مبانی گزینش و نظارت بر انتخابات (3)

ثمره عدم تساوی توانایی و شایستگی های انسان تعیین شرایط متناسب با نوع کار و دستور انتخاب و گزینش، زمانی ظاهر می شود که این واقعیت در عزل و نصب ها رعایت شود و زمان داران و کارگزاران صالح و شایسته بر اساس شایستگی ها و توانایی ها، متناسب با ماهیت کار مورد نظر ، انتخاب و نصب شوند . بر اساس سیره ی عملی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام انتخاب کارگزاران حکومت بر اساس مبانی ، اهداف، اصول و معیارهای اسلامی و با توجه به لیاقت
سه‌شنبه، 3 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مبانی گزینش و نظارت بر انتخابات (3)
 مبانی گزینش و نظارت بر انتخابات (قسمت سوم و پایانی)
 

نویسنده:سید احمد مرتضایی

 
 
 

 

6. انتخاب و گزینش معصومان علیه السلام

ثمره عدم تساوی توانایی و شایستگی های انسان تعیین شرایط متناسب با نوع کار و دستور انتخاب و گزینش، زمانی ظاهر می شود که این واقعیت در عزل و نصب ها رعایت شود و زمان داران و کارگزاران صالح و شایسته بر اساس شایستگی ها و توانایی ها، متناسب با ماهیت کار مورد نظر ، انتخاب و نصب شوند . بر اساس سیره ی عملی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام انتخاب کارگزاران حکومت بر اساس مبانی ، اهداف، اصول و معیارهای اسلامی و با توجه به لیاقت و شایستگی انسان ها، بدون توجه به ملاک هایی همچون سن و قبیله است. در ذیل ، چند نمونه از عزل و نصب های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام نقل می شود :

1. مصعب بن عمیر

وقتی أسعد بن زراره و ذکوان بن عبد قیس، که از قبیله ی خزرج بودند ، برای عمره به مکه رفتند، با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آشنا شدند و به نبوت ایمان آوردند و از آن حضرت درخواست نمودند تا کسی را برای آموزش قرآن و تبلیغ دین با آنها به مدینه بفرستد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز بدون در نظر گرفتن سن و تنها بر اساس شایستگی ، نوجوانی به نام مصعب بن عمیر را برای این مأموریت مهم فرهنگی و تبلیغی انتخاب کردند و به مدینه فرستادند. (1)(مصعب بن عمیر نوجوانی بود که نزد پدر و مادرش در رفاه و تجمل زندگی کرده بود و او را تکریم می کردند و بر فرزندانشان ترجیح می دادند ، وی حتی از مکه هم خارج نشده بود ، ولی وقتی به اسلام ایمان آورد ، والدینش او را آزار دادند و او را با رسول خدا در «شعب ابی طالب» بود تا دگرگون شد و دچار رنج و مشقت گردید.) پیامبر به او دستور دادند تا با اسعد خارج شود ، در حالی که از قرآن بسیار بهره گرفته بود . سپس أسعد بن زراره و ذکوان بن عبد قیس همراه مصعب بن عمیر به مدینه رفتند و به قومشان رسیدند و آنها را از دستور و خبر رسول خدا صلی الله علیه و آله آگاه ساختند .

2. عتاب بن اسید

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عتاب بن اسید را ، که بیست سال و اندی (2) بیشتر سن نداشت ، با وجود افراد بزرگتر و با سابقه تر، با رد ملاک سن و بزرگ سالی، به عنوان والی و حاکم مکه انتخاب کردند و خطاب به اهل مکه فرمودند :
« ... قد قلد محمد رسول الله عتاب بن اسید أحکامکم و مصالحکم، و قد فوض الیه تنبیه غافلکم و تعلیم جاهلکم ، و تقویم أود مضطربکم ، و تأدیب من زال عن أدب الله منکم لما علم من فضله علیکم من موالاة محمد رسول الله صلی الله علیه و آله، و من رجحانه فی التعصب لعلی ولی الله ... »؛ (3) محمد [صلی الله علیه و آله] فرستاده ی خداوند، عتاب بن اسید را برای احکام و مصالح شما منصوب نمود و متوجه ساختن غافل و بی توجه شما و آموزش نادانتان، اصلاح انحراف مضطرب شما و تنبیه کردن کسی که ادب الهی را رها ساخته و او را واگذار کرد ، به دلیل برتری او بر شما از جهت دوستی محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و به دلیل مزیت او در طرف داری از علی ولی خدا . بنابراین ، او برای ما خادم و برادر دینی و برای دوستان ما دوست و برای دشمنان ما دشمن و برای شما آسمانی سایه دار ( پناهگاهی بزرگ ) و زمینی پاک و حاصلخیز ( پر برکت ) و آفتابی درخشان (راهنما و هدایتگر) است. حقیقاً خداوند به برکت دوستی و محبت او نسبت به محمد و علی و خاندان پاکش ، او را بر تمام شما برتری داده است و او را به عنوان حاکم شما منصوب نمودم . او بر اساس دستور و قانون خداوند عمل می نماید . پس خداوند همیشه با او توفیق خواهد بخشید . همان گونه که از دوستی محمد و علی ، عزت و شرف و سهم او کامل شد . با رسول خدا توطئه نمی کند و بر او خروج نمی کند ، بلکه فردی شایسته و امین است . پس هر یک از شما که به خوبی از وی اطاعت نماید باید منتظر پاداش عالی و هدیه ای بزرگ باشد و هر که مخالف او باشد ، باید منتظر عذابی شدید و خشم فرمانروایی باشد که نیرومند و فاتح است .
سپس مبنا و ملاکم برتری را در گزینش و انتخاب عتاب بن اسید بیان نمودند :
« لا یحتج محتج منکم فی مخالفته بصغرسنه ، فلیس الاکبر هو الافضل ، بل الافضل هو الاکبر ، و هو الاکبر فی موالاتنا و موالاة أولیائنا و معاداة أعدائنا فلذلک جعلناه الامیر علیکم ، الرئیس علیکم »؛ (4) نباید به دلیل سن کم با او مخالفت کنید ؛ زیرا بزرگ تر و برتر نیست ، بلکه برتر و بزرگ تر است وعتاب بن اسید در دوستی ما و دوستی با دوستان ما دشمنی و با دشمنان ما بزرگ تر است . پس به این دلایل ، او را به عنوان امیر و رئیس شما منصوب نمودم .

3. اسامه بن زید (27)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در آخرین روزهای عمر پر برکتشان به مردم دستور دادند تا مهیای جنگ با روم شوند. اسامه پسر زید را فرا خواندند و او را، که کمتر از بیست سال ( هفده تا بیست سال ) سن داشت ، با وجود بزرگان مهاجر و انصار، به عنوان فرمانده جنگ انتخاب کردند و دستور دادند تا به محلی که پدرش زید بن حارثه در جنگ «موته» کشته شده بود بروند . محله ی «جرف» برای تجمع لشکر تعیین شد و بزرگانی از مهاجران و انصار از جمله ابوبکر و عمر و طلحه و زبیر در لشگر او بودند . پیامبر پس از فرمان جنگ، بیمار شدند، ولی بر تشکیل و اعزام لشکر اسامه دستور مؤکد دادند . برخی از سن پایین اسامه ناراحت شدند و گفتند : این پسر بچه به عنوان فرمانده مهاجران باسابقه انتخاب شده است؟! وقتی این خبر به پیامبر رسید ، ناراحت شدند و با وجود بیماری شدید ، به مسجد رفتند و فرمودند :
به من گزارش داده اند که شما در فرمان دهی اسامه طعنه زدید (اعتراض کردید) و قبلاً در مورد فرماندهی پدرش این کار را کردید (طعنه های امروز شما همانند گذشته است .) به خدا سوگند اسامه لایق و شایسته ی فرمان دهی است ( باید از فرمان او اطاعت کنید ) و پدرش نیز( در جنگ موته ) شایسته ی آن بود و او را محبوب ترین مردم نزد من است . پس شما را به نیکی به او توصیه می کنم . همان گونه که در مورد فرمان دهی اسامه اعتراض می کنید ، و در مورد فرمان دهی پدرش نیز اعتراض کردید .(6)
حضرت پس از بازگشت از مسجد در بستر بیماری، به کسانی که به عیادت ایشان آمده بودند، بارها فرمود: مأموریت اسامه را اجرا کنید . خدا لعنت کند کسی را که از لشگر و فرمان او تخلف کند!(7)
بنابراین ، انتخاب اسامه به فرمان دهی بزرگان مهاجران و انصار و کسانی که خود از فرماندهان و رؤسا بوده اند، رد نمودن ملاک بزرگی سن و سال و حتی تجربه های مکرر و تأکید بر شایستگی و لیاقت هنگام واگذاری مسئولیت است .

4. عمر بن ابی سلمه

امیرمؤمنان علی علیه السلام عمر بن ابی سلمه را فقط به دلیل شایستگی ، برای امری مهم تر از فرمان دهی عزل نمودند:
پس از یاد خدا و درود ، من نعمان بن عجلان زرقی را به فرمان داری بحرین نصب کردم، و بی آنکه سرزنش و نکوهشی برایت وجود داشته باشد، تو را از فرمان داری آن سامان گرفتم. به راستی ، تاکنون زمام داری را به نیکی انجام داده ای و امانت را پرداخته ای . پس به سوی ما حرکت کن، بی آنکه مورد سوء ظن قرار گرفته یا سرزنش شده یا متهم بوده و یا گناه کار باشی ، که تصمیم دارم به سوی ستمگران شام حرکت کن . دوست دارم در این جنگ با من باشی ؛ زیرا تو از دلاورانی هستی که در جنگ با دشمن و پا برپا داشتن ستون دین ، از آنان یاری می طلبم . ان شاء الله .(8)

5. محمد بن ابی بکر

علی علیه السلام براساس توانایی و شایستگی متناسب با مسئولیت محمد بن ابی بکر را فرمان داری مصر عزل کردند و مالک اشتر را به جای وی نصب نمودند :
پس از یاد خدا و درود ، به من خبر داده اند که از فرستادن اشتر به سوی محل فرمانداری ات، ناراحت شده ای. این کار را به دلیل کند شدن و سهل انگاری ات یا انتظار کوشش بیشتری از تو انجام ندادم . اگر تو را از فرمان داری مصر عزل کردم ، فرماندار جایی قرار دادم که اداره ی آنجا بر تو آسان تر ، و حکومت تو در آن سامان خوش تر است.(9)

7. آثار مرتبت بر نوع گزینش و انتخاب

انتخاب و گزینش کارگزاران در تمام امور جامعه مؤثر است. رشد و بالندگی یک جامعه و یا رکورد، شکست و فروپاشی آن بستگی تام به مسئولان آن دارد . در این نوشتار، تنها به سه نمونه از آثار نوع انتخاب و نتایج مترتب بر آن اشاره می شود :
1. انتخاب و انتصاب نا اهلان و عزل و کنار زدن شایستگان موجب عدم پیشرفت و عقب نشینی دولت ها می شود. امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرماید :
« یستدل علی ادبار الدول بأربع تضییع الاصول و التمسک بالغرور و تقدیم الا راذل و تأخیر الافاضل »؛ (10) چهار چیز موجب عقب نشینی دولت ها می شود: ضایع کردن اصول، پایبند بودن به گم راه کردن و فریب دادن ، مقدم داشتن افراد پست و بی ارزش ، و کنار زدن افراد شایسته و ارزشمند.
در برخی روایات ، به جای قید «التمسک بالغرور» قید «التمسک بالفروع» یعنی پایبند بودن به فروع ، ذکر شده است .(11)
2. برخی حکومت از دست صالحان و شایستگان خارج شود و اراذل و نااهلان حاکم گردند، حکومت پیشرفت نمی کند و در نهایت ، فرو می پاشد :
« تولی الاراذل و الاحداث الدول دلیل انحلالها و ادبارها »؛ (12) سرپرستی حکومت ها توسط افراد رذل و تازه به دوران رسیده ، دلیل فروپاشی و عقب نشینی حکومت هاست.
3. یکی از آثار یکسان نگری انسان ها، کاهش نیکوکاری و افزایش کارهای ناصواب است:
هرگز نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان نباشند؛ زیرا نیکوکاران در نیکوکاری بی رغبت، و بدکاران در بدکاری تشویق می گردند. پس هر کدام از آنان را بر اساس کردارشان پاداش ده. (13)

نظارت کامل خداوند

اولین ناظر بر جهان هستی و انسان خداوند متعال است .
نظارت خداوند کامل ترین ، دقیق ترین و اطمینان بخش ترین نظارت هاست؛ زیرا او خالق تمام هستی ، عالم به تمام موجودات و اعمال و رفتار و نیات آنان است و از قدرت ثبت و ضبط تمام آنها به طور کامل برخوردار است .
بنابر نظارت کامل الهی ، هیچ عملی از انسان در هیچ حوزه ی فردی و یا اجتماعی بی نیاز از نظارت نیست ؛ نظارت بر حوزه ی فردی و خصوصی انسان ، اختصاص به نظارت الهی دارد و هیچ انسانی حق ورود به حریم خصوصی دیگران را ندارد ؛ اما حوزه ی اجتماعی و عملکرد عمومی انسان در جامعه ، نیازمند نظارت کامل و دقیق است و در تمام موارد ، برای پیش گیری از تخلف و یا برخورد با متخلفان ، نظارت امری ضروری است . یکی از امور مهم و سرنوشت ساز عمومی ، نظارت بر گزینش و انتخاب است . این نظارت با ادله متعدد و متفاوتی قابل اثبات است . و تمام موارد هفت گانه مزبور علاوه بر اینکه مبانی اصل گزینش و انتخاب محسوب می شوند ، از مبانی نظارت بر گزینش و انتخاب نیز به شمار می روند . علاوه بر مبانی هفت گانه نظارت، یک مبنای اختصاصی نظارت و نیز نظارت بر انتخاب، نظارت کامل خداوند متعال بر تمام اعمال و رفتار انسان است . نظارت خداوند با تعابیر و واژگان متفاوتی در قرآن و روایات مطرح شده است ؛ مانند ناظر ، شاهد ، مراقب ، حافظ ، محیط ، بصیر و علیم . برای تبیین نظارت خداوند متعال و قلمرو بی منتهای نظارت او، به برخی از آیات نظارتی قرآن کریم اشاره می شود :

1. نظارت خداوند

نظارت خداوند بر عملکرد انسان در آیات ذیل به صراحت ذکر شده است :
« قالو أوذینا من قبل أن تأتینا و من بعد ما جئتنا قال عسی ربکم أن یهلک عدوکم و یستخلفکم فی الأرض فینظر کیف تعلمون» ( اعراف 129)؛ (قوم موسی به او) گفتند : پیش از آنکه به سوی ما بیایی آزار دیدیم ، پس از آمدنت نیز آزاد می بینیم . موسی گفت : امید است پروردگارتان دشمن شما را هلاک کند و شما در زمین جانشین (آنها) سازد، و بنگرد چگونه عمل می کنید .
« ولقد أهلکنا القرون من قبلکم لما ظلموا و جاءتکم رسلهم بالبینات و ما کانوا لیؤمنوا کذلک نجزی القوم المجرمین ثم جعلناکم خلائف فی الأرض من بعدهم لننظر کیف تعلمون » (یونس 13-14)؛ ما امت های پیش از شما را هنگامی که ظلم می کردند، هلاک نمودیم ، در حالی که پیامبرانشان دلایل روشن برای آنها آوردند ، ولی آنها ایمان نیاوردند ، این گونه گروه مجرمان را کیفر می دهیم . سپس شما را پس از ایشان جانشینان آنها در روی زمین قرار دادیم تا ببینیم شما چگونه عمل می کنید .

2. شهادت خداوند

خداوند شاهد همه چیز و به طور خاص، شاهد عملکرد انسان است و شهادت خداوند برای انسان کافی است :
- « ان الله علی کل شی شهید. » (حج: 17)
- « و الله شهید علی ما تعلمون. » (آل عمران: 98)
- « وکفی بالله شهیداً.» (نساء: 79 / اسرا: 96 / رعد: 43)

3. مراقبت خداوند

خداوند مراقب همه چیز و به طور خاص ، مراقب عملکرد انسان است :
- « و کان الله علی کل شی رقیباً. » (احزاب: 52)
- « ان الله کان علیکم رقیباً. » ( نساء: 1)

4. عین بودن خداوند

در برخی از آیات نظارت خداوند با واژه ی «عین» و «اعین» بیان شده است :
- « و اصنع الفلک بأعیننا و وحینا » ( هود: 37)؛ در حضور و مشاهده ی ما و به دستور ما ، کشتی بساز.
- « واصبر لحکم ربک فانک بأعیننا »( طور: 48)؛ بر حکم پروردگارت صبر کن که تو منظور نظر مایی .
- « تجری بأعیننا جزاءً لمن کان کفر » (قمر: 14)؛ آن کشتی که زیر نظر ما حرکت می کرد، کیفری بود برای کسانی که کافر شده بودند .

5. بصیر بودن خداوند

خداوند به همه چیز، به بندگانش و به آنچه انجام می دهند بصیر و آگاه است :
- « انه بکل شی بصیر. » (ملک: 19)
- « و الله بصیر بالعباد. » (آل عمران: 15)
- « ان اللله بما تعملون بصیر. » (بقره : 110)

6. خبیر بودن خداوند

خداوند به بندگانش و به آنچه انجام می دهند ، خبیر و آگاه است :
- « انه کان بعباده خبیراً. » (اسراء : 96)
- « ان الله خبیر بما تعملون » (مائده : 8)

7. محیط بودن خداوند

خداوند به همه چیز و به اعمال انسان احاطه دارد:
- « و کان الله بکل شی محیطاً. » (احزاب : 126)
- « ان الله بما یعملون محیط. » ( آل عمران: 120)

8. حفیظ و حافظ بودن خداوند

خداوند حافظ همه چیز است و بهترین حافظ نیز اوست :
- « ربک علی کی شیء حفیظ. » (سبأ: 21)
- « فالله خیر حافظاً. » (یوسف: 64)

9. حسیب بودن خداوند

خداوند محاسبه کننده ی همه چیز است و محاسبه او کافی است :
- « ان الله کان علی کل شی حسیباً. » (نساء: 86)
- « و کفی بالله حسیباً. » (نساء : 6)

10. علم خداوند

علم بی منتهای خداوند و مصادیق بسیاری از آن در آیات متعددی بیان شده و این نشانگر آن است که هیچ نیت و گفتار و کرداری از علم خداوند پنهان نمی ماند و در نتیجه، نظارت کامل و بی بدیلی از ناحیه ی خالق هستی ، اعمال می گردد.
خداوند به هر چیز علم دارد تو علیم بودن او کافی است :
- « ان الله بکل شی علیم. »
- « و کفی بالله علیماً. » (انفال : 75)
خداوند به هر عمل و فعلی علم دارد :
- « و الله علیم بما یعلمون. » (یوسف : 19)
- « و الله علیم بما یفعلون. » (نور: 41)
خداوند به آنچه در آسمان ها و زمین است ، به سر و غیب آسمان ها و زمین ، به آنچه به زمین وارد یا از آن خارج می شود و آنچه از آسمان نازل می شود به سوی آن می رود ، علم دارد :
- « و الله یعلم ما فی السماوات و ما فی الارض. » (حجرات : 16)
- « یعلم السر فی السماوات و الأرض. » (فرقان : 6)
- « ان الله یعلم غیب السماوات و الأرض. » (حجرات: 18)
- «یعلم ما یلج فی الأرض و ما یخرج منها و ما ینزل من السما ء و ما یعرج فیها. » ( سبأ : 24)
خداوند به آنچه در نفس و قلب و سینه انسان است ، علم دارد :
- « أن الله یعلم ما فی أنفسکم » (بقره : 235)
- « و الله یعلم ما فی قلوبکم » (احزاب : 51)
- « ان الله علیم بذات الصدور. » (آل عمران : 119)
خداوند به پنهان و آشکار، اظهار و کتمان، مخفی و علنی ، غایب و حاضر، محل حرکت و قرارگاه ، گذشته و حال و آینده ، آنچه در دریا و خشکی است . .... علم دارد:
- « و الله یعلم ما تسرون و ما تعلنون » (نحل : 19)
- « و الله یعلم ما تبدون و ما تکتمون » (مائده : 99)
- « انه یعلم الجهر و ما یخفی » (اعلی : 7)
- « و ان ربک لیعلم ما تکن صدورهم و ما یعلنون » (نمل : 74)
- « انه یعلم الجهر من القول و یعلم ما تکتمون » (انبیاء: 110)
- « و الله یعلم متقلبکم و مثواکم » (محمد: 19)
- « و أنا أعلم بما أخفیتم و ما أعلنتم » (ممتحنه : 1)
- « یعلم سرکم و جهرکم » (انعام : 3)
- « عالم الغیب و الشهاده » (انعام : 73)
- « یعلم ما بین أیدیکم و ما خلفهم » ( بقره : 255)
- « یعلم ما فی البر و البحر. » (انعام : 59)

11. دیدن خداوند

خداوند همه چیز ، به ویژه عملکرد انسان را می بیند :
« ألم یعلم بأن الله یری » (علق : 14)؛ آیا او ندانست که خداوند (همه ی اعمالش) را می بیند .
- « و قل اعلموا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤمنون و ستردون الی عالم الغیب و الشهاده فینبئکم بما کنتم تعلمون » (توبه : 105)؛ بگو عمل کنید. خداوند و فرستاده او و مؤمنان ، اعمال شما را می بینند و به زودی به سوی دانای نهان و آشکار ، بازگردانده می شوید و شما را به آنچه عمل می کردید، خبر می دهد .

نتیجه

با توجه به مبانی عقیدتی و انسان شناسی اسلامی و هدفی که اسلام برای انسان تعیین نموده است ، یعنی رشد و تکامل همه جانبه و رسیدن به سعادت و قرب الهی ، در اسلام حاکمان و مدیران متناسب با این مبانی و اهداف ، انتخاب و گزینش می شوند و بر این اساس ، ملاک های گزینش در اسلام با سایر ادیان و نظام ها متفاوت است ؛ زیرا اولاً ، اعتقاد به امانت بودن منصب ، مقتضی امانت داری و واگذاری آن به افراد امین است. ثانیاَ نتیجه عدم تساوی انسان ها برتری برخی بر برخی دیگر و ضرورت انتخاب افراد برتر و شایسته تر است. ثالثاً ، لازمه ی تعیین شرایط احراز آنهاست . رابعاً ، امر و دستور صریح به گزینش و انتخاب ، موجب وجوب شرعی آن می شود . خامساً ، انتخاب و گزینش خداوند متعال و معصومان علیهم السلام الگویی راهگشا و دلیل شرعی روشنی بر انتخاب صالحان و شایستگان است . سادساً ، نتایج مهمی که بر نوع انتخاب مترتب می شود، ضرورت انتخاب صحیح و شایسته سالارانه را آشکارتر می سازد.
بنابراین، تمام موارد هفت گانه مزبور ، هم مبانی اصل انتخاب و گزینش و انتخابات هستند و هم مبانی نظارت بر انتخاب و گزینش محسوب می شوند؛ زیرا هیچ یک از این موارد بدون نظارت دقیق و مستقل تحقق نمی یابد و ضمانت اجرای آنها نظارتی کامل و بی طرفانه است . علاوه بر مبانی هفت گانه ، نظارت کامل خداوند متعال مبنای دیگری برای نظارت بر انتخاب و انتخابات محسوب می شود .

پی نوشتها :

1. محمد باقر مجلسی ، بحار الانوار ، (بیروت ، مؤسسه الوفاء ، 1403) ، ج 19، ص 8-10.
2. محمد باقر مجلسی ، پیشین، ج 35، ص 7، به نقل از : ابن الاثیر ، اسد الغایه (تهران ، اسماعیلیان ، بی تا)، ج3، ص 358.
3. محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 21، ص 122- 123 / علی احمدی میانجی ، مکاتب الرسول (قم ، دارالحدیث ، 1419) ، ج 2، ص 661.
4. محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 21، ص 122-123 / علی احمدی میانجی ، پیشین ، ج 2، ص 661.
5. ر.ک، محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 21، ص 410؛ ج 28، ص 178/ ابن ابی الحدید ، شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 52.
6. محمدباقر مجلسی، پیشین ، ج28، ص 178.
7. ابن ابی الحدید، پیشین ، ج6، ص 52.
8. نهج البلاغه ، ن 42.
9. همان، ن 34.
10. عبدالواحدبن تمیمی آمدی ، غرر الحکم و دررالکلم (نرم افزار باب العلم) ، مواعظ للحاکم ، ش 7835.
11. محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه (قم ، دارالحدیث، 1375) ، ج2، ص 936/ علی بن محمد الیثی واسطی ، عیون الحکم و المواعظ (قم ، دارالحدیث ؛ 1376)، ص 550.
12. عبدالواحدبن تمیمی آمدی ، پیشین ، عمال الدولة، ص 7925.
13. نهج البلاغه ، ن 53.

منبع:مجله ی معرفت 125




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
play_arrow
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
play_arrow
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
play_arrow
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
play_arrow
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
play_arrow
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
play_arrow
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
play_arrow
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
play_arrow
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
play_arrow
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
play_arrow
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
play_arrow
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
play_arrow
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد
play_arrow
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد
اشاره رئیس قوه قضاییه به یک تصمیم مهم در مورد فیلترینگ
play_arrow
اشاره رئیس قوه قضاییه به یک تصمیم مهم در مورد فیلترینگ