بررسي و توصيف حوادث كربلا در اشعار اهلي شيرازي (7)
4-6.مبالغه و اغراق :
تن خاک كن به مهر حسين و به باده ده
هر ذره خاک را شرف آفتاب كن
(همان ، ص 497)
گيسوي زهره را ببر و دربرش فكن
گو اين پلاس گردن چنگ رباب كن
(همان )
تير فلک قلم شكنش زين خط خطا
بر مشتري به فتوي اين خون عتاب كن
(همان)
ماه محرم است و شد دجله روان ز چشم ما
بهر حسين تشنه لب شاه شهيد كربلا
(همان ، ص 422)
بسكه ز آتش جگر گريه گرم مي كنم
مردمک دو ديده ام سوخته شد درين عزا
(همان)
طوفان آب اگر طلبي در كنار بحر
طوفان خون كنار شهيدان كربلا
(همان ، ص 423)
آغشته شد به خون سر و فرقي كه موي او
خون در درون ناقه تاتار كرده است
(همان ، ص 428)
در مصر اگر نه شور عزاي حسين خاست
نيل از چه لب كبود عرب وار كرده است
(همان)
چندان نخفت خون شهيدان كه عاقبت
روي زمين ز خون همه گلنار كرده است
(همان ، ص 429)
5-6.تلميح و اسطوره :
در اين ابيات تلميحي به حضرت عيسي، خضر، نوح و يوسف ديده مي شود :
گر خضر از حيات پشيمان شود رواست
كو نيست در شمار شهيدان كربلا
(همان ، ص 423)
آب خضر به پرده ي ظلمت نهفته چيست
گر نيست شرمسار شهيدان كربلا
(همان)
دنيا بدين خريد يزيد اين خري ببين
كو ترک يوسف از پي درهم گرفته است
(همان ، ص 430)
حلقي بريد شمر لعين كز نسيم او
بويي است اينكه عيسي مريم گرفته است
(همان)
طوفان نوح سر نزد از كربلا عجب
از چشم اشكبار شهيدان كربلا
(همان ، ص 423)
برخي از شخصيت هاي اساطيري و داستاني نظير رستم و زال، جمشيد، افراسياب و بيژن، افراسياب و سلم و فرهاد كوهكن در اين اشعار مورد توجه اهلي بوده است :
فرياد رس تو باش كه گر فتنه ره زند
كي ره توان به رستم و رويين تنش گرفت
(همان)
زال سپهر خون جگر گوشه اش بريخت
شيري كه صد هزار چو رستم گرفته است
(همان ، ص 431)
ديو سفيد صبح كزين خون صبوح كرد
در كاسه ي سرش چون تهمتن شراب كن
(همان ، ص 497)
خاک تهمتن از سم دلدل چون سرمه ساز
در چشم سلم و ديده افراسياب كن
(همان )
جاي يزيد در چه ويل است يا علي
كافراسياب خشم تو چون بيژنش گرفت
(همان، ص 443)
هرگز نخفت خون شهيدان كربلا
پرويز خون كوهكن جان كنش گرفت
(همان)
زين دود سينه ها كه برآمد عجب مدار
گر تيرگي در آيينه جم گرفته است
(همان ، ص 430)
6-6.حسن تعليل:
دليل سرخي نيزه و پرچم، آتش گرفتن است :
بر نيزه نيست سرخي خون از سر حسين
كآتش به جان نيزه و پرچم گرفته است
(همان)
آب حيات از شرم شهيدان كربلا پنهان مي شود :
آب خضر به پرده ي ظلمت نهفته چيست
گر نيست شرمسار شهيدان كربلا
(همان ، ص 423)
شمر به دليل مورد لعنت واقع شدن، به سگ قلاده دار تبديل شده است :
سگ در قلاده شمر لعين است در جهان
وين طوق لعنت است كه در گردنش گرفت
(همان ، ص 443)
آه سينه ها سبب تيرگي آينه ي جم مي شود:
زين دود سينه ها كه برآمدعجب مدار
گر تيرگي در آينه ي جم گرفته است
(همان ، ص 430)
نتيجه
ذكر شخصيت هاي مثبت و منفي در واقعه ي كربلا از ويژگي هاي ديگر شعر اهلي است. پرداختن به آرايه هاي ادبي اعم از تشبيه، استعاره، تشخيص، اغراق، تلميح و اسطوره و حسن تعليل كه با محوريت كربلا شكل گرفته، از ويژگي هاي ديگر اشعار كربلايي اين شاعر است. اين آرايه ها به توصيف حقايق كربلا و ملموس كردن اين امر كمک بسياري مي نمايد. با اين توضيحات در مي يابيم : اهلي يكي از موفق ترين شاعران شيعي است كه به برخي از وقايع تاريخ شيعه و خصوصاً سرگذشت كربلا توجه وافري داشته و با اين موضوعات، سبب ماندگاري شعر خود شده است؛ ولي چنان كه در خور شأن او بوده، شناخته نشده و گمنام مانده است.
پی نوشت ها :
استاد يار دانشگاه قم
1.آذر بيگدلي ، لطف علي بيگ ؛ آتشكده ي آذر؛ تصحيح حسن سادات ناصري ، تهران : اميركبير ، 1336.
2.اهلي شيرازي ، مولانا محمد ؛ ديوان اشعار ؛ تصحيح حامد رباني ؛ چ2 ، تهران : كتابخانه سنايي ، 1369.
3.حسيني ، حاج ميرزا حسن ؛ فارسنامه ي ناصري ؛ تصحيح منصور رستگار فسايي؛ ج2 ، چ3 ، تهران : اميركبير ، 1382.
4.خواندمير ، غياث الدين ؛ تاريخ حبيب السير في اخبار افراد بشر ؛ تصحيح محمد دبير سياقي ؛ تهران : خيام ، 1362.
5.دهخدا ، علي اكبر ؛ لغتنامه ؛ چ2 ، تهران : دانشگاه تهران ، 1377.
6.رازي ،امين احمد ؛ هفت اقليم ؛ تصحيح محمدرضا طاهري ، تهران : سروش ، 1378.
7.شوشتري ، نورالله ؛ مجالس المؤمنين ؛ تهران : كتابفروشي اسلاميه ، 1376ق.
8.صفا ، ذبيح الله ؛ تاريخ ادبيات در ايران ؛ چ12 ، تهران : فردوس ، 1386.
9.صفوي ، سام ميرزا ؛ تذكره ي تحفة سامي ؛ تصحيح ركن الدين همايون فرخ؛ تهران : اساطير ، 1384.
10.علي شيرنوايي ، ميرنظام الدين ؛ مجالس النفايس ؛ تصحيح علي اصغر حكمت ، تهران : منوچهري ، 1363.
11.فرصت شيرازي ، محمد نصير ؛ آثار عجم ؛ تصحيح منصور رستگار فسايي ، تهران : اميركبير ، 1377.
12.كوپاموي ، محمد قدرت الله ؛ نتايج الافكار ، بمبئي :[بي نا] ، 1336.
13.گلچين معاني ، احمد؛ تاريخ تذكره هاي فارسي ؛ چ2 ، تهران : كتابخانه ي سنايي ، 1363.
فصلنامه شيعه شناسي شماره 27