قال علي عليه السلام :
« قال قوله تعالي ، واصبرعلي ما اصابك …
من المشقه والأذي في الامر بالمعروف ونهي عن المنكر٣٩
درتفسير آيه فرمودند: منظور ازنياز به صبر، صبر درمقابل سختيها وآزارهايي است كه درامر به معروف ونهي ازمنكر مي باشد».

س) امربه معروف ونهي ازمنكر فلسفه قيام عاشورا

قال الحسين بن علي عليه السلام :
« هذا ما او في به الحسين بن علي عليهما السلام الي اخيه محمد بن الحنفيه ؛ انما خرجت لطلب
… الاصلاح في امه جدي اريد ان امربالمعروف والنهي عن المنكر
وصيت امام حسين به برادرش محمد بن حنفيه
همانا من فقط خارج مي شوم براي اصلاح امت جدم وقصد واراده كردم كه امربه معروف ونهي ازمنكرنمايم».

پي نوشت :

. ١ وسائل الشيعة ج ١١ ص ٣٩٥
. ٢ وافى ، ج ٢ ص ٢٨
. ٣ تفسيرمجمع البيان ج ٢، ص ٤٨٤
. ٤ وسائل الشيعة ج ١١ ص ٣٩٨
. ٥ شرح غرر الحکم ج ٥ ص ٤٤٠
. ٦ مصباح الشريعه ص ٢٧٢
. ٧ وسائل الشيعة ج ١١ ص ٤٠٠
. ٨ وسائل الشيعة ج ١١ ص ٣٩٨
. ٩ ﻧﻬج البلاغه ،حکمت ١٢٨
. ١٠ ﻧﻬج البلاغه ،خطبه ١٢٩
. ١١ غرر الحکم ، روايت ، ٦٣٧٣
. ١٢ مستدرک الوسائل ج ٢ ص ٣٥٩
. ١٣ بحارالانوار ج ١٠ ص ٨٦
. ١٤ وسائل الشيعة ج ١١ ص ٣٩٩
. ١٥ کترالعمال ج ٣
. ١٦ وسائل الشيعة ج ١١ ص ٣٩٨
. ١٧ وسائل الشيعة ج ١١ ص ٥٢٩
. ١٨ وسائل الشيعة ج ١١ ص ٣٩٨
. ١٩ لئالى الاخبارج ٥ ص ٢٦٣
. ٢٠ لئالى الاخبار ج ٥ ص ٢٦٣
. ٢١ مستدرک الوسائل ج ٢ص ٢٥٧
. ٢٢ وسائل الشيعة ج ٦ ص ٢٩٦
. ٢٣ وسائل الشيعة ج ١١ ص ٣٩٤ بحارالانوار ج ١٠ ص ٧٨
٢٤ الترغيب والترهيب ج ٣ ص ٢٣١ ميزان الحکمه ج ٦ .
. ٢٥ وسائل الشيعة ج ١١ ص ٣٩٩
. ٢٦ محجه البيضاء ج ٤ ص ١٠٥
. ٢٧ ﻧﻬج البلاغه ، حکمت ١٥٤
٢٨ وسائل الشيعة ج ١١ ص.
. ٢٩ بحارالانوار ج ٧٨ ص ٨٢
. ٣٠ بحارالانوار ج ١٠٠ ، ص ٨١
. ٣١ وسائل الشيعة ج ١١ ص ٤١٣
٣٢ کترالعمال ج ٣ ص ميزان الحکمه ج ٦ .
٣٣ کترالعمال ج ٣ ص ميزان الحکمه ج ٦ .
. ٣٤ وسائل الشيعة ج ١١ ص ٤٢٠
. ٣٥ بحارالانوار ج ١٠٠ ص ٨٧
. ٣٦ وسائل الشيعة ج ٦ ص ٣٩٦
. ٣٧ ﻧﻬج البلاغه حکمت ٣
. ٣٨ ﻧﻬج البلاغه حکمت ٣٦٦
. ٣٩ تفسيرنور الثقلين ج ٤ ص ٢٠٧

منابع مأخذ

١ - نهج البلاغه ، سيد رضي
٢ - تفسير مجمع البيان ، ابوعلي فضل بن الحسن بن طبري
٣ - تفسير نورالثقلين ،عبدعلي بن جمعه العروسي الجويزي
٤ - بحارالانوار ، محمد باقر مجلسي
٥- وسائل الشيعه ، محمدبن حسن الحرعاملي
٦- مستدرك الوسائل ، علامه حاج ميرزا حسين نوري طبرسي
٧- غررالحكم ، محمد تميمي الآمري(شرح آقا جمال خوانساري)
٨- ميزان الحكمه ، محمد محمدي ري شهري
٩- مصابح الشريعه
١٠ لئالي الاخبار ، شيخ محمد بني تويسركاني
١١ - كنز العمال ، علاء الدين علي المتقي بن حسام الهندي
١٢ - محجه البيضاء ، محسن فيض كاشاني
١٣ - الترغيب والترهيب
١٤ - وافي ، علامه فيض كاشاني

منبع: www.kh-setadehya.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط