سجایای اخلاقی امام عصر(ع)
سجايا و مكارم اخلاقي امام مهدي(ع) را دو گونه ميتوان توصيف كرد: نخست، بر اساس آيات و رواياتي كه در توصيف پيامبر گرامي اسلام(ص) وارد شدهاند؛ زيرا آن حضرت از نظر ويژگيهاي اخلاقي نيز شبيه ترين مردم به حضرت ختمي مرتبت(ص) است. دوم، بر اساس رواياتي كه به طور خاص به توصيف سجاياي اخلاقي آن حضرت پرداختهاند.
قرآن كريم در آيات متعدّدي به توصيف پيامبر خاتم(ص) پرداخته و آن حضرت را به دليل ويژگيهاي برجسته و منحصر به فردش ستوده است كه از آن جمله ميتوان آيات زير را برشمرد:
1.خداوند كريم، ويژگي نرمخويي پيامبر اكرم(ص) را يادآور شده است و ميفرمايد اگر چنين نبودي، مردم از پيرامون تو پراكنده ميشدند:
پس با بخشايشي از [سوي] خداوند، با آنان نرمخويي ورزيدي و اگر درشتخويي سنگدل ميبودي، از دورت ميپراكندند... .1
2.در آيه اي ديگر، خداوند متعال به دلسوزي، احساس مسئوليت، خيرخواهي و مهر و محبّت بيپايان رسول خاتم(ص) نسبت به امّتش اشاره كرده است و ميفرمايد:
بيگمان، پيامبري از [ميان] خودتان نزد شما آمده است كه هر رنجي ببريد، بر او گران است. بسيار خواستار شماست؛ با مؤمنان، مهرباني بخشاينده است.2
3.يكي ديگر از آيات قرآن، به رحمت بودن پيامبر اكرم(ص) براي همة جهانيان توجّه كرده است و ميفرمايد: «و تو را جز رحمتي براي جهانيان نفرستادهايم».3
4.خداوند در آية ديگري از قرآن در مقام ستايش خلق و خوي بينظير پيامبر اسلام(ص) ميفرمايد: «و به راستي، تو را خويي است سترگ».4
با توجّه به آنچه گذشت، ميتوان گفت خاتم اوصيا نيز چون خاتم پيامبران، مظهر نرمخويي، دلسوزي، خيرخواهي، مهر، محبّت، گذشت و خلق و خوي شايسته و سترگ بوده و رحمتي براي همة جهانيان است.
در مورد خصال اخلاقي حضرت مهدي(ع)، به طور خاص، روايات متعدّدي از طريق شيعه و اهل سنّت نقل شده است كه در اينجا به برخي از آنها اشاره ميكنيم:
1. ابن حماد در كتاب خود، از يكي از راويان اهل سنّت در مورد ويژگيهاي امام مهدي(ع) چنين نقل ميكند:
نشانة مهدي اين است كه بر كارگزاران [دولت خويش]، سختگير، بسيار بخشنده و با مستمندان، مهربان است.5
2.امام باقر(ع) در توصيف ويژگيهاي امام مهدي(ع) ميفرمايد:
رو پايان جهان فرانميرسد تا اينكه خداوند گرامي و بلندمرتبه مردي از ما اهلبيت را برانگيزد. او به كتاب خدا عمل ميكند و هيچ منكري را در شما مشاهده نميكند مگر اينكه با آن مخالفت ميكند.»6
3.امام صادق(ع) نيز در پاسخ اين پرسش كه امام چگونه شناخته ميشود، ميفرمايد:
«[امام را] با آرامش و وقار [...] و نيز با حلال و حرام و نيازمندي مردم به او، در صورتي كه او خود به هيچ كس نياز ندارد، [ميتوان شناخت].»7
4.امام رضا(ع) در بيان ويژگي كلّي امامان معصوم(ع)، سخنان ارزشمندي دارد كه بر اساس آن ميتوان به توصيف امام مهدي(ع) نيز پرداخت. آن حضرت ميفرمايد:
«او به مردم از خودشان سزاوارتر و از پدران و مادرانشان براي آنها دلسوزتر است. او از همة مردم در برابر خدا، متواضعتر و در عمل به آنچه خود بدان فرمان ميدهد، سختكوشتر و در دوري گزيدن از آنچه خود از آن نهي ميكند، خوددارتر است.»8
5.حضرت رضا(ع) در ادامه ميفرمايد:
«او [با دو نشانه] شناخته ميشود: دانش [بيكران] و استجابت دعا و اينكه او از همة رويدادها، پيش از رخ دادنشان خبر ميدهد. همة اينها به سبب پيماني است كه از سوي پيامبر خدا با او بسته شده و وي آن را به وسيلة پدران خود از آن حضرت به ارث برده است.»9
چنانكه ملاحظه ميشود ويژگيهاي موعود اسلامي چنان دقيق و بيكم و كاست بيان شده است كه زمينة هرگونه اشتباه و خطا در تشخيص مصداق حقيقي اين موعود را از بين ميبرد و راه را بر مدّعيان دروغين ميبندند.
اميدواريم كه خداوند متعال توفيق ديدار شبيه ترين مردم به رسول خدا(ص) و طاووس اهل بهشت را روزي همة ما گرداند.
انشاءالله
/ج
قرآن كريم در آيات متعدّدي به توصيف پيامبر خاتم(ص) پرداخته و آن حضرت را به دليل ويژگيهاي برجسته و منحصر به فردش ستوده است كه از آن جمله ميتوان آيات زير را برشمرد:
1.خداوند كريم، ويژگي نرمخويي پيامبر اكرم(ص) را يادآور شده است و ميفرمايد اگر چنين نبودي، مردم از پيرامون تو پراكنده ميشدند:
پس با بخشايشي از [سوي] خداوند، با آنان نرمخويي ورزيدي و اگر درشتخويي سنگدل ميبودي، از دورت ميپراكندند... .1
2.در آيه اي ديگر، خداوند متعال به دلسوزي، احساس مسئوليت، خيرخواهي و مهر و محبّت بيپايان رسول خاتم(ص) نسبت به امّتش اشاره كرده است و ميفرمايد:
بيگمان، پيامبري از [ميان] خودتان نزد شما آمده است كه هر رنجي ببريد، بر او گران است. بسيار خواستار شماست؛ با مؤمنان، مهرباني بخشاينده است.2
3.يكي ديگر از آيات قرآن، به رحمت بودن پيامبر اكرم(ص) براي همة جهانيان توجّه كرده است و ميفرمايد: «و تو را جز رحمتي براي جهانيان نفرستادهايم».3
4.خداوند در آية ديگري از قرآن در مقام ستايش خلق و خوي بينظير پيامبر اسلام(ص) ميفرمايد: «و به راستي، تو را خويي است سترگ».4
با توجّه به آنچه گذشت، ميتوان گفت خاتم اوصيا نيز چون خاتم پيامبران، مظهر نرمخويي، دلسوزي، خيرخواهي، مهر، محبّت، گذشت و خلق و خوي شايسته و سترگ بوده و رحمتي براي همة جهانيان است.
در مورد خصال اخلاقي حضرت مهدي(ع)، به طور خاص، روايات متعدّدي از طريق شيعه و اهل سنّت نقل شده است كه در اينجا به برخي از آنها اشاره ميكنيم:
1. ابن حماد در كتاب خود، از يكي از راويان اهل سنّت در مورد ويژگيهاي امام مهدي(ع) چنين نقل ميكند:
نشانة مهدي اين است كه بر كارگزاران [دولت خويش]، سختگير، بسيار بخشنده و با مستمندان، مهربان است.5
2.امام باقر(ع) در توصيف ويژگيهاي امام مهدي(ع) ميفرمايد:
رو پايان جهان فرانميرسد تا اينكه خداوند گرامي و بلندمرتبه مردي از ما اهلبيت را برانگيزد. او به كتاب خدا عمل ميكند و هيچ منكري را در شما مشاهده نميكند مگر اينكه با آن مخالفت ميكند.»6
3.امام صادق(ع) نيز در پاسخ اين پرسش كه امام چگونه شناخته ميشود، ميفرمايد:
«[امام را] با آرامش و وقار [...] و نيز با حلال و حرام و نيازمندي مردم به او، در صورتي كه او خود به هيچ كس نياز ندارد، [ميتوان شناخت].»7
4.امام رضا(ع) در بيان ويژگي كلّي امامان معصوم(ع)، سخنان ارزشمندي دارد كه بر اساس آن ميتوان به توصيف امام مهدي(ع) نيز پرداخت. آن حضرت ميفرمايد:
«او به مردم از خودشان سزاوارتر و از پدران و مادرانشان براي آنها دلسوزتر است. او از همة مردم در برابر خدا، متواضعتر و در عمل به آنچه خود بدان فرمان ميدهد، سختكوشتر و در دوري گزيدن از آنچه خود از آن نهي ميكند، خوددارتر است.»8
5.حضرت رضا(ع) در ادامه ميفرمايد:
«او [با دو نشانه] شناخته ميشود: دانش [بيكران] و استجابت دعا و اينكه او از همة رويدادها، پيش از رخ دادنشان خبر ميدهد. همة اينها به سبب پيماني است كه از سوي پيامبر خدا با او بسته شده و وي آن را به وسيلة پدران خود از آن حضرت به ارث برده است.»9
چنانكه ملاحظه ميشود ويژگيهاي موعود اسلامي چنان دقيق و بيكم و كاست بيان شده است كه زمينة هرگونه اشتباه و خطا در تشخيص مصداق حقيقي اين موعود را از بين ميبرد و راه را بر مدّعيان دروغين ميبندند.
اميدواريم كه خداوند متعال توفيق ديدار شبيه ترين مردم به رسول خدا(ص) و طاووس اهل بهشت را روزي همة ما گرداند.
انشاءالله
پىنوشتها :
1.سورة آل عمران (3)، آية 159.
2.سورة توبه (9)، آية 128.
3.سورة انبياء (21)، آية 107.
4.سورة قلم (68)، آية 4.
5.معجم أحاديث إلامام المهدي، عليه السّلام، مؤسسـ[ المعارف الاسلاميـ[، ج 1، ص 242، ح 152.
6.الكافي، ج 8، ص 396، ح 597.
7.كتاب الغيبة، محمّد بن ابراهيم نعماني، باب 13، ص 242، ح 40.
8.الزام النّاصب في اثبات الحجّة الغايب، ص 24.
9.همان.
/ج