آسیبهای معنوی خودارضایی
هیچ یک از آسیبهای خودارضایی ، به اهمیت آسیبهای معنوی نیست؛ زیرا آسیبهای معنوی، جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمی را تباه میسازد. خودارضایی از نظر دین یک گناه است و به تعبیر قرآن زنگار بر دل مینهد: «کَلاَّ بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ»؛ «چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دلهای آنان را زنگار زده است».مطففین (۸۳)، آیه ۲۴.
زنگ یا زنگار در اشیای مادی، همان چیزی است که روی فلزات و اشیای قیمتی مینشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفافیت و درخشندگی آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان میفرماید: از آیه شریفه سه نکته استفاده میشود:
۱) اعمال زشت، نقش و صورتی به نفس و روح انسان میدهند؛
۲) این نقش و صورت خاص، مانع آن است که نفس آدمی حق و حقیقت را درک کند؛
۳) نفس آدمی به حسب طبع اولیهاش صفا و جلایی دارد که با داشتن آن، حق را آن طور که هست درک می کند. طباطبایی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، (تلخیص)، ج ۲۰، ص ۳۸۵.
همچنین آسیبهای معنوی جهان گذران را در مینوردد و اگر اصلاح نگردد، حیات جاودان آدمی را در معرض تباهی و شوربختی قرار می دهد. از این رو نصوص دینی نسبت به آن هشدارهای لازم را داده اند. پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) در این باره می فرمایند:
«ناکح الکف ملعون»؛«ملعون است کسی که خودارضایی کند» ری شهری، محمد، میزان الحکمة، ج ۱۲، ص ۵۶۵۴.
امام صادق(علیه السلام) نیز می فرمایند:«با سه گروه خداوند در روز قیامت سخن نمی گوید و پاکشان نمی خواند و عذابی دردناک دارند، از آن سهاند، خودارضایی کننده و کسی که لواط دهد»همان، ح ۱۹۰۴۹.
در روایات دیگری امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: خودارضایی را گناه عظیم و مورد نهی الهی معرفی فرموده است.همان، ح ۱۹۰۵۰.
منبع:www. vista.ir
/ن
زنگ یا زنگار در اشیای مادی، همان چیزی است که روی فلزات و اشیای قیمتی مینشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفافیت و درخشندگی آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان میفرماید: از آیه شریفه سه نکته استفاده میشود:
۱) اعمال زشت، نقش و صورتی به نفس و روح انسان میدهند؛
۲) این نقش و صورت خاص، مانع آن است که نفس آدمی حق و حقیقت را درک کند؛
۳) نفس آدمی به حسب طبع اولیهاش صفا و جلایی دارد که با داشتن آن، حق را آن طور که هست درک می کند. طباطبایی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، (تلخیص)، ج ۲۰، ص ۳۸۵.
همچنین آسیبهای معنوی جهان گذران را در مینوردد و اگر اصلاح نگردد، حیات جاودان آدمی را در معرض تباهی و شوربختی قرار می دهد. از این رو نصوص دینی نسبت به آن هشدارهای لازم را داده اند. پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) در این باره می فرمایند:
«ناکح الکف ملعون»؛«ملعون است کسی که خودارضایی کند» ری شهری، محمد، میزان الحکمة، ج ۱۲، ص ۵۶۵۴.
امام صادق(علیه السلام) نیز می فرمایند:«با سه گروه خداوند در روز قیامت سخن نمی گوید و پاکشان نمی خواند و عذابی دردناک دارند، از آن سهاند، خودارضایی کننده و کسی که لواط دهد»همان، ح ۱۹۰۴۹.
در روایات دیگری امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: خودارضایی را گناه عظیم و مورد نهی الهی معرفی فرموده است.همان، ح ۱۹۰۵۰.
منبع:www. vista.ir
/ن