دانستنی هایی درباره نبی رحمت صلیاللهعلیهوآلهوسلم و رحلتشان(2)
منبع: راسخون
شمه ای از سیره پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله وسلم
صورت ظاهری آن حضرت با دیگر مردمان تفاوتی نداشت و از این رو، وقتی در جمعی مینشست، گاه کسی میآمد و میپرسید: کدام یک از شما محمد صلیاللهعلیهوآله وسلم هستید؟! آن گاه اصحاب، پیامبر خدا را به او نشان میدادند. آری، آن چه پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله وسلم را از دیگران متمایز میکرد، همان روح بلند، لطیف و ملکوتی ایشان بود، نه وضعیت ظاهری شان.
اهمیت کار و تلاش
نرمی در عین صلابت
پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله وسلم در کنار مردم
معاشرت پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله وسلم
آداب غذا خوردن
اهمیت نماز
عبادت و نیایش پیامبر صلیاللهعلیهوآله وسلم
امام حسین علیهالسلام نیز میفرمایند: «رسول خدا صلیاللهعلیهوآله وسلم در هنگام نیایش و دعا، دستهای خود را همچون مستمندی که غذا میطلبد، بالا میبرد».
اهمیت تعلیم و تربیت
دیوانه واقعی
زنی که نصف اجر شهید را دارد
در این هنگام پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله وسلم فرمودند: «خداوند متعال کارگزارانی دارد و این زن از کارگزاران خداوند است و برای او نصف اجر شهید است».
نگرانی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله وسلم
برحذر بودن از منافقان
اهمیت حقوق همسایگان
بوسیدن کودکان
دوری از آرزوهای بلند
چهار سؤال اساسی
حفظ زبان
پند پیامبر صلیاللهعلیهوآله وسلم به ابوذر
ثواب نشستن در مسجد
بدترین مردم
سفارش درباره ثقلین
پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله وسلم در کلام امام راحل
پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله وسلم در کلام مقام معظم رهبری
پیامهایی در ارتباط با رحلت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)
رحلت جانگداز
لحظات سنگین و اندوهناک
غم او
پدر مهربان
پیامبراعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)، پیشاهنگ انقلابی انسانی
اخلاق حسنه
ساده زیستی
منادی آزادی
پیامبر رحمت
سرچشمه خوبیها
حکمت پرچمدار آیین شریعت
محمد امین
چراغ همیشه روشن
انگيزه هاي غرب در توهين به پيامبر اعظم«صلی الله علیه و آله و سلم»
به نظر مي رسد چاپ كاريكاتور هاي موهن از رسول اعظم«ص»، تخريب بارگاه ملكوتي امامين عسكريين«ع»، صحبت هاي متعصبانه پاپ بنديكت شانزدهم، همگي دريك راستا و در جهت تخريب چهرة اسلام در نزد افكار عمومي جهان غرب، صورت مي گيرد. باتوجه به اينكه مفاهيم: خشونت و ترور، بي اعتنائي به حقوق زنان، بدوي بودن دين اسلام، از كاريكاتور ها و سخنان بنديكت برمي آيد [1]؛ مي توان عوامل زير را براي انگيزه هاي غرب در توهين به ساحت مقدس پيام آور مهرباني بر شمرد:
1- ترسيم چهرهتروريستي از پيامبر اسلام(ص) و مسلمانان
1/1- معنا و مفهوم تروريسم
فرهنگ اصطلاحات سياسي دالوز (Dalloz) تروريسم را اقدام سياسي خشنوت آميز افراد يا اقليت هاي سازمان يافته عليه اشخاص، دارائي ها و نهادهائي مي داند كه براي نيل به اهدافي نظير، كسب استقلال از يك دولت، سرنگوني رژيم حاكم و مبارزه عليه برخي جنبه هاي سياسي يك دولت، صورت مي گيرد. [2]براساس مادة يك «كنوانسيون سازمان كنفرانس اسلامي براي مقابله با تروريسم»، تروريسم به هر اقدام خشونت آميز يا تهديد به آن گفته مي شود كه صرف نظر از مقاصد مرتكبين آن به منظور ارعاب يا تهديد آنان صورت مي گيرد و موجب به خطر انداختن جان يا امنيت آنان يا آسيب رساندن به محيط زيست يا به يكي از تأسيسات يا اموال خصوصي يا عمومي گردد. [3]
2/1- نگاه اسلام به تروريسم
از نظر اسلام وفقه پوياي تشيع، اقدام هاي خشونت آميز، تنها در مورد دفاع مشروع و دفع تجاوز، آنهم محدود به رعايت شرايط و ضوابطي خاص مجاز شمرده شده است. بنابراين، هرگونه اقدام خشونت آميز و توسل به زور در خارج از چارچوب دفاع مشروع و حتي در موارد دفع تجاوز و لي بدون رعايت شرايط دفاع مشروع انجام بگيرد، از نگاه فقه و حقوق اسلام محكوم است. [4]
از آنجا كه ترور طيف وسيعي از اقدام هاي خشونت آميز را تحت پوشش قرار مي دهد، در اين نوشتار كوتاه، به اجمال، برخي از موارد توسل به زور و احكام آن را مورد بررسي قرار مي دهيم:
1/2/1- اقدام هاي تروريستي با اهداف غيرسياسي
كساني كه با اهداف غيرسياسي به روي مردم اسلحه بكشند و با ايجاد رعب و وحشت، امنيت جامعه را برهم زنند، از نظر اسلام محارب و مفسد فيالارض شناخته شده و مجازات سنگيني در انتظار شان خواهد بود. قرآن كريم در بيان صريح مي فرمايد: «كيفر آنها كه با خدا و پيامبرش به جنگ برمىخيزند، و اقدام به فساد در روى زمين مىكنند، (و با تهديد اسلحه، به جان و مال و ناموس مردم حمله مىبرند،) فقط اين است كه اعدام شوند يا به دار آويخته گردند يا ...» [5]
2/2/1- اقدامات تروريستي با اهداف سياسي
استفاده از اين نوع خشونت براي اهداف سياسي، معمولاً به دو صورت انجام مي شوند:
1/2/2/1- اقدامات تروريستي عليه مردم
فرد يا گروهي و سازماني كه با اهداف سياسي، بطور مستقيم جان، مال، آبروي مردم بي گناه، زنان و كودكان و ... را مورد حمله قرار مي دهند، اين گونه اقدامات با هر هدفي كه سازمان دهي شود از نگاه وجدان بشري از نظر وجدان بشري محكوم است و مصداق تروريسم محسوب مي شود. در اسلام حتي در دفاع مشروع، كشتن افراد بي گناه، تعقيب فراريان، كشتن اسيران، زنان، كودكان، تخريب جنگلها، درختان، آلوده كردن آبها، تعرض به ناموس مردم و پرده دري مجاز شمرده نشده است.
2/2/2/1- اقدامات تروريستي عليه حكومتها
در اين نوع عمليات كه با اهداف سياسي و براي براندازي حكومت ها و يا صدمه زدن به آنها صورت مي گيرد، جان و مال عدهاي افراد بي گناه نيز مورد تعرض قرار مي گيرد. تعيين مصاديق اين نوع اقدامات خشونت آميز دشوار و متعدد است، زيرا هرگروهي و كشوري براساس عقيده، انديشه و منافع خود در باره آنها قضاوت مي كند؛ تعدادي آنها را تروريسم و فعاليت آنان را اقدامات تروريستي معرفي مي كنند و تعدادي، آنان را مبارز در راه آزادي و اقدامات آنان را دفاع مشروع قلمداد مي كنند.
نگاه اسلام به پديدة تروريسم دولتي، به گونه اي است كه در ابتدا مصالحه و گفتگو با مخالفين حكومت را پيشنهاد مي دهد اما در صورتي كه مخالفان حكومت به رفتارهاي تروريستي روي آورند، در آنصورت مواجههي نظامي براي برقراري عدالت و اجراي فرامين الهي را توصيه مي كند:«وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتي تَبْغي حَتَّى تَفيءَ إِلى أَمْرِ اللَّهِ ....» [6]
2- ترسيم چهره مخالف آزادي بيان از اسلام
پس از درج كاريكاتورهاي موهن در روزنامه هاي دانمارك، مسلمانان جهان واكنش هاي شديدي نشان دادند، اين واكنش ها از تظاهرات خياباني گرفته تا درگيريهاي مستقيم با غير مسلمانان، به نمايش در آمدند؛ دامنهي واكنش ها به حدي بود كه حتي مسلمانان مقيم اروپا نيز به خيابانها كشيده شدند. در نقطهي مقابل مسلمين، دولتهاي غربي نه تنها به محكوميت عمل انجام شده پرداختند، بلكه از ترسيم كنندگان و انتشار دهندگان آن حمايت هم كردند؛ در اين راستا درج تصاوير موهن، سلسله وار در ساير روزنامه هاي كشورهاي اروپائي دنبال شد و بصورت ضمني عمل روزنامه هاي دانماركي تأييد شد.
رسانه هاي غربي به صورت كاملاً هماهنگ شده، گزارش هاي خويش را متوجه واكنش هاي اعتراض آميز مسلمين نمودند، به اين ترتيب كه در اين گزارشها به جاي نقد و بررسي اقدام روزنامه هاي دانماركي و قضاوت منصفانه نسبت به جريحه دار شدن احساسات ميليونها مسلمان، نقطة كانوني تبليغات به اين مسأله اختصاص يافت كه اصولاً تعاليم اسلام با آزادي بيان سازگاري ندارد و اعتراضات جهاني مسلمين ناشي از عدم باورمندي ايشان به بايسته هاي دموكراسي ليبرال مي باشد؛ در حاليكه آموزه هاي اسلام به انحاي متخلف، آزادي هاي عقيده، بيان و .... را به رسميت مي شناسد. و از آموزه هاي زير به عنوان ابزارهاييكه به بيان آزادانة عقايد كمك مي نمايند نام مي برد:
1/2- جدال احسن: «ادْعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ با حكمت و اندرز نيكو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى كه نيكوتر است، استدلال و مناظره كن!» [7]
تعبير به «احسن»، تعبير جامعي است كه تمام روش هاي صحيح و مناسب مناظره و مباحثه را چه در لفظ و چه در محتواي سخن و چه در آهنگ گفتار و حركات ديگر در بر مي گيرد. بي شك، اين ترغيب و تشويق در صورتي ارزشمند است كه شريعت مقدس اسلام، به طرف مقابل، فرصت ابراز عقيده و نظر مخالف را داده و او را در ارائه نظر و انديشه خويش آزاد گذاشته باشد، و گرنه در صورت نبودي ميداني براي بيان واظهار عقيده، دستور به جدال احسن، بي معنا خواهد بود. [8]
2/2- نقل آرا و نظر مخالفان: يكي ديگر از شيوه هاي قرآن در مقام برخورد با آرا و انديشه هاي مخالفان، اين است كه كفرآميزترين سخن آنان را همراه با استدلال هاي شان نقل مي كند و سپس به نقد و ايراد آن مي پردازد. «قال الذين كفروا...»، «قال الذين اشركوا...» و تعبير هاي مشابه آن، بيانگر اين حقيقت و دليل بسيار روشني است براينكه نه تنها مخالفان در بيان عقيده و آراي خويش آزادند كه مسلمانان به ثبت و ضبط دقيق نظرهاي آنان كه لازمة برخورد صحيح با افكار ديگران است، تشويق شده اند.
اين روش اسلام در برخورد با مخالفين گوياي اين حقيقت است كه از ديدگاه اسلام، آزادي بيان حتي براي ملحدان و منكران دين امري روشن و بديهي است و همه افراد مجازند در برابر منطق اسلام، به بحث و استدلال بپردازند و نظر خود را ارائه دهند. ابراز انديشه و عقيده از جانب هركش كه باشد، محترم است و مسمانان موظف به برخورد صحيح و نيكو با سخنان و عقايد مخالفند.
3/2- امربه معروف و نهي از منكر: قرآن پيروان دين اسلام را از آن جهت «بهترين امت» مي خواند كه به امر به معروف و نهي از منكر اهتمام داشته و ملزم به انجام دستورات ديني مرتبط با اين موضوع هستند. در همين راستا مسلمانان، بر اساس تعاليم ديني خويش موظفند كه با تشخيص «معروف» و «منكر»، در راه گسترش معروف و زدودن منكر از پيكر جامعه با هر وسيله ممكن، بكوشند و بدين وسيله با جلوگيري از فساد مسلمانان و انحراف جامعه و نظام اسلامي، سلامت نظام اسلامي را از انحراف هاي داخلي و خارجي تضمين كنند.
وجود چنين دستور مهمي در پيكره دين اسلام مبتني برآن است كه اين دين، آزادي بيان و عقيده را به عنوان اصل مسلم پذيرفته و به پيروان خود اجازه ابراز عقيده در برابر انحراف هاي فردي و اجتماعي را داده باشد، تا زمينه ساعد براي اجراي اين واجب فراهم شود، و گرنه اين همه تأكيد در مورد امر به معروف و نهي از منكر، بي معنا خواهد بود.
4/2- نهي از كتمان حق: خداوند در موارد متعدد، كساني را كه از روي هويس يا ترس و طمع، به كتمان حق و خود سانسوري روي مي آورند، نكوهش كرده و خواستار تبيين حقايق شده است: «لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ چرا حق را با باطل (ميآميزيد و) مشتبه مىكنيد (تا ديگران نفهمند و گمراه شوند)، و حقيقت را پوشيده مىداريد در حالى كه مىدانيد؟!» [9] و كساني را كه از اداي شهادت سرباز مي زنند و به اخفاي حقايق مي پردازند، ستم كارترين مردم معرفي كرده است: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّه و چه كسى ستمكارتر است از آن كس كه گواهى و شهادت الهى را كه نزد اوست، كتمان مىكند؟!» [10]
با عنايت به اينكه بيان حق و ممنوعيت كتمان، با آزداي بيان تلازم دارد؛ لذا مي توان نتيجه گرفت كه پذيرش آزادي بيان به عنوان يك حق از سوي اسلام امري ثابت و مورد توجه است. البته اين بدان معني نيست كه مسلمانان در راستاي استيفاي حقوق خويش، حقوق ديگران را پايمال كنند، زيرا اساساً در تعاليم اسلامي، رعايت حقوق ديگران اولويت اول است و تنها با رعايت آن زمينة احقاق حقوق فردي ممكن مي شود. از اين رو، زمانيكه آزادي بيان حريم خصوصي ديگران و يا حقوق اجتماعي را ناديده بگيرد، از نظر اسلام پذيرفته نيست. چراكه در ديدگاه اسلام آزادي بيان قلمرو هاي خاصي داشته و توجه به آنها الزامي است. اين قلمرو ها عبارتند از:
1- ممنوعيت توهين به مقدسات: براساس آموزه هاي اسلامي نظير: وَ لا تَسُبُّوا الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّه... [11]، توهين به مقدسات ممنوع وغيرقابل پذيرش است، زيرا اهانت به مقدسات ديگران و برخوردهاي غير منطقي، نه تنها كمكي به اثبات مدعا و مطلب نمي كند، بلكه تنفر، انزجار و واكنش طرف مقابل را نيز در پي خواهد داشت و طبيعي است كسيكه دنبال ماجراجوئي نباشد، هيچگاه به چنين اقداماتي متوسل نمي شود.
2- ممنوعيت هتك افراد: حفظ آبروي انسانها و صيانت از رازهاي قلمرو خصوصي او در هربينش منطقي، امري پذيرفته شده است. اسلام با داعية «دين خدا براي خلق خدا» نمي تواند نسبت به حفظ آبروي ديگران توسط پيروان خدا بي توجه باشد؛ از اين رو مي بينيم كه در قرآن كريم تصريح شده است كه: «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» [12]
3- خاتمه بخشيدن به بحث هولوكاست
رژيم صهيونيستي براي تضمين بقاي خويش نهايت استفاده را از جنگ هاي رواني مي برد. اين رژيم موجوديت خويش را همواره در درگير ميان مسلمانان و جهان غرب جستجو مي نمايد از اين رو اكثر رسانه هاي غربي در اختيار ايشان بوده افكار عمومي را به شكل خاص شكل مي دهند. به عنوان مثال اين رژيم از ديرباز تا كنون استراتژيهاي: شايعه سازي (هولوكاست، معادله بنگورين، شايعه سرزمين بدون ملت براي ملت بدون سرزمين و شايعه اسرائيل كشور قدرتمندي است)، ترميم و اصلاح چهرة يهود، عمليات رواني عليه اعراب و تخريب وجهه و تحريف تصوير اعراب و مسلمانان را وجهة فعاليت هاي رسانه اي و جنگ هاي رواني خويش قرار داده است [13].
باتوجه به اين كه بحث از هولوكاست، در دانمارك، موجب تصميماتي عليه رژيم صهيونيستي شده بود و از طرفي مطبوعات دانمارك خالي از عناصر وابسته به صهيونيست ها نيست، لذا ايشان با درج تصاوير موهن از پيامبر اسلام (ص) همة انتقام خود را از شروع كنندگان بحث از هولوكاست گرفتند؛ به اين ترتيب كه بر اثر واكنش هاي گستردة مسلمانان، دولت دانمارك مجبور مي شود كه به خاطر مقابله با مسلمانان با رژيم صهيونيستي كنار آمده و از اتخاذ هر گونه تصميمي عليه آنان خودداري كند. از طرفي اين اقدام صهيونيستها در دانمارك يك پيام به ساير دول اروپايي هم داشت و آن اينكه اگر آنان هم به نفي هولوكاست بپردازند، بدون شك از انتقام گيري صهيونيسم در امان نخواهد بود.
4- بسترسازي براي خشنوتهاي فيزيكيبيشتر عليه مسلمانان در غرب
غرب و صهيونيسم بخوبي مي دانند كه مسلمانان نسبت به مقدسات خويش به شدت حساس بوده و در برابر هر اقدامي عليه آن، به شدت واكنش نشان ميدهند. لذا براي تحريك آنها كافي است تا احساسات ايشان آشفته و جريحه دار شود.
نظر به اينكه يكي از دلايل گرايش غربيها به اسلام، معاشرات مسالمت آْميز آنها با مسلمانان مقيم غرب و در نتيجه دريافت آموزه هاي اسلامي از طريق ايشان، مي باشد؛ بنابراين سياستگذاران غربي ناگزيرند در راستاي پروسة جلوگيري از نفوذ و گسترش تمدن اسلام در حوزه هاي تحت نفوذ تمدن غرب، از هر ابزاري استفاده كنند و از آنجا كه تحريك و واكنش مسلمين در برابر اهانت كنندگان به مقدسات اسلامي، به راحتي زمينه ها و بستر هاي مناسبي براي شكل گيري برخوردهاي فيزيكي عليه مسلمانان در كشورهاي غربي را فراهم مي نمايد، لذا اتخاذ استراتژي توهين به مقدسات اسلامي نظير اقدام روزنامه هاي دانماركي، يكي ديگر از راهكارهاي غرب در دستيابي به اهداف و انگيزه هاي اصلي خويش يعني مهار گسترش اسلام در اروپا و آمريكا به شمار مي آيد.
سه پایگاه تخصصی مرتبط با پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)
قسمتی از پیام مقام معظم رهبری به مناسبت سال پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم)
الف) پایگاه اطلاع رسانی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم www.payambaraazam.ir) )
از این رو نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در لبیک به پیام مقام عظمای ولایت اقدام به تشکیل ستادی نمود و آن ستاد برای بهره جویی از ظرفیت گسترده شبکه جهانی اینترنت در جهت جذب مخاطبان خاص و عام خود در گستره مراکز آموزش عالی به عنوان یکی از مراکز مهم تربیتی در مراکز آموزشی و علمی عالی کشور در اولین گام خود، اقدام به طراحی و راه اندازی سایت ویژه پیامبر اعظم کرده، که مراحل اولیه آن توسط متخصصان مرکز ارتباطات و فن آوری اطلاعات نهاد تحت عنوان پایگاه اطلاع رسانی پیامبر اعظم با نام: www.payambaraazam.ir به اتمام و در تاریخ 27/1/1385 در آستانه روز ولادت با سعادت آن پیامبر عظیم الشان توسط مقامات علمی و فرهنگی کشور افتتاح گردید.»
نوشته فوق بخشی از توضیحات مدیر سایت در معرفی این پایگاه است. در ادامه تعدادی از بخش های مهم این سایت معرفی می شود:
1. پیامبر از دیدگاه قرآن و عترت: شامل مقالاتی درباره دیدگاه قرآن و اهل بیت درباره رسول گرامی اسلام.
2. کلام بزرگان: برای خواندن سخنانی ازاندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان درباره پیامبر اکرم به این قسمت مراجعه کنید.
3.سیره نبوی: در این قسمت پایگاه می توان به سیره ایشان در موضوعات گوناگون مثل اخلاق، تربیت، عدالت، سیاسی اجتماعی و غیره دست یافت.
4. مقالات : صدها مقاله از نویسندگان گوناگون درباره پیامبر مثل زندگانی، سیما، اهل بیت ایشان، دوران قبل و بعد از بعثت و ... را در این بخش بخوانید.
5. پایان نامه ها: شامل تعدادی از عناوین پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترای دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور به همراه اطلاعاتی چون چکیده ، نام پژوهشگر، استاد راهنما و...
6. سخنان گهربار: حاوی سخنان ارزشمند رسول گرامی اسلام که به طور موضوعی دسته بندی شده است.
7.پرسش و پاسخ: یکی دیگر از بخش های جالب این پایگاه است که در آن می توانید به صورت موضوعی به تعداد بسیار زیادی پرسش و پاسخ در موضوع پیامبر دسترسی پیدا کنید امکان جست و جو از ویژگی های این بخش است.
8.کتابخانه الکترونیکی: برای دسترسی به متن کامل ده ها کتاب با موضوع پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به این بخش مراجعه کنید.
9. داستان: یکی دیگر از بخش های جالب این پایگاه است که شما می توانید افزون بر خواندن متن داستان های بسیار ، تعداد زیادی داستان گویا با تصاویر متحرک و به صورت پویانمایی را مشاهده کنید.
علاوه بر موارد فوق بخش های دیگری چون اخبار، نگارخانه شامل تصاویر گرافیکی و آثار هنری و قسمت نواها شامل مولودی، سرود و تواشیح و مداحی و... وجود دارد .
ب) پایگاه نبی اعظم((www.nabiaazam.com
در پایگاه نبی اعظم ، ابتدا همه اطلاعات و مطالب درباره پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله) ، شناسایی و به صورت موضوعی طبقه بندی شده است؛ تا کاربران با صرف کم ترین وقت و هزینه به اطلاعات مورد نظر دست یابند.
اینک به برخی از ویژگی های این شاهراه اطلاعاتی اشاره می شود:
1.طبقه بندی موضوعی:
در این نوع طبقه بندی اطلاعات بر اساس موضوع، مرتب شده است و کاربر از طریق درخت موضوعات به مطلب مورد نظر خود دست می یابد.
2. توضیح هر نشانی :
با توجه به تنوع محتوا در هر یک از بخش هایی که معرفی می شود، توضیحات مختصری درباره محتوای هر نشانی ارايه شده است تا کاربران به راحتی از محتوای هر پایگاه یا نشانی مطلع شوند و پس از مطالعه این توضیحات اجمالی به دلخواه پایگاه مورد نظر را بررسی و استفاده کنند.
3. نشانی ها:
نشانی هر پایگاه در کنار عنوان و توضیحات ذکر شده است تا کاربر ضمن ملاحظه محتوا از نشانی آن نیز مطلع گردد و قبل از ورود به پایگاه، مقصد نهایی خود را شناسایی کرده و با صرف حداقل زمان به پایگاه و محتوای دلخواه خود دست یابد.
4. امکان همکاری کاربران در شناسایی و معرفی نشانی ها:
این امر با توجه به وسعت اطلاعات و شیوه دستی جمع آوری و معرفی نشانی ها در شاهره های اطلاعاتی دنبال می شود علاقه مندان به همکاری در این جهت می توانند از طریق گزینه « ویراستار شوید» فرم مربوط را تکمیل نموده تا پس از بررسی های لازم نسبت به امکان ویرایش پایگاه توسط آنان، اقدام شود.
توضیحات بالا را مدیران پایگاه نبی اعظم برای معرفی خود ارايه داده اند. همان طور که اشاره شده این پایگاه در اقدامی جالب و در خور توجه اقدام به شناسایی مطالب مرتبط با رسول اکرم در پایگاه های مختلف کرده و لینک دسترسی آن را در سایت خود قرار داده است؛ بنابراین در یک موضوع خاص شما می توانید با مراجعه به این سایت، مطالب مرتبط با آن موضوع را در بسیاری از سایت ها بیابید. در صفحه اول این پایگاه موضوعات به صورت کلی دسته بندی شده است و هر موضوع شامل زیر عنوان های دیگر نیز می باشد. برخی از این عناوین اصلی عبارتند از:
شرح حال (ولادت، کودکی و نوجوانی، جوانی )، پیامبر از منظر دیگران (پیامبر در قرآن ، در روایات، در کتاب های مقدس)، اصحاب پیامبر، کتاب و کتابخانه( کتاب ها، مجلات، مقالات) ، سخنان، فضایل(عصمت، علم به غیب و...)، تاریخ اسلام (از نبوت تا رحلت)، داستان ها و حکایت ها (داستان های چندرسانه ای) ، نگارخانه( فیلم، آوا، تصویر) ، پرسش و پاسخ ، سیره نبوی( سیره فردی، سیره اجتماعی، سنت های پیامبر) ، بعثت( حادثه بعثت ، بعثت از دیدگاه دیگران)، مدایح و مراثی (زیارتنامه، شعر، قطعات ادبی)، محققان و موسسات ، وبلاگ ها.
ج) پایگاه رسول نور (www. Rasoolnoor.com)
1. کتاب : متن کامل تعداد زیادی کتاب درباره پیامبر (صلی الله علیه و آله)
2. مجله: متن مقالات مربوط به پیامبر که در تعدادی از مجلات منتشر شده است.
3. مقاله: متن تعداد زیادی مقاله با موضوعات گوناگون در حوزه حضرت رسول (صلی الله علیه و آله )
4. پایان نامه
5.پرسش و پاسخ: در این پایگاه نیز به صدها پرسش گوناگون درباره پیامبر پاسخ داده شده که شاید بسیاری از ابهامات موجود در ذهن ما را برطرف کند.
6. تاریخ پیامبر: از ولادت و کودکی تا جهان در عصر بعثت و بعثت ایشان تا رحلت و تحولات بعد از رحلت ایشان.
7. نبوت و مباحث کلامی: شامل بخش هایی : ضرورت بعثت، دلایل نبوت، وحی ، عصمت ، اعجاز، خاتمیت، معراج و مباحث دیگر.
8. سیره پیامبر: در مباحثی چون سیاست، اقتصاد، اخلاق، خانواده، اجتماع و قضاوت.
9. پیامبر در آینه قرآن و اهل بیت، در آینه شعر و ادب، از نگاه اندیشمندان ، از نگاه ادیان.
10. اهل بیت پیامبر
11. داستان هایی از زندگی ایشان
افزون بر موارد فوق می توان به بخش های دیگری چون اماکن منسوب به پیامبر ، چند رسانه ای ( شامل فیلم، عکس و صدا) ، معرفی نرم افزار و هم چنین انجمن ها، برای بحث و گفتگو نیز سری بزنید و از امکانات آن بهره مند شوید، و نهایتا اگر خواستید باز درباره ي پیامبر عزیزمان بیش تر بدانید با مراجعه به قسمت دیگر پایگاه ها لیستی از پایگاه هایی را که در موضوع پیامبر مطالبی دارند یافته و به آن ها هم سری بزنید. پس تا سال پیامبر اعظم به پایان نرسیده از همین الان دست به کار شوید و از این خرمن گسترده خوشه ای بچینید.
پی نوشتها:
[1] - سايت خانواده سبز
[2] - علي بابائي، غلامرضا؛ فرهنگ سياسي آرش؛ ص 188-194
[3] - همان.
[4] - برجي يعقوبعلي؛ فصلنامه طلوع؛ سال اول؛ شماره 3 و 4.
[5] - مائده/ آيه 33
[6] - حجرات/ آيه9.
[7] - نحل/ آيه 125.
[8] - اسحاقي حسين؛ آزادي در اسلام و غرب؛ ص97.
[9] - عمران/ آيه 71.
[10] - بقره/ آيه 140.
[11] - انعام/ آيه 108.
[12] - اسرا/ آيه36.
[13] - النابلسي محمد احمد؛ فصلنامه عمليات رواني؛ سال دوم؛ شماره ششم.
منابع:
1.ماهنامه گلبرگ،ش2
2.ماهنامه گلبرگ،ش29(میرصادق سیدنژاد)
3.ماهنامه گلبرگ،ش49 (منیره زارعان)
4.ماهنامه گلبرگ،ش61 (حمزه کریم خانی)
5.ماهنامه گلبرگ،ش73 (مهدی خوئی )
6.ماهنامه گلبرگ،ش96 (محمدكاظم بدرالدين)
7. ماهنامه نسل فردا
8. www. Rasoolnoor.com
9. www.nabiaazam.com
10. www.payambaraazam.ir