مد و لباس

نه همین لباس زیباست نشان آدمیت ! واقعیت این است که در فرهنگ عمومی ما و همچنین در توصیه های اخلاقی مان که تا حدود زیادی ریشه در تعلیمات عرفانی دارد ، توجه به ظاهر و سرو لباس تقبیح شده است . با گذشت سالیان دراز هنوز هم در میان عموم مردم و به ویژه آنان که جوانی را پشت سر گذاشته اند ، دید خوبی نسبت به مد
چهارشنبه، 12 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مد و لباس

مد و لباس
مد و لباس


 





 
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت ! واقعیت این است که در فرهنگ عمومی ما و همچنین در توصیه های اخلاقی مان که تا حدود زیادی ریشه در تعلیمات عرفانی دارد ، توجه به ظاهر و سرو لباس تقبیح شده است . با گذشت سالیان دراز هنوز هم در میان عموم مردم و به ویژه آنان که جوانی را پشت سر گذاشته اند ، دید خوبی نسبت به مد و تنوع لباس وجود ندارد . مسن ها مدام به جوان ها یادآوری می کنند که سیرت زیباست زیبا می کند و در کلاس های آموزش عرفان و اخلاق عملی هم مدام تاکید می شود که دلق کهن ، ساتر تن بس تورا ! مسلما رویداد های تاریخی دور و نزدیک در کشور ما در رشد و ترویج و باز -ترویج چنین باور هایی بی تاثیر نبوده است . با این وجود ، اکنون شاهد گسترش روزافزون علاقه و توجه جوانان به سمت مد و تنوع لباس و پوشش و آرایش سر و ظاهر هستیم . علاقه به مد و لباس که تا چندی پیش پدیده ای صرفا زنانه آنهم در شهر های بزرگ تلقی می شد اکنون نه تنها از مرز های جنسیتی عبور کرده است بلکه مرز های جغرافیایی را هم درنوردیده و جوانان شهر های کوچک را نیز به خود مشغول داشته است .
مد را نباید تنها به لباسی که شخص می پوشد تفسیر کرد ، بلکه مد یکی از حاضر و آماده ترین ابزار هایی است که افراد به کمک آن می توانند پیام های بصری گویایی درباره هویت خودشان صادر کنند . مد امکان ساختن هویت هایی شخصی شده را در میان ازدحام شهر های بزرگ فراهم می کند . به ویژه در شهر های مدرن و بزرگ مد از این جهت اهمیت دارد که در چنین مکان هایی ما با انبوه غریبه ها در می آمیزیم و فقط و فقط لحظه های بسیار کوتاهی در اختیار داریم تا بر یکدیگر تاثیر بگذاریم . در شهر های امروزی مد یکی از داشته های اصلی افراد است که با استفاده از آن می توانند خود را به هم نشان بدهند ؛ بفمانند ، چرا که گمنامی نسبی و ضرب آهنگ پرشتاب زندگی در کلان شهر های کنونی مستلزم روش های کاملا بصری و نسبتا فوری برای ابراز هویت فرد است .
چنانکه نظریه پردازان مد اشاره می کنند : « بهره گیری خلاقانه از اقلام مد روز می تواند برای ترسیم مجموعه تصویر هایی بکار رود که بر پایه سیاست های هویتی نمایش ثروت و قدرت ، قدرت و موفقیت یا منزلت زیر زمینی یا کولی منشی استوار است » از سوی دیگر به نظر می رسد تمایل به مد در شهر ها و شهرستان های کوچک نیز خبر از اعلام موجودیت فرد به عنوان موجودی متمایز با ترجیحاتی متفاوت از آنچه جامعه او می پسندد دارد . به علاوه استفاده از مد برای جوانان تجربیات لذت بخشی به همراه دارد چراکه می تواند تجسم رویا های آنان در پروراندن خویشتن دیگری برای خود به حساب آید .
چند روز پیش برای خرید مانتو به فروشگاهی رفته بودم . فروشنده که مرد میانسالی بود چنانکه رسم فروشندگان است به تمجید از کالا های خودش پرداخت : " خواهرم اینی که الان دست زدی بهش عالیه ! خواهرم پارچه اش … خواهرم دوختش … خواهرم تن خورش … خواهرم این رو نمی خواهید امتحان کنید ؟ … خواهرم پرو شماره ۴ خالیه امتحانش که ضرر نداره خواهرم … " در همین هنگام یک خانم بسیار بسیار بسیار آراسته وارد فروشگاه شد و به وارسی مانتو ها مشغول شد ، آقای فروشنده با لبخند بسیار بزرگی به سمت خانم رفت و با لحن معنی داری پرسید : " خانم خانوما چی پسندیدند تا براشون بیارم ؟ " خانم بسیار بسیار بسیار آراسته که مشخص بود بهش برخورده زیرلب چیزی گفت و از مغازه بیرون رفت … اگرچه متخصصان مد معتقدند « انسان های امروزی ظاهرا متخصصان علایم فرهنگی و کنار هم نهادن پازل کالا های مصرفی برای مشخص کردن ترجیحات سبک زندگی افراد و احتمالا رابطه آنان با دیگران هستند » من تصور می کنم این مورد چندان با واقعیت مد در جامعه ما مطابقت ندارد . چراکه استفاده از مد - برای اغلب مصرف کنندگان آن – بهرمندی ای کاملا آگاهانه نیست . شما ممکن است یک دختر / پسر جوان را بشناسید که سرو ظاهری بسیار مدرن دارد اما طرفدار سبک زندگی بسیار سنتی است و در مقابل پسر / دختر جوانی را بشناسید که با ظاهر بسیار سنتی پیرو سبک های مدرن زندگی هستند .
مد زبان پوشاک برای بیان تفاوت ها و برقرار کردن ارتباط با دیگران است . مد اگر آگاهانه بکار رود ابزاری برای اثبات فردیت ، خبرگی ، آشنایی و قوه تمیز و تشخیص و سرمایه فرهنگی مصرف کننده خویش و راهی برای بنا ساختن تفاوت او با دیگران است . اقلام مورد استفاده هر کدام نشانه هایی هستند که فرد را در کوتاه ترین زمان ممکن در معرض تفسیر دیگران قرار می دهند بدون اینکه لازم باشد خودش چیزی درمورد خود بگوید . نکته قابل توجه اینکه باید دقت داشت نشانه ها از چشم زنان و مردان به صورت های متفاوتی و گاه متضادی تفسیر می شوند . ضمن اینکه اگرچه صاحبنظران متاخر در زمینه مد معتقدند زنان بیش از اینکه مردان را در انتخاب مد و لباس در نظر بگیرند خود را از چشم زنان دیگر می نگرند و به قضاوت آنها اهمیت بیشتری می دهند ، در جامعه ما با فرهنگ مردسالار حاکم بر آن کماکان باور غالب بر این است که اولین هدف زنان در انتخاب مد های مختلف هدایت نگاه های جنسی مردان است . به همین دلیل هم هست که نحوه پوشش زنان و دختران در جامعه ما براحتی بد تفسیر می شود و به راحتی بدترین تفسیر ها را می پذیرد . البته برای یک قضاوت منصفانه نباید این نکته را از نظر دور داشت که برخورد زنان ما با مد همیشه هم از یک موضع منفعلانه صورت نگرفته است . در موارد زیادی زنان ما علی رغم فشار بازار در مقابل مد هایی که آن را در تعارض با فرهنگ ما یا شان خودشان می دیدند مقاومت نشان داده اند و تسلیم جو بازار نشدند .
مد نقش مهمی در بیان هویت قومی و منطقه ای در محیط های روزمره کنونی دارد . اگرچه در دنیای امروز معرفی هویت های اجتماعی ذاتی دشوار و حتی ناممکن شده است . جوانان و به ویژه زنان غیر غربی - به فراخور زمان و مکان - با ایجاد خلاقیت هایی تلاش کرده اند تا بدون اینکه مجبور باشند میان پوشش غربی و پوشش سنتی خود یکی را برگزینند طرح هایی نو و جدید ارائه کنند که مزایا و نشانه های هر دو را داشته باشد . در کشور ما هم تلاش هایی در این خصوص صورت گرفته است که متاسفانه به دلایل مختلف از جمله کاربردی نبودن به لحاظ جنس و رنگ و مدل ، راحت نبودن ، فرمایشی و سفارشی بودن ، دخالت ندادن سلایق جوانان و … ناکام مانده اند . من فکر می کنم زنان و دختران جوان ما در قدم نخست خودشان باید برخوردی فعالانه تر با این مقوله داشته باشند و سعی کنند بیش از پیش انتخاب کننده مد و لباسی که می پوشند باشند . مد و لباس ( اعم از انواع چادر و مانتو و روسری و اقسام آرایش ها و پیرایش ها ) در زمان ها و مکان های مختلف همگی کد های اجتماعی گوناگونی با خود حمل می کنند و نخستین نشانه هایی هستند که از خودمان در معرض دید قرار می دهیم . ما باید بتوانیم خودمان را از چشم دیگران اعم از زن و مرد ببینیم و از مد و لباسی پیروی کنیم که بیانگر هویت ، سرمایه فرهنگی ، شخصیت ، تربیت ، تحصیلات و سلیقه واقعی خودمان باشد . ما باید بتوانیم با لباس هایی که می پوشیم برخورد تاملی داشته باشیم و اهمیت بدهیم به اینکه این لباس ما را در انظار دیگران چگونه تفسیر می کند و آیا مایلیم اینگونه تفسیر بشویم .
منبع:آفتاب
ارسال توسط کاربر محترم سایت : sajad2007




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها