اهداف و وظايف كلي دولت در اسلام (1)

مكتب حيات بخش اسلام ، جهان بيني و نگاهي كه به انسان و جهان دارد ، براي نظام سياسي و حاكمان جامعه ، اهداف و وظايفي در نظر گرفته است ، تا بدين سان ، نظام سياسي مورد نظر اسلام ، جامعه را به سمت آرمان هاي مطلوب هدايت كند . پرسش اصلي اين مقاله اين است كه «اهداف و وظايف دولت اسلامي كدام اند؟» اين مقاله با روشي توصيفي و با هدف تبيين اهداف و وظايف دولت اسلامي ، درصدد است تا زاويه نگاه اسلام اصيل در زمينه اهداف و وظايف يك دولت را در قبال جامعه روشن كند.
شنبه، 19 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
اهداف و وظايف كلي دولت در اسلام (1)

اهداف و وظايف كلي دولت در اسلام (1)
اهداف و وظايف كلي دولت در اسلام (1)


 

نويسنده :عباسعلي عظيمي شوشتري




 

چكيده
 

مكتب حيات بخش اسلام ، جهان بيني و نگاهي كه به انسان و جهان دارد ، براي نظام سياسي و حاكمان جامعه ، اهداف و وظايفي در نظر گرفته است ، تا بدين سان ، نظام سياسي مورد نظر اسلام ، جامعه را به سمت آرمان هاي مطلوب هدايت كند . پرسش اصلي اين مقاله اين است كه «اهداف و وظايف دولت اسلامي كدام اند؟» اين مقاله با روشي توصيفي و با هدف تبيين اهداف و وظايف دولت اسلامي ، درصدد است تا زاويه نگاه اسلام اصيل در زمينه اهداف و وظايف يك دولت را در قبال جامعه روشن كند.
حاصل اين مقاله اينكه ، هدف اساسي اسلام تكامل همه جانبه انسان در ابعاد فردي ، اجتماعي ، مادي و معنوي است و اين كمال بدون تحقق عدالت و رهبري صالح در جامعه امكان پذير نيست .
كليد واژه ها : دولت اسلامي ، عدالت ، تكامل ، آزادي.

مقدمه
 

هر نظام سياسي نگاه مستقل و خاصي به انسان ، جهان و جامعه دارد و بر اساس اين نگاه مباني فكري و فلسفي خود را تحليل و تنظيم مي نمايد. همين مباني هستند كه اهداف و وظايف هر نظام را تعيين مي كنند . در نتيجه ، نظامات ، سياست ها ، خط مشي ها و رسالتي كه براي خود برمي گزيند، معمولاً با اين اهداف تناسب دارد؛ به همين دليل ، با ساير نظام ها در بسياري از جهات متفاوت هستند. اين موضوع درباره اسلام نيز صادق است . اسلام در هدف گذاري و تعيين وظايف دولت اسلامي ، مباني اساسي ذيل را مد نظر دارد:
1. حاكميت مطلق بر جهان و انسان از آنِ خداوند متعال است و تشريع نيز به او اختصاص دارد و كل جهان ـ از جمله انسان ـ تابع اراده تكويني او مي باشند؛
2. تشريع الهي از طريق ارسال رسل و انزال كتب صورت مي گيرد؛
3. عدالت ، معيار همه قواعد و نظامات فردي و اجتماعي است؛
4. فقط كساني حق حاكميت وولايت بر انسان را دارند كه مؤيد به تأييدات الهي باشند و سايرين ،طاغوت بوده و انسان ، مكلف به اجتناب از تبعيت از آنهاست؛
5. انسان به اين جهان آمده تا سير تكاملي خود را به سوي خدا طي كند. بنابراين ، بازگشت همه به سوي خداست و اين دنيا مزرعه آخرت است؛
6. به انسان به عنوان موجودي داراي كرامت ودر عين حال مسئول نگريسته شده است؛
7. نظام سياسي ، اقتصادي و اجتماعي خود را بر منباي اصالت فرد و جامعه تعريف و تبيين كرده است؛
8. انسان موجودي مختار است كه به او اجازه داده شد، بر سرنوشت خويش حاكم و انتخاب گر باشد.
با توجه به اين مباني ، پرسش اصلي ما اين است كه اهداف و وظايف اصلي حكومت در اسلام كدام اند؟
بر اين اساس ، دو پرسش فرعي را مي توان مطرح كرد:
ـ اهداف اساسي حكومت در اسلام كدام اند؟
ـ وظايف اصلي حكومت اسلامي چه مي باشند؟

اهداف و وظايف كلي دولت در اسلام (1)

اهداف دولت اسلامي
 

اسلام ، جهان را نظامي قانونمند و هدفمند مبتني بر اصل «از اويي وبه سوي اويي»(1) مي داند و انسان را نيز جزئي از اين نظام هستي تلقي مي كند كه داراي كرامت و شأن فوق العاده اي است و براي رسيدن به كمال و عبادت خالصانه و آگاهانه خداوند خلق شده است . همه چيز ، از جمله نظامات اجتماعي و فردي ، اعم از سياسي ،فرهنگي ، اقتصادي و مانند آن ، كه حكومت و نظام سياسي نيز جزئي از اين نظامات است ، بر مبناي همين نگاه تدوين و تنظيم مي شوند . بر اساس اين ديدگاه ، حكومت ابزاري براي حركت تكاملي انسان تلقي مي شود ؛ بنابراين ، اهداف حكومت نيز بايد بر همين مبنا تعريف شوند . بر اين اساس ، اهداف اساسي حكومت در اسلام را مي توان در موارد زير احصا كرد:

1. تكامل همه جانبه ي انسان
 

اولين و مهم ترين هدف بعثت انبيا ، رشد ، كمال ، و حركت انسان در هر دو بعد مادي و معنوي به سوي خداوند متعالي است ؛ پس حاكميتي كه مبتني بر اين آموزه ها باشد ، بايد محوري ترين هدف خود را رشد و كمال انسان قرار دهد؛ به گونه اي كه نتيجه قهري برقراري چنين حكومتي ، حركت شتابانِ انسان و جامعه او در همه ابعاد ، به سمت توسعه باشد . پس يكي از حقوق مردم بر حكومت ، اصلاح و هدايت جامعه آنها در مسير كمال است ؛ از همين رو ، امام علي (عليه السلام) در
قضيه ي جنگ صفين در علت به تأخير انداختن جنگ تصريح مي فرمايند : «آرزو دارم عده اي از آنها به ماملحق شوند و هدايت گردند و در لابه لاي تاريكي ها ، نور مرا نگريسته ، به سوي من بشتابند.»(2)
در خطبه 132 نيز علت جنگ ها و درگيري هاي خود را بازسازي و اصلاح در جهان ذكرمي فرمايند.(3) در اين خصوص بايد به چند نكته اشاره كرد:
الف . كمال انسان بدون وجود حاكمان صالح ، امكان پذير نيست: بين برقراري و شكل گيري حكومت اسلامي و حركت براي جامعه ، جز در سايه حكومت عدل اسلامي محقق نمي شود و در مقابل ،حكومت عادلانه اسلامي نيز جز زماني كه ارزش هاي اوليه و بنيادين در جامعه در حال شكوفاييِ و رشد باشند ، برقرار نمي شود . امام علي (عليه السلام) مي فرمايد :«به درستي كه رعيتِ شايسته و نيكوكار ، به وسيله امام عادل نجات پيدا مي كند و رعيت گناهكار ، به وسيله امام گناهكار هلاك مي شود»(4)
تجربه ي تلخ جامعه اسلامي پس از پيامبر ، گواه صادقي بر اين امر است كه چگونه به دليل حاكميت حاكمان ناصالح ، حاكميت الهي از مجراي خود خارج گشت و در مسيري خلاف آنچه خداوند متعال مقرر فرموده بودند، قرارگرفت.نتيجه آن ، افول جامعه و حركت قهقرايي آن به سمت ضد ارزش ها و دنياگرايي بود تا جايي كه در زمان خليفه ي دوم ، ابوسفيان واعظ سپاهيان اسلام مي شود.(5)
اين شرايط ، جامعه را به جايي رساند كه فرمانداران خلفاي دوم و سوم در ملأ عام بدمستي مي كردند و حتي اصحاب خاص پيامبر نيز قادر به منع آنها نبودند . امام علي (عليه السلام) جامعه آن زمان را چنين معرفي مي فرمايند:
جرياني بسيار قوي از دنيا گرايي و مترفان مقدس نما در كنار متحجران خشك مقدس ، كه اتفاقاً همان دنيا گران تقويت مي شدند ، به عنوان
دين خدا شهرت مي يافتند . گروهي آشكارا عليه دين شمشير مي كشيدند و گروهي دين را وسيله ي تجارت دنيا قرار دادند و برخي نيز به دليل دسترسي نداشتن به قدرت ، به قناعت و زهد ، تظاهر مي كردند.(6)
با اين ترتيب ، حكومت صالحان قادر به هدايت جامعه است . امام علي (عليه السلام) در اين زمينه نيز مي فرمايد :
برترين بندگان خدا در پيشگاه او رهبر عادلي است كه خود هدايت شده و ديگران را هدايت مي كند ، سنت شناخته شده را برپا مي دارد و بدعت ناشناخته را بميراند .بدترين مردم نزد خدا رهبري ستمگر است كه خود گمراه و مايه گمراهي ديگران است ، كه سنت هاي پذيرفته شده (ارزش هاي بنيادين جامعه) را بميراند و بدعت هاي (ضد ارزش هاي) ترک شده را زنده گرداند.(7)
ب. جامعه اي كه به سوي كمال حركت كند ، زمينه پذيرش حكومت اسلامي را دارد: كار جامعه اسلامي پس از پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم)، به دليل از دست دادن ويژگي هايي كه با مجاهدت هاي آن بزرگوار به دست آمده بود ، به جايي رسيد كه تحمل حكومت عدل علي (عليه السلام) را نداشت ودر عوض ، قرن ها حكومت هاي جور و فساد بني اميه و بني عباس را پذيرا شدند و در شهادت حسين بن علي (عليه السلام) در عين آگاهي از حقانيت ، عظمت و شخصيت او ، شركت كردند . چنين وضعيتي را امام علي (عليه السلام) پيش بيني كرده بودند:
به خدا سوگند ، اگر در پيروي از حكومت و امام (خود) اخلاص نداشته باشيد ، خدا دولت اسلام را از شما خواهد گرفت ، كه هرگز به شما باز نخواهد گردانيد و دست ديگران قرار خواهد گرفت.(8)
با وجود تلاش 23 ساله پيامبر براي از بين بردن تعصبات قومي و عصبيت جاهلي ، اين مسائل دوباره در طول خلافت خلفاي دوم و سوم آشكار شدند و اين حركت خزنده ، در زمان بني اميه به اوج خود رسيد.
پس مي توان گفت رابطه تكامل جامعه با حكومت اسلامي ، رابطه اي هم سو است؛ هر قدر جامعه كامل تر باشد ، زمينه اجراي مقررات اسلام در آن فراهم تر مي شود و هر قدر حاكميت مقررات اسلامي و حكومت صالحان ، استمرار بيشتري داشته باشد ، سرعت حركت جامعه بيشتر خواهد شد . شكل زيرگوياي اين رابطه است
سيزده سال طول كشيد تا جامعه تربيت شده پيامبر ، آمادگي پذيرش حاكميت عدل اسلامي را پيدا كند ؛ بنابراين يك جامعه رو به كمال و سالم مي تواند ، رسالت يك حكومت اسلامي را بر دوش گيرد.

پي نوشت ها :
 

1.إنا لله و إنا اليه راجعون.(بقره:156)
2. نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتي ، ص 107.
3. همان ، ص 249.
4. محمد باقر مجلسي ، بحارالانوار ، ج8 ، ص77.
5. عزالدين ابن اثير ، الكامل ، ج2 ، ص 63، 64.
6. نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتي ، خ32 ، ص83.
7. همان ، خ165 ، ص 311.
8. همان ، خ179 ، ص 323.
 

منبع:نشريه معرفت سياسي،شماره1



 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
play_arrow
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
play_arrow
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
play_arrow
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
play_arrow
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
play_arrow
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
کاهش انرژی با عایق نانویی
play_arrow
کاهش انرژی با عایق نانویی
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
play_arrow
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
play_arrow
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
play_arrow
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
play_arrow
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
play_arrow
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
play_arrow
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
play_arrow
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)