گل ساعتي، آرام بخش گياهي

مصرف اصلي آن در مشکلات خواب از جمله بدخوابي و بي خوابي است. گل ساعتي برحسب مقدار مصرف گياه و يا فرآورده هاي حاصل از آن داراي آثار مختلفي بر روي سيستم مرکزي عصبي (CNS) از جمله به عنوان محرک و يا ضد افسردگي مي باشد. همچنين داراي اثرات آرامش بخش و ضد اضطراب است. گل ساعتي يکي از معمولي
يکشنبه، 25 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گل ساعتي، آرام بخش گياهي

گل ساعتي، آرام بخش گياهي
گل ساعتي، آرام بخش گياهي


 

نويسنده:دکترمحمد حسين صالحي سورمقي




 

گل ساعتي، آرام بخش گياهي

گياه شناسي:
 

گل ساعتي گياهي است علفي، پايا، داراي ساقه هاي رونده و پيچک دار با برگ هاي متناوب و لب دار، به تعداد 5-3 لب.

اثرات مهم:
 

مصرف اصلي آن در مشکلات خواب از جمله بدخوابي و بي خوابي است. گل ساعتي برحسب مقدار مصرف گياه و يا فرآورده هاي حاصل از آن داراي آثار مختلفي بر روي سيستم مرکزي عصبي (CNS) از جمله به عنوان محرک و يا ضد افسردگي مي باشد. همچنين داراي اثرات آرامش بخش و ضد اضطراب است. گل ساعتي يکي از معمولي ترين و پرمصرف ترين آرام بخش هاي گياهي مي باشد. پژوهشگران اين اثر را به وجود فلاونوئيدها والکالوئيدهاي آن نسبت مي دهند.
طريقه و مقدار مصرف:
به 3-2 گرم از خرد شده گياه 1 ليوان آب جوش بيفزاييد و10-5 دقيقه صبر کنيد. بهتر است درظرف بسته باشد. سپس صاف نموده و ميل کنيد و در صورتي که به منظور رفع بدخوابي بخواهيد مصرف کنيد، بهترين زمان قبل از خواب است. مي توان مصرف اين مقدار را 3-2 بار در روز تکرار کرد.
همچنين بسته بندي هايي به صورت تي بگ (چاي) حاوي 2 گرم از پودر گل گياه وجود دارد که مي توان هر کدام را در يک ليوان آب جوش قرار داد و پس از حدود 5 دقيقه مصرف نمود.اين فرآورده همانند مصرف شيوه سنتي گياه است. فرآورده هاي صنعتي زيادي به اشکال قرص، کپسول و قطره در جهان توليد مي شود. فقط در انگلستان بيش از 40 فرآورده دارويي از آن وجود دارد. از آنجا که مقدار مصرف اين فرآورده ها بر حسب ميزان ماده موثر آنها ممکن است متفاوت باشد، بايد به راهنماي هر دارو مراجعه کرد و ميزان، دفعات و ساير توضيحات ارائه شده را مد نظر قرار داد.

احتياط:
 

هر چند هيچ گونه عارضه جانبي در ازاي مصرف معمول از اين گياه گزارش نشده است، ولي از مصرف زياد آن بايد خودداري کرد. به هر حال توصيه مي شود از مصرف بيش از 8 گرم گياه خشک در روز خودداري شود.استفاده از داروهاي گل ساعتي ممکن است با داروهاي مونوآمينو اکسيداز تداخل نمايد. مصرف مقادير زياد از اين گياه ممکن است باعث عوارض کبدي، لوزالمعده وافسردگي شود.
اثرات جديد گزارش شده:
ضد درد، ضد باکتري، ضد ورم، ضد عفوني کننده، ضد اسپاسم، ضد اضطراب، مقوي قلب، محرک سيستم مرکزي اعصاب (CNS) ، هضم کننده، قارچ کش، خواب آور، کاهش دهنده پرفشاري خون، محرک تنفسي، آرام بخش و مقوي رحم.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.