نبی رحمت در کلام اندیشمندان (4)

از شرح حال نويسان اروپايي كساني بودند كه سال‌ها در بيابان و در ميان اعراب باديه‌نشين زيستند تا بتوانند احساسات و افكاري را كه مي‌توانست شخصيت محمد[ص] را تحت تاثير قرار دهد، در خاطر متصور و مجسم سازند. نمونه‌اي از اين گونه كوشش و تلاش عبارت بود از شرح حالي كه آر.وي.سي. بادلي تحت عنوان پيام‌آور به رشته تحرير درآورد كه خود يكي از توصيفات نادري است كه از چشم‌اندازي همگون با ديدگاه خود مسلمانان به شرح زندگي محمد صلي‌الله عليه و آله پرداخته است.
يکشنبه، 23 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نبی رحمت در کلام اندیشمندان (4)
نبی رحمت در کلام اندیشمندان (4)
نبی رحمت در کلام اندیشمندان (4)






پيامبر اسلام هنوز در ميان مردم خود زندگي مي‌كند

آر.وي.سي. بادلي

از شرح حال نويسان اروپايي كساني بودند كه سال‌ها در بيابان و در ميان اعراب باديه‌نشين زيستند تا بتوانند احساسات و افكاري را كه مي‌توانست شخصيت محمد[ص] را تحت تاثير قرار دهد، در خاطر متصور و مجسم سازند. نمونه‌اي از اين گونه كوشش و تلاش عبارت بود از شرح حالي كه آر.وي.سي. بادلي تحت عنوان پيام‌آور به رشته تحرير درآورد كه خود يكي از توصيفات نادري است كه از چشم‌اندازي همگون با ديدگاه خود مسلمانان به شرح زندگي محمد صلي‌الله عليه و آله پرداخته است.
تصويرگري‌هاي بادلي با آنچه ريكله طي سفرهايش به مشرق زمين دريافته بود شباهت فراوان دارد. چه به تصوير او نيز گويي پيامبر اسلام هنوز در ميان مردم خود زندگي مي‌كند. بادلي با روشنفكري در باب صفا و صميميت تواضع و فروتني و طبيعت مهربان و سرشار از عاطفه محمد صلي‌الله عليه و آله در برابر ديدگاه‌هاي مخالف رايج در اروپا به دفاع و حمايت از او ادامه مي‌دهد. وي ديدگاه‌هاي مخالف را ناشي از اين مي‌داند كه اروپاييان از دامن رفاه و تجمل خانه‌هايشان به تصويرگري و تجسم احساسات و شيوه عمل محمد(ص) پرداخته‌اند. وي در شرح حال خود از پيامبر به خواننده خاطر نشان مي‌كند كه تمامي سوءتفاهمات و كينه‌توزي‌ها بين اسلام و مسيحيت به واسطه جنگ‌هاي صليبي به وجود آمد، و چنين نتيجه مي‌گيرد كه آنچه تقبيح‌گران «پيغمبران دروغين» ناديده گرفته‌اند اين است كه به هنگام ظهور اسلام اختلاف نظر ناچيزي بين مسلمانان و مسيحيان وجود داشت.

نبی رحمت در کلام اندیشمندان (4)

تمجيد و تکريم نسبت به پيامبر

آنيه بسانت

آنيه بسانت (1847 -1933) يک مصلح اجتماعي و فيلسوف مشهور بود. وي در لندن و در يک خانواده ايرلندي متولد شد. با اين که با يک روحاني اوانجليک ازدواج کرد ، کمي بعد آته ايست شد و طلاق گرفت.
براساس سايت Occultopedia.com ، به عضويت جامعه ملي سکولار در آمد و به دفاع از انديشه آزاد ، حقوق زنان و کارگران پرداخت. بسانت به جامعه فابيان ، با گرايش سوسياليستي نيز پيوست.
در سال 1889 ، به تئوصوفيا (جنبش مذهبي و فلسفي مبتني بر تجربيات عرفاني) يا الهيات عرفاني ، گرويد. مشوق وي مادام بلاواتسکي ، موسس انجمن تئوصوفيا ، بود. پس از فوت خانم بلاواتسکي در سال 1891 ، انجمن به 2 سازمان متفاوت انشعاب يافت و بسانت ، رياست يکي از آنها را به عهده گرفت و تا مرگ خود در اين موقعيت باقي ماند. بعدها به هند سفر کرد و بقيه عمر خود را در آنجا گذراند. در آنجا به مطالعه هندوئيسم پرداخت و دانشگاه مرکزي هندو را در بهاراناسي تاسيس کرد و در سياست نيز وارد شد. در آن زمان ، ناسيوناليست هاي هندي در حال مبارزه آرام در جهت استقلال هند بودند. وي رهبري بخش کلکته کنگره ملي هند را به دست گرفت.
به علت فعاليت سياسي به دست مقامات استعماري انگليس ، در خلال سالهاي جنگ اول جهاني ، زنداني شد.بسانت در هند به مطالعه اسلام نيز پرداخت و از خود نسبت به اين دين علاقه نشان داد و در نهايت به اسلام گرويد. در کتابش به نام «زندگي و تعاليم محمد ص» (مدرس ، 1932) مي نويسد: «تنها بيست سال است که مسيحيت انگليسي ، حقوق زنان در مالکيت را به رسميت شناخته است ، در حالي که اسلام ، از آغاز اين حقوق را به رسميت شناخته و به آن احترام مي گذارد.» (در اسلام) ، زنان از نظر معنوي و فکري با مردان برابر ديده مي شوند ، در حالي که اين تصوير از اسلام در غرب نشان داده نمي شود.
او درباره پيامبر اکرم محمدص مي نويسد:
غيرممکن است کسي زندگي و شخصيت پيامبر بزرگ را مطالعه کند و او را تکريم نکند. کسي که يکي از بزرگترين پيامبران خداست... من هر چه زندگي پيامبر را بيشتر مطالعه مي کنم ، احساس تمجيد و تکريم من نسبت به او شکل جديدتري مي گيرد و احساس جديدي از بزرگي اين استاد بزرگ عرب به من دست مي دهد.

**************

نام محمد (ص)

لويي توماس

نويسنده معروف امريکايي مي گويد: کمتر خانواده اي در عربستان ديده مي شود که نام يکي از فرزندان خود را (محمد) نگذارد و اصولا'' انتشار اين نام درعالم بيشتر از انتشار« پطرس و يوحنا » است.

**************

شخصيت محمد (ص)

ستانلي لين بول

مستر «ستانلي لين بول» در کتاب خود موسوم به «اقوال محمد» مي گويد: محمد (ص) مرد روئوف و با شخصيتي بود از بيماران عيادت مي کرد و از نشست و برخاست با فقيران ننگ نداشت و دعوت غلامان و زرخريدان را اجابت مي نمود . با دست خود لباسهايش را اصلاح مي نمود پس بدون شک و شبهه پيغمبر مقدسي است او يتيمي است که بعد ها فاتح عظيمي شد .

نبی رحمت در کلام اندیشمندان (4)

طلب علم

ديسون

مگر پيغمبر اسلام (ص) به پيروان خود دستور نداد که از گهواره تا گور جوياي علم باشند ؟ آيا به آنها نفرمود که طلب علم بر هر مرد مسلمان و زن مسلمان واجب است ؟ مگر به آنها نفرمود که علم را اگرچه در سرزمين چين باشد بايد به دست آورند ؟ پس درحقيقت مي توان گفت که اسلام براي ترقي و پيشرفت از ساير اديان بهتر و به تمدن نزديکتر است .

**************

شخصيت محمد (ص)

لورا فکشيا فاليبري

دانشمند ايتاليا مي گويد : شکي نيست آن دروغهايي که در قرون وسطي در وصف محمد(ص) و ديانت او مي گفتند در اين دوره خيلي تخفيف يافته و مردم طالب بدست آوردن حقيقت تاريخي محمد (ص) و اسلام هستند .

**************

آخرين پيامبر

اورينج

مستر «اورينج» تاريخ نويس معروف مي گويد : آخرين پيامبر مردي با خلوص نيت و خوش اخلاق و با فکر و بزرگوار و صاحب آرا عالي بود و گفتار هاي او کوتاه و زيبا و داراي معاني بزرگي است بنابراين او مردمقدس و بزرگواري بود .

**************

دين و بهداشت

ومف بايرون

هر قدر بيشتر با اسلام و زندگاني اسلامي آشنا مي شوم از قواعد بهداشتي که محمد پيغمبر براي مسلمين وضع نموده بيشتر در شگفت مي شوم و تاسف مي خورم از اينکه بيشتر مصريان از آنها پيروي نمي کنند.
منبع: www.payambarazam.ir
ادامه دارد...




مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما