اشارات قرآنی در شعر حافظ

تفاوت خواجه شمس الدین محمد حافظ، با یک حافظ و قاری ساده در این است که خواجه حافظ، قایل به اعجاز زبانی و ادبی قرآن است.
يکشنبه، 8 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اشارات قرآنی در شعر حافظ

تخلص بزرگترین شاعر غزلسرای فارسی «حافظ» است. زیرا پیوند عمیق و شگفت انگیزی با قرآن کریم دارد. حافظ نه تنها حامل کلام خدا، که خود فضیلت بزرگی  است، بلکه از فضیلت مطالعه قرآن نیز برخوردار است.

او نه تنها قاری  است، بلکه در تفسیر و تلاوت قرآن نیز سابقه طولانی دارد; یعنی استادی که به جزییات و تفاوت های آنها باخبر باشد. در لیبی حدود 100000 حافظ قرآن گواهینامه دارند.

اما باید دید که از هر هزار نفر حافظ قرآن، عده کمی قرآن می فهمندو قرآن را می دانند. چند نفر می توانند قرآن را با چهارده روایت بخوانند و در مورد اختلاف قرائت ها استدلال کنند.
 

1ـ  سوره بقره در غزل حافظ

ساقیا برخیز و درده جام را خاک بر سر کن غم ایّام را


اشاره ای تلمیحی به آیه ی 149 سوره ی بقره دارد که می فرماید: «... استَعینُو بالصّبرِ والصّلوةِ» (یاری جوئید به صبر و نماز)
 

صبر کن حافظ به سختی روز و شب عاقبت روزی بیابی کام را


«إنّ الله مَعَ الصّابرینَ» (به درستی که خدا با شکیبایان است).
 

رویِ تو کس ندید و هزارت رقیبت هست در غنچه ای هنوز و صدت عندلیب هست


بیت مورد نظر:

در عشق خانقاه و خرابات فرق نیست هر جا که هست پرتو روی حبیب هست


اشاره به آیه ی 110 سوره ی بقره دارد که می فرماید: «فَأینَما تَوّلَوا فَثّمَ وَجهُ الله، إنَّ الله واسِعٌ علیمٌ» (پس هر کجا روی آورید آنجا وجه خداست به درستی که خدا فراخ رحمت داناست).
 

زاهد ظاهرپرست از حال ما آگاه نیست در حق ما هر چه گوید جای هیچ اکراه نیست


اشاره به آیه ی 137 سوره ی بقره دارد که می فرماید: «قُلِ الله المَشرقُ وَ المَغربُ، یَهدی مَن یَشاءُ إلی صِراطٍ مُستَقیمٍ» (بگو خدا راست مشرق و مغرب راه می نماید آن را که خواهد)
 

عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

بیت مورد نظر همین مطلع غزل است که اشاره به آیه ی 46 سوره ی بقره دارد که می فرماید: «وأتقُوا یَومه لا تَجزِیِ نَفسٌ عَن نَفسٍ شیأً» (و بپرهیزید از روزی که کفایت نکند نفسی از نفسی چیزی را)
 

حسب حالی ننوشتیم و شد ایامی چند محرمی کو که فرستم به تو پیغامی چند

بیت مورد نظر:

عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگوی نفی حکمت مکن از بهر دلِ عامی چند

اشاره به آیه ی 217 سوره ی بقره دارد که می فرماید: «یَسئَلُونکَ عَن الخَمر والمَیسر قُل فیهما إثم کَبیرٌ وَ مَنافِع لِلناسِ وَ إثمُهُما اکبرُ مِن نَفعِهِما» (می پرسند تو را از شراب و قمار بگو در آن دو گناهی بزرگ است و سودها برای مردمان و گناه آن دو بزرگتر است از سودشان).

 

اشارات قرآنی در شعر حافظ



 

فیض روح القدس ار باز مدد فرماید دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می کرد

اشاره به آیات 82 و 255 سوره ی بقره دارد که می فرماید: «... وَ آتینا عیسی ابنَ مریم البیّناتِ وَأیَدّهُ بِرُوحِ القُدُسِ وَ ...» (و دادیم عیسی پسر مریم را معجزات و تأیید کردیم او را به روح پاکی و ...) در هر دو آیه با همین عبارت.
 

نقد صوفی نه همه صافی بی غش باشد ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد

بیت مورد نظر:

خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

اشاره به آیه ی 151 سوره ی بقره دارد که می فرماید: «لَنَبلُوَّنَکُم بِشَیءٍ مِنَ الخَوف وَالجُوع و نَقصٍ من الأموالِ و الأنفس وَ الثَّمَراتِ وَ بشّرالصابِرینَ» (هر آینه می آزماییم شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و کاستن از مال ها و نفس ها و میوه ها و مژده ده شکیبایان را).
 

سالها پیروی مذهب رندان کردم تا به فتوای خود حرص به زندان کردم

بیت مورد نظر:

اینکه پیرانه سرم صحبت یوسف بنواخت اجر صبریست که در کلبه ی احزان کردم

اشاره به آیه ی 42 سوره ی بقره دارد که می فرماید: «وَاستَعینُوا بالصّبر والصّلوةِ وَ إنّها لَکَبیرَةٌ الّا عَلَی الخاشِعینَ» (و استعانت جوئید به شکیبایی و نماز و به درستی که آن نماز دشوار است مگر بر صاحبان خشوع) و همچنین منطوقه ی معروف الصَّبرُ مِفتاحُ الفرجٍ و داستان حضرت یعقوب «ع».
 

نوشته اند بر ایوان جنّت المأوی که هر که عشوه ی دنیا خرید وای به وی


که اشاره به آیه ی 81 سوره ی بقره دارد که می فرماید: «أولئکَ الّذینَ الشتَرَوا الحیوة الدُّنیا بالأخِرَةِ فَلا یُخَّففُ عَنهُم العَذابَ وَلاهُم یُنصِرُونَ» (آن گروه آنانند که خریدند زندگی دنیا را به آخرت پس سبک کرده نخواهد شد از ایشان عذاب و نه ایشان یاری کرده می شوند)

 

اشارات قرآنی در شعر حافظ

2ـ  سوره اعراف در غزل حافظ

آن پیک نامور که رسید از دیار دوست آورد حِرزِ جان ز خطِ مشکبار دوست


اشاره به آیه ی 53 سوره ی اعراف دارد که می فرماید: «وَالشّمسَ والقَمَر وَالنُّجومَ مُسَخّراتٍ بأمرهِ» (و آفتاب و ماه و ستارگان تسخیر شده ها به امر اویند)
 

شکفته شد گل حمرا و گشت بلبل مست صلای سرخوشی ای صوفیان باده پرست

بیت مورد نظر:

مقام عیش میسّر نمی شود بی رنج بلی به حکم بلی بسته اند روز الست

اشاره به آیه ی 172 سوره ی اعراف دارد که می فرماید: «ألَستُ بِرَبّکُم قالُوا بلی شَهِدنا أن تَقُولُوا یَومَ القیامةِ إنّا کّنّا عَن هذا غافِلینَ» (آیا نیستم من پروردگار شما، گفتند آری گواه شدیم، مبادا بگوئید روز قیامت به درستی که بودیم از این بی خبران).
 

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند وندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند

بیت مورد نظر:

بیخود از شعشعه ی پرتو ذاتم کردند باده از جام تجلّی صفاتم دادند

اشاره به آیه ی 140 سوره ی اعراف دارد که می فرماید: «فلَمّا تَجلّی رَبُّهُ لِلجَبلِ ...» (پس چون تجلّی کرد پروردگارش مر کوه را ...)
 

سالها دل طلب جام جم از ما می کرد وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا می کرد

بیت مورد نظر:

آن همه شعبده ها عقل که می کرد آنجا سامری پیش عصا و ید بیضا می کرد

اشاره به آیات 105 و 106 سوره ی اعراف دارد که می فرماید: «فَألقی عَصاهُ فَإذا هِیَ ثُعبانٌ مُبین وَنَزَعَ یَدَهُ فَإذا هِیَ بَیضاءُ لِلناظرینَ.» (پس انداخت عصای خود را پس آنگاه آن اژدهایی هویدا شد و بیرون کرد دستش را پس آنگاه آن نورانی بود بینندگان را).
 

گر می فروش حاجت رندان روا کند ایزد گنه ببخشد و دفع بلا کند

بیت مورد نظر:

گر رنج پیشت آید و گر راحت ای حکیم نسبت مکن به غیر که اینها خدا کند

اشاره به آیه ی 189 سوره ی اعراف دارد که می فرماید: «قُل لا أملِکُ لِنَفسی نَفعاً وَلا ضَرّاًَ إلّا ماشاءَالله» (بگو مالک نیستم من از برای خود سودی و نه زیانی را مگر آنچه را که خدا خواسته باشد) 

 

سحرگه رهروی در سرزمینی همی گفت این معمّا با قرینی

بیت مورد نظر:

که ای صوفی شراب آنگه شود صاف که در شیشه بماند اربعینی

اشاره به آیه ی 138 سوره ی اعراف دارد که می فرماید: «وَ واعَدنا موسی ثَلاثینَ لَیلَةً وَ أتمَمناها بِعَشرِ فَتَمَّ میقاتُ رَبَّه أربَعینَ لَیلَةً و ...» (و وعده دادیم موسی را سی شب و تمام گردانیدیم آن را به ده پس تمام شد وقت مقرر پروردگارش چهل شب و ...).

 

اشارات قرآنی در شعر حافظ

3.سوره نحل در غزل حافظ

سیرِ سپهر و دور قمر را چه اختیار در گردشند بر حسبِ اختیار دوست

آیه ی 13 سوره ی نحل با همین عبارت رابطه دارد. «وَمَا ذَرَأَ لَکُمْ فِی الْأَرْضِ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ ۗ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَذَّکَّرُونَ» (و نیز آنچه در زمین برای شما آفرید و به انواع گوناگون و اشکال رنگارنگ در آورد (همه را مسخر شما کرد)؛ همانا در این کار هم آیت و نشانه‌ای (از الهیت) بر مردم هشیار پدیدار است)

 

4ـ سوره نمل در غزل حافظ

ای هدهد صبا به سبا می فرستمت بنگر که از کجا به کجا می فرستمت

بیت موردنظر همین مطلع غزل است که اشاره به آیه ی 29 سوره ی نمل دارد که می فرماید: «إذهَب بکتابی هذا فَألفِه إلیهِم» (ببر این نامه ی مرا و بیاندازش برای ایشان).

 

5ـ سوره هود در غزل حافظ

باغ مرا چه حاجت سرو و صنوبر است شمشاد سایه پرور من از که کمتر است

بیت مورد نظر:

ما آبروی فقر و قناعت نمی بریم با پادشه بگوی که روزی مقدرست

اشاره به آیه ی 8 سوره ی هود دارد که می فرماید: «وَ ما مِن دابّةٍ فی الأرضِ إلّا عَلَی الله رِزقُها ...» (و نیست هیچ جنبنده ای در زمین مگر بر خداست روزیش ...).

 

6ـ سوره بروج در غزل حافظ

بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت واندر آن برگ و نوا خوش ناله های زار داشت

اشاره به آیه ی 12 سوره ی بروج دارد که می فرماید: «إنّ الّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوالصّالحاتِ لَهُم جَنّاتٌ» (به درستی که آنان که گرویدند و کارهای شایسته کردند ایشان راست بهشت ها).

 

اشارات قرآنی در شعر حافظ


 

7.سوره نساء در غزل حافظ

چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت
شیوه ی جنات تجری تحتهاالانهار داشت
 

 آیه ی 60 سوره ی نساء که می فرماید: «سَنُدخلَهُم جنّاتٍ تجری من تحتها الانهار» (زود باشد که درآوریمشان در بهشتهایی که می رود زیر آنها نهرها).

 

8ـ سوره توبه در غزل حافظ

خَمی که ابروی شوخ تو در کمان انداخت بقصد جانِ منِ زارِ ناتوان انداخت

بیت مورد نظر:

کنون به آب می لعل خرقه می شویم نصیبه ی ازل از خود نمی توان انداخت

اشاره به آیه ی 52 سوره ی توبه دارد که می فرماید: «قُل لَن یُصیبَنا إلّا ما کَتَبَ الله لَنا ...» (بگو هرگز نمی رسد ما را مگر آنچه نوشت خدا بر ما).
 

من خرابم ز غم یار خراباتی خویش می زند غمزه ی او ناوک غم بر دل ریش

بیت مورد نظر:

پس زانو منشین و غم بیهوده مخور که ز غم خوردن تو رزق نگردد کم و بیش

اشاره به آیات متعدده دارد، از آن جمله آیه ی 51 سوره ی توبه که می فرماید: «قُل لَن یُصیبَنا إلّا ما کَتَبَ اللهُ لَنا ...» (بگو هرگز نمی رسد ما را مگر آنچه نوشت خدا بر ما) و آیه ی 40 سوره ی صافات که می فرماید: «أولئکَ لَهُم رِزقُ مَعلومٌ» (آنها برایشان رزقی معلوم است).
 

9. سوره فجر در غزل حافظ

خوشتر ز عیش و صحبت و باغ و بهار چیست؟ ساقی کجاست گو سبب انتظار چیست؟

بیت مورد نظر:

معنیّ آب زندگی و روضه ی اِرم جز طرف جویبار و می خوشگوار چیست؟

اشاره به آیات 6 و 7 سوره ی فجر دارد که می فرماید: «ألَم تَرَ کَیفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعادٍ. إرَمَ ذاتِ العِمادِ ...» (آیا ندیدی که چگونه کرد پروردگارت به عاد. ارم صاحب بناهای رفیع).

 

10ـسوره انعام در غزل حافظ

روزگاریست که سودای بتان دین منست غم این کار، نشاط دل غمگین منست

بیت مورد نظر:

دیدن روی تو را دیده ی جان بین باید وین کجا مرتبه ی چشم جهان بین منست

اشاره به آیه ی 104 سوره ی انعام دارد که می فرماید: «لا یُدرِکُهُ الأبصارُ وَ هُوَ یُدرِکُ الأبصارَ ...» (درنیابد او را دیده ها و او درمی یابد دیده ها را).

ساقی بیار باده که ماه صیام رفت دردِه قدح که موسم ناموس و نام رفت

بیت مورد نظر:

زاهد غرور داشت سلامت نبرد راه رند از ره نیاز به دارالسلام رفت

اشاره به آیه ی 128 سوره ی انعام دارد که می فرماید: «لَهُم دارُالسّلامِ عِندَ رَبُّهُم». (برای ایشان است خانه ی سلامت نزد پروردگارشان).
 

اگر به مذهب تو خون عاشقست مباح صلاح ما همه آنست کان تراست صلاح

بیت مورد نظر:

سواد زلف تو جاعل الظلمات بباض روی تو تبیان فالق الاصباح

اشاره به آیات 2 و 97 سوره ی انعام دارد که می فرماید: «وَ جَعَلَ الظّلُماتِ والنُّورَ ثُمَّ الذّینَ کَفَروا بِربّهِم یَعدِلُونَ» (و پدید آورد تاریکی ها و روشنی را پس آنان که کافر شدند به پروردگارشان برابر می کنند دیگران را) و 97 «فالِقُ الأصباحِ وَ جَعَلَ اللّیلَ سَکَناً وَ ...» شکافنده نمود صبح و گردانید شب را آرامگاه و).
 

بارها گفته ام و بار دگر می گویم که من دل شده این ره نه به خود می پویم

بیت مورد نظر:

در پس آینه طوطی صفتم داشته اند آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

اشاره به آیه ی 51 سوره ی انعام دارد که می فرماید: «قُل لا أقولُ لَکُم عندی خَزائِنُ الله وَلا أعلَمُ الغیبَ وَ لا أقولَ لَکُم إنّی مَلِک أن أتَّبع إلّا ما یُوحی إلَیَّ» (بگو نمی گویم شما را که نزد من است خزانه های خداوند و نمی دانم غیب را و نمی گویم شما را که من فرشته ام پیروی نمی کنم مگر آنچه وحی می شود به من ...).


 

اشارات قرآنی در شعر حافظ


11ـ سوره فاتح در غزل حافظ

در طریقت هر چه پیش سالک آید خیر اوست در صراط مستقیم ای دل کسی گمراه نیست
 

اشاره به آیه ی 6 سوره ی فاتح که می فرماید: «إهدِنا الصّراطَ المُستقیمَ» (هدایت کن ما را به راه راست).

12ـسوره زمر در غزل حافظ

مَطَلب طاعت و پیمان و صلاح از منِ مست که به پیمانه کشی شهره شدم روز الست

بیت مورد نظر:

کمر کوه کم است از کمر کوه اینجا ناامید از درِ رحمت مشو ای باده پرست

اشاره به آیه ی 54 سوره ی زمر دارد که می فرماید: «... لا تَقنَطُوا مِن رَحمَةِ الله إنّ الله یَغفِرُ الذُّنوبَ جَمیعاً إنَّهُ هُوَالغَفُورُ الرّحیمُ» (نومید نشوید از رحمت خدا به درستی که خدا می آمرزد گناهان را همه به درستی که اوست آمرزنده ی مهربان).
 

حاشا که من به موسم گل ترک می کنم من لاف عقل می زنم این کار کی کنم

بیت مورد نظر:

از نامه ی سیاه نترسم که روز حشر با فیض لطف او صد ازین نامه طی کنم

اشاره به آیه ی 55 سوره ی زمر دارد که می فرماید: «... لا تَقنِطُوا مِن رَحمَةِ الله إنّ الله یَغفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إنّه هُوَ الغفورُ الرّحیمُ» (ناامید نشوید از رحمت خدا به درستی که خدا می آمرزد گناهان را همه. به درستی که اوست آمرزنده ی مهربان).


 

13- سوره یوسف در غزل حافظ

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند آیا بود که گوشه ی چشمی به ما کنند


بیت مورد نظر:

پیراهنی که آید از آن بوی یوسفم ترسم برادران غیورش قبا کنند

اشاره به آیه ی 94 سوره ی یوسف دارد که می فرماید: «إذهَبُوا بِقَمِیصی هذا فَأَلقُوهُ عَلی وَجهِ ابی یأتِ بَصیراً ...» (ببرید این پیراهن مرا، پس بیاندازید بر روی پدرم که می آید بینا).
 

بیا که رایت منصور پادشاه رسید نوید فتح و بشارت به مهر و ماه رسید

بیت مورد نظر:

چعزیز مصر به رغم برادران غیور

ز قعر چاه برآمد به اوج جاه رسید


اشاره به آیه ی 57 سوره ی یوسف دارد که می فرماید: «وَ کَذلِکَ مَکّنا لِیُوسف فِی الأرضِ یَتَبَوّأ منها حیث یشاءُ نَصیبُ بِرَحمَتِنا مَن نَشاءُ وَ لا نضیعُ أجرَالمُحسنینَ.» (و همچنین تمکن دادیم یوسف را در زمین که منزل گزیند از آن هر جا که بخواهد می رسانیم به رحمت خود آن را که خواهیم و ضایع نسازیم مزد نیکوکاران را).

 

اشارات قرآنی در شعر حافظ



 

دوش می آمد و رخساره برافروخته بود تا کجا باز دل غمزده ای سوخته بود

بیت مورد نظر:

یار مفروش به دنیا که بسی سود نکرد آنکه یوسف به زرِ ناسره بفروخته بود

اشاره به آیه ی 21 سوره ی یوسف دارد که می فرماید: «وَشَرَوهُ بِثَمَنٍ بَخسٍ دَراهِمَ معددةٍ وَ کانوا فیه مِن الزّاهِدینَ» (و فروختند او را به بهای اندک به چند درهم شمرده شده و بودند در آن از بی رغبتان).


 

14ـ سوره قصص در غزل حافظ

جان بی جمال جانان میل جهان ندارد هر کس که این ندارد حقا که آن ندارد

بیت مورد نظر:

احوال گنج قارون کایام داد بر باد با غنچه بازگوئید تا زر نهان ندارد

اشاره به آیه82 سوره قصص دارد که می فرماید: «فخسفنا به و بداره الأرض فما کان له فثه ینصرونه من دون الله و ما کان من المنتصرین» (پس فرو بردیم او را و خانه اش را به زمین پس نبود او را گروهی که یاری کنند او را از غیر از خدا و نبود از نصرت یافتگان).

 

عمر بگذشت به بی حاصلی و بوالهوسی ای پسر جام میم ده که به پیری برسی

بیت مورد نظر:

لَمَعَ البرقُ مِن الطور وَ آتَستُ بِهِ فَلِعلی لکَ آتٍ بشهابٍ قبس

که اشاره به آیاتی چند از قرآن مجید دارد از جمله آیه ی 30 سوره ی قصص که می فرماید: «فلّما قضی موسی الأجَلَ وَ سارَ بأهلِه آنَسَ مِن جانِب الطورِ ناراً قال لأهلِهِ إمکثوا إنّی آنَست ناراً لِعَلّی آتیکُم منها بخَبر أو جزوةٍ مِنَ النّارِ لعلکم تَصطَلونَ» (پس هنگامی که به پایان رسانید موسی آن مرگ را و روان شد با اهلش دید از جانب طور آتشی را گفت به اهلش درنگ نمائید به درستی که من دیدم آتشی را شاید که آورم به شما از آن خبری یا گیرانیده ی شعله ی از آتش شاید که شما گرم شوید).
 

15ـسوره فاطر در غزل حافظ

دلم جز مهرِ مهرویان طریقی برنمی گیرد ز هر در می دهم پندش ولیکن درنمی گیرد

بیت مورد نظر:

سخن در احتیاج ما و استغنای معشوق است چه سود افسونگری ای دل که در دلبر نمی گیرد

اشاره به آیه ی 17 سوره ی فاطر دارد که می فرماید: «یا أیَُّهاالنّاسُ أنتُم الفُقَراءُ إلی الله وَالله هُوَالغنیُ الحَمیدُ» (ای مردمان شمائید محتاجان به سوی خدا و خدا اوست بی نیاز ستوده).

 

اشارات قرآنی در شعر حافظ



 

16ـ سوره احزاب در غزل حافظ

دوش دیدم که ملائک درِ میخانه زدند گلِ آدم بسرشتند و به پیمانه زدند

بیت مورد نظر:

آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه ی فال به نام منِ دیوانه زدند

اشاره به آیه ی 73 سوره ی احزاب دارد که می فرماید: «إنّا عَرَضنا الامانَةَ عَلَی السَّمواتِ وَالأرضِ وَالجِبالِ فأبَینَ أن یَحمِلنَها وَأَشفَقنَ مِنها وَحَمَلَها الإنسان إنّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولا» (به درستی که ما عرضه کردیم امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها پس ابا نمودند که بردارند آن را و ترسیدند از آن و برداشتش انسان به درستی که باشد او ستمکار و نادان).

 

17ـ سوره حدید در غزل حافظ

دی پیر می فروش که ذکرش به خیر باد گفتا «شراب نوش و غم دل ببر ز یاد»

بیت مورد نظر:

سود و زیان و مایه چو خواهد شدن ز دست از بهر این معامله غمگین مباش و شاد

اشاره به آیه ی 24 سوره ی حدید دارد که می فرماید: «لِکیلا تَأسوا علی مافاتِکُم وَلا تَفرَحُوا بِما آتیکُم» (تا غمگین نشوید بر آنچه فوت شد از شما و شاد نشوید به آنچه داد شما را).

 

18- سوره ق در غزل حافظ

بیدلی در همه احوال خدا با او بود او نمی دیدش و از دور خدایا می کرد

اشاره به آیه ی 16 سوره ی «ق» دارد که می فرماید: «وَ لَقَد خَلَقنا الإنسانُ وَ نَعلَمُ ماتُوَسوِسُ بِهِ نَفسَهُ وَ نَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبل الوَرید» (و به تحقیق آفریدیم انسان را و می دانیم آنچه را وسوسه می کند به آن نفسش و ما نزدیکتریم به او از رگ گردن).

 

اشارات قرآنی در شعر حافظ


 

19- سوره نور در غزل حافظ

عکس روی تو چو در آینه ی جام افتاد عارف از خنده ی می در طمع خام افتاد

بیت مورد نظر:

این همه عکس می و نقش مخالف که نمود یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد

اشاره به آیه ی 36 سوره ی نور دارد که می فرماید: «الله نورُالسّمواتِ وَالأرضِ مَثَلُ نورِهِ کَمشکوةٍ فیها مِصباحٌ المِصباحُ فی زُجاجةٍ ...» (خدا نور آسمانها و زمین است مَثَل نورش چون چراغدانی است که در آن چراغی است که آن چراغ در آبگینه باشد).
 

مطرب عشق عجب ساز و نوائی دارد نقش هر پرده که زد راه به جائی دارد

بیت مورد نظر:

پیر دُردی کش ما گرچه ندارد زر و زور خوش عطابخش و خطاپوش خدائی دارد

اشاره به آیه ی 15 سوره ی نور دارد که می فرماید: «وَلَولا فَضّل الله عَلَیکُم وَ رَحمَته فی الدّنیا والاخِرَةِ لَمَسّکُم فی ما أفَضتُم فیه عَذابٌ عَظیمٌ» (و اگر نبود فضل خدا بر شما و رحمت او در دنیا و آخرت هر آینه مس می کرد شما را در آنچه گفتگو کردید در آن عذابی بزرگ).
 

20-سوره طه در غزل حافظ

مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید که ز انفاس خوشش بوی کسی می آید

بیت مورد نظر:

ز آتش وادی ایمن نه منم خُرّم و بس موسی اینجا به امید قبسی می آید

اشاره به آیات 10 و 11 سوره ی طه دارد که می فرماید: «إذ رَآ ناراً فَقالَ لِأهلِهِ امکُثُوا إنّی آنستُ ناراً. لَعَلی آتیکم مِنها بِقَبَس أو أجِد عَلَی النارِ هُدیً» (چون دید آتشی را پس گفت کسانش را درنگ کنید به درستی که من دیدم آتشی را باشد که بیاورم شما را از آن گیراننده ی شعله یا بیابم بر آن آتش هدایتی).

 

21ـ سوره مدثر در غزل حافظ

ستم از غمزه میاموز که در مذهب عشق هر عمل اجری و هر کرده جزائی دارد

اشاره به آیه ی 42 سوره ی مدّثر دارد که می فرماید: «کُلّ نَفسٍ ما کَسَبَت رَهینَةٌ» (هر نفسی به آنچه کسب کرده در گرو است).

 

اشارات قرآنی در شعر حافظ


22ـ سوره قلم در غزل حافظ

معاشران گره از زلف یار باز کنید شبی خوش است بدین قصه اش دراز کنید

بیت مورد نظر:

حضور خلوت انس است و دوستان جمعند وَ إن یکاد بخوانید و در فراز کنید

اشاره به آیه ی 52 سوره ی قلم دارد که می فرماید: «وَ إنّ یَکادُالذّینَ کَفَروا لیُزلقُونَکَ بِأبصارِهِم لَمّا سَمَعُوالذّکرَ وَ یَقُولُونَ إنّهُ لَمَجنون» (و نزدیک بود آنانکه کافر شدند بزنند تو را با چشمهایشان چون شنیدند قرآن را و می گویند اینکه او دیوانه است).

 

23ـ سوره واقعه در غزل حافظ

هر که را با خط سبزت سر سودا باشد پای از این دایره بیرون ننهد تا باشد

بیت مورد نظر:

ظلّ ممدودِ خم زلف توام بر سر باد کاندرین سایه قرار دل شیدا باشد

اشاره به آیات 27 تا 30 سوره ی واقعه دارد که می فرماید: «وَأصحابُ الیَمینِ ما أصحابُ الیَمینِ فی سِدرٍ منضودٍ. وَ طَلحٍ مَنضودٍ. وَ ظِلٍّ مَمدُودٍ» (و یاران جانب راست چه یاران جانب راست در زیر سدر بی خار و درخت مورد در هم پیچیده و سایه ی همیشه کشیده شده).
 

24- سوره قدر در غزل حافظ

شب وصلست و طی شد نامه ی هَجر سلامٌ فیه حتّی مطلع الفجر

بیت مورد نظر همین مطلع غزل است که اشاره به آیه ی 5 سوره ی قدر دارد که می فرماید: «سَلامٌ هِیَ حَتّی مَطلعِ الفَجرِ» (و سلامتی در آن شب است تا طلوع صبح).


25ـ سوره طلاق

باغبان گر پنج روزی صحبت گل بایدش بر جفای خار هجران صبر بلبل بایدش

بیت مورد نظر:

تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافری است راهرو گر صد هنر دارد توکّل بایدش

اشاره به آیه ی 4 سوره ی طلاق دارد که می فرماید: «مَن یَتَوکَّل عَلَی الله فَهُوَ حَسبَهُ و ...» (کسی که توکل کند بر خداوند پس او را کافی است و ...) و همچنین آیه ی 164 سوره ی انعام که می فرماید: «قُل إنّ صَلاتی و نُسُکی وَ مَحیایَ وَ مَماتی لِلّهِ رَبّ العالَمینَ» (بگو به درستی که نماز من و عبادتم و زندگیم و مردنم مر خدای راست که پروردگار جهانیان است).

 

اشارات قرآنی در شعر حافظ


 

26- سوره مومنون در غزل حافظ

بی تو ای سرو روان با گل و گلشن چه کنم؟ زلف سنبل چه کشم عارض سوسن چه کنم؟

بیت مورد نظر:

حافظا خُلد برین خانه ی موروث منست اندرین منزل ویرانه نشیمن چه کنم؟

اشاره به آیات 11 و 12 مؤمنون دارد که می فرماید: «أولئکَ هُمُ الوارثُونَ، الّذینَ یَرثُونَ الفِردوسَ هُم فیها خالِدونَ» (آن گروه ایشانند وارثان آنان که به میراث می برند فردوس را ایشان باشند در آن جاودانیان).

 

27- سوره ملک در غزل حافظ

در خرابات مغان نور خدا می بینم این عجب بین که چه نوری ز کجا می بینم

بیت مورد نظر:

نیست در دایره یک نقطه خلاف از کم و بیش که من این مسئله بی چون و چرا می بینم

اشاره به آیه ی 4 سوره ی ملک دارد که می فرماید: «الّذی خَلَقَ سَبعَ سَمواتٍ طِباقاً مأتَری فی خَلق الرّحمن مِن تفاوتٍ فارجع البَصَرَ هَل تَری مِن فُطورٍ.» (آنکه آفرید هفت آسمان را طبقه طبقه نبینی در پدید کردن خداوند بخشاینده تفاوتی پس بازگردان چشم را آیا می بینی هیچ نقصانی).

 

28ـ سوره دهر در غزل حافظ

ساقی بیا که شد قدح لاله پُر ز می طامات تا به چند و خرافات تا به کی؟

بیت مورد نظر:

فردا شراب کوثر و حور از برای ماست و امروز نیز ساقی مهروی و جام می

اشاره به آیات 13 تا 22 سوره ی دهر دارد که در وصف بهشتیان می فرماید: 13- «وَ جَزاهُم بما صَبَروا جنّةً و حَریراً» (و پاداش داد ایشان را به آنچه صبر کردند بهشت و حریر) 22- «عالیَهُم ثیابُ سُندُسٍ خَضر وَاستَبرقً وَ حُلوا أساوِرَ مِن فِضةٍ وَ سَقاهم رَبَّهُم شَراباً طَهوراً» (بالایشان جامه های دیبای نازک سبز و دیبای ستبرق و پیرایه کرده شد به دستبندهایی از سیم و آشامانید ایشان را پروردگارشان شرابی پاکیزه).

 

اشارات قرآنی در شعر حافظ


 

29ـ سوره انبیا در غزل حافظ

به صوت بلبل و قمری اگر ننوشی می علاج کی کنمت «آخرالدواء الکی»

بیت مورد نظر:
 چو هست آب حیاتت به دست تشنه ممیر فلا تَمت وَ مِنَ الماءِ کُلُّ شیءٍ حیّ
 

که اشاره به آیه ی 32 سوره ی انبیاء دارد که می فرماید: «وَ جَعَلنا مِن الماءِ کُلَّ شیءٍ حیٍّ أفلا یُؤمِنُونَ» (و گردانیدیم از آب، هر چیز را زنده آیا پس نمی گروید).


30- سوره نبا در غزل حافظ

سلیمی مُنذُ حَلّت بالعِراق ألاقی من هواها ما ألاقی

بیت مورد نظر:

بیا ساقی بده رطل گرانم سقاکَ الله مِن کأسٍ دهاقِ

که اشاره به آیات 32 تا 35 سوره ی نبأ دارد که می فرماید: «أنّ للمُتَقینَ مَفازاً، حَدائِقَ وَ أعناباً وَ کواعِبَ أتراباً، وَ کَأساً دِهاقاً» (به درستی که پرهیزکاران را جای کامیابی است باغها و انگورها و دختران نارپستان هم سن و جام های پر شراب).
 

منبع:

مجله ی ادبستان، شماره ی 51.
پایگاه نور ش 38


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
play_arrow
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
play_arrow
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
play_arrow
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
play_arrow
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
play_arrow
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
play_arrow
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
play_arrow
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
play_arrow
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
play_arrow
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
play_arrow
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
play_arrow
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
play_arrow
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد
play_arrow
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد