الهیات مسیحی و اندیشه نافع بودن شرور برای روح و جسم
چکیده
رنج برای هر انسانی در مرحله اول بسیار تلخ و آزاردهنده به نظر میرسد و انسان را نه تنها به لحاظ جسمی بلکه به لحاظ روحی نیز درگیر میسازد. هر درد فیزیکی قطعا رنجی روحی را به همراه خواهد داشت. اما همیشه رنجها بیهوده نبودهاند و برای آنها فایده و کارکردی وجود دارد. رنج جسمی و عاطفی نقش مهمی در زندگی انسان داشته و در بسیاری از مواقع برای او مفید بوده و او را از وجود بیماریهایی آگاه میسازد که تا پیش از آن بدانها آگاه نبوده است.
تعداد کلمات 601/ تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
رنج برای هر انسانی در مرحله اول بسیار تلخ و آزاردهنده به نظر میرسد و انسان را نه تنها به لحاظ جسمی بلکه به لحاظ روحی نیز درگیر میسازد. هر درد فیزیکی قطعا رنجی روحی را به همراه خواهد داشت. اما همیشه رنجها بیهوده نبودهاند و برای آنها فایده و کارکردی وجود دارد. رنج جسمی و عاطفی نقش مهمی در زندگی انسان داشته و در بسیاری از مواقع برای او مفید بوده و او را از وجود بیماریهایی آگاه میسازد که تا پیش از آن بدانها آگاه نبوده است.
تعداد کلمات 601/ تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
نویسنده: عارفه گودرزوند چگینی
علت رنجهای روحی و جسمی در زندگی انسان:
"فیلیپ یانسی" در کتاب " وقتی ما رنج میکشیم، خدا کجاست ؟" Show More Show Less از منظر فیزیکی، عاطفی و روحی به رنج نگاه میکند و ما را کمک میکند که رنجهایمان را از این مناظر ببینیم. بخش اول کتاب، رنج را از منظر جسمیو بخش دوم و سوم هم از منظر عاطفی و روحی مورد بررسی قرار میدهد. یانسی در بخش اول کتاب، تجربیات خود را از همراهی با دکتر "پل براند" در بیماستان بیان میکند و اینکه از منظر زیستشناسی، درد بیماران چه منفعتی برای بدنشان دارد. او پس از اتمام بخشهای دیگر کتاب نشان میدهد که اینها منافعی است که خدا رنج و درد را برای آنها به خدمت گرفته است. البته او ادعا نمیکند که منافع تمام شرها و رنجها را نشان داده است و نیز اصراری ندارد که بگوید تمام رنجها را خدا به کار گرفته است، اما به ما کمک میکند که به نقش رنج در زندگی خود پی ببریم.
یانسی از کار خود در بیمارستان مخصوص بیماران جذامیسخن میگوید. اینکه این کار به او آموخته است که درد، برای سلامتی و بقای انسان ضروری است. او مثال بیمار جذامیای را میآورد که به دلیل عدم احساس درد در چشمانش، کور میشود. او تأکید میکند که درد برای شرایط و موقعیت بشر امری ضروری است. [1]
"جان هیک" برای توجیه شرور طبیعی که رنج یکی از نمادهای آن است، به اهمیت و ارزش بیولوژیکی و حیاتی رنج اشاره مینماید و آن را عامل بقاء نسل میداند. چرا که رنج به مثابه آموزگاری است که به بشر راههای مقابله با عوامل کوتاهکنندهی عمر را آموزش میدهد. درد و رنج، به سان عامل هشدار دهندهای است که با ایجاد حساسیت به بشر میآموزد چگونه خود را در مقابل عوامل نابودکننده، حیات حفظ نموده و سبب میشود انسان برای بازیافت سلامتی و بهبودی تلاش کند.
همه ما برخورد سریع با موانع را تجربه نمودهایم. همه از سقوط، آتشسوزی، ابزارهای خطرناک و سلاحهای کشنده میترسیم. همه از نزدیک شدن به حیوانات درنده هراس داریم. عوامل نامبرده همه به نوعی موجب ظهور درد و به دنبال آن رنج شده و تهدیدکنندهی حیات بیولوژیکی ما میباشند و ما در مقابل آنها، با اتخاذ روشهای تدافعی و یا پرهیز از در معرض واقع شدن، سلامت خود و بقاء نسل را حفظ میکنیم و همهی اینها به مدد تجربهی ما از درد پدید میآید.[2]
رنج را میتوان به عنوان ابزار هرس برای از بین بردن چوبهای مرده زندگیمان همچون نقاط ضعف، گناهان، غفلت و جهل، نگرشها و ارزشهای خام و بی تجربه و... در نظر گرفت که هدف اصلی آن افزایش سرزندگی است.
- زمانی، علی، امیر عباس و خلیلی، اکرم، «تئودیسه پرورش جان هیک»؛ پژوهش نامه فلسفه دین، سال نهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1390.
- When Life Hurts: Understanding God's Place in Your Pain, Multnomah Books, 1999.
یانسی از کار خود در بیمارستان مخصوص بیماران جذامیسخن میگوید. اینکه این کار به او آموخته است که درد، برای سلامتی و بقای انسان ضروری است. او مثال بیمار جذامیای را میآورد که به دلیل عدم احساس درد در چشمانش، کور میشود. او تأکید میکند که درد برای شرایط و موقعیت بشر امری ضروری است. [1]
بیشتر بخوانید: آشنایی با الهیات مسیحی معاصر
"جان هیک" برای توجیه شرور طبیعی که رنج یکی از نمادهای آن است، به اهمیت و ارزش بیولوژیکی و حیاتی رنج اشاره مینماید و آن را عامل بقاء نسل میداند. چرا که رنج به مثابه آموزگاری است که به بشر راههای مقابله با عوامل کوتاهکنندهی عمر را آموزش میدهد. درد و رنج، به سان عامل هشدار دهندهای است که با ایجاد حساسیت به بشر میآموزد چگونه خود را در مقابل عوامل نابودکننده، حیات حفظ نموده و سبب میشود انسان برای بازیافت سلامتی و بهبودی تلاش کند.
همه ما برخورد سریع با موانع را تجربه نمودهایم. همه از سقوط، آتشسوزی، ابزارهای خطرناک و سلاحهای کشنده میترسیم. همه از نزدیک شدن به حیوانات درنده هراس داریم. عوامل نامبرده همه به نوعی موجب ظهور درد و به دنبال آن رنج شده و تهدیدکنندهی حیات بیولوژیکی ما میباشند و ما در مقابل آنها، با اتخاذ روشهای تدافعی و یا پرهیز از در معرض واقع شدن، سلامت خود و بقاء نسل را حفظ میکنیم و همهی اینها به مدد تجربهی ما از درد پدید میآید.[2]
رنج را میتوان به عنوان ابزار هرس برای از بین بردن چوبهای مرده زندگیمان همچون نقاط ضعف، گناهان، غفلت و جهل، نگرشها و ارزشهای خام و بی تجربه و... در نظر گرفت که هدف اصلی آن افزایش سرزندگی است.
نمایش پی نوشت ها:
[1]. When Life Hurts: Understanding God's Place in Your Pain, p. 33.
[2]. علیزمانی، عباس، خلیلی، اکرم، پیشین، ص57.
- زمانی، علی، امیر عباس و خلیلی، اکرم، «تئودیسه پرورش جان هیک»؛ پژوهش نامه فلسفه دین، سال نهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1390.
- When Life Hurts: Understanding God's Place in Your Pain, Multnomah Books, 1999.