آسيب شناسي گفتمان عدالت در دولت ديني(6)

علاوه بر نقش مهمي كه ويژگي هاي فردي در شكل گيري عدالت درجامعه دارد ، نقش ساختار و مديريت جامعه نيز يكي از اركان عدالت در جامعه مي باشد . از اين رو نگاه سيستمي و ساختاري به عدالت ، بخش مهمي از چگونگي شكل گيري عدالت در جامعه مي باشد . به همين منظور ، حاكم اسلامي و كارگزاران او بايد به چهار مقوله زيرتوجه كافي داشته باشند:
شنبه، 19 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسيب شناسي گفتمان عدالت در دولت ديني(6)

آسيب شناسي گفتمان عدالت در دولت ديني(6)
آسيب شناسي گفتمان عدالت در دولت ديني(6)


 

نويسنده:محمد رحيم عيوضي




 

ب. ويژگي و ساختار مديريتي
 

علاوه بر نقش مهمي كه ويژگي هاي فردي در شكل گيري عدالت درجامعه دارد ، نقش ساختار و مديريت جامعه نيز يكي از اركان عدالت در جامعه مي باشد . از اين رو نگاه سيستمي و ساختاري به عدالت ، بخش مهمي از چگونگي شكل گيري عدالت در جامعه مي باشد . به همين منظور ، حاكم اسلامي و كارگزاران او بايد به چهار مقوله زيرتوجه كافي داشته باشند:
1. خيرخواهي جامعه؛
2. تأمين رفاه و آسايش زندگي مادي مردم؛
3. تعليم مردم براي رهايي از جهل و ناداني ؛
4. تربيت افراد جامعه ؛
مردم نيز در برابر حاكم اسلامي ، اين چهار وظيفه را دارند:
1.استواري بر بيعت خويش ؛
2. خير خواهي آشكار و پنهان ؛
3. اجابت دعوت حاكم اسلامي؛
4. پيروي از دستورهاي او.
حقوق متقابل حاكم و مردم ، بيانگر اين است كه در حكومت اسلامي ارزش هاي الهي ـ انساني ميان مردم و حاكمان اسلامي ، حاكم است . زمامدار و حاكم اسلامي و كارگزاران ، بايد در جهت رفع نيازمندي هاي مادي و معنوي افراد جامعه گام بردارند و خشنودي آنان را فراهم سازند ، و مردم نيز ، بايد در كنار وفاداري به بيعت خود با حاكم اسلامي ، از نصيحت و خيرخواهي آنان دريغ نورزند.
چنانچه در گذر تاريخ نيز مي توان رد پاي نقش ساختار حكومت را در عدالت و سازندگي و پيشرفت مشاهده كرد. چنانچه اين موضوع را در نظريه «عدالت سيستمي» مي توان دنبال كرد. متخصصان علمِ «تحليل سيستم ها» ، اشكال اصلي نقصان و ظلم درجامعه را بيشتر به ساختار سيستمي مي دانند كه در آن شرايط بر افراد و جامعه مورد بحث حاكم است . در نتيجه ،براساس اين نظر ، با تغيير دادن افراد در درون سيستم ، اگر مشكل پيچيده تر نگردد، هرگز مرتفع نمي شود!بنابراين ، بر اساس اين نظر ، آنچه در گام نخست ما بدان نيازمنديم ، شناسايي ساختار موجود سيستم و ثانياً، شناسايي و استفاده از نقطه اهرم و اهرم ها براي تغييراساسي ، سريع و كارآمد در سيستم است.
همه راه حل هاي موقتي و در حيطه شخصي ، اگر چه ممكن است تا زمان محدودي وضع را بهتر كند(مثل رفع شكل مسكن) ، اما به خاطر بقاي علت اصلي ، به زودي مشكل ويرانگرتر از قبل بر مي گردد كه از نظر علم تحليل سيستم ها ، اين نتيجه غيرمنتظره ، به واسطه بروز پديده «بازخورد جبراني» مي باشد.(1)
مقصود از لفظ ساختار در اين بحث ، ارتباطات دروني و كليدي عوامل يك سيستم بايكديگراست ، و نه ارتباطات افراد با يكديگر ، كه بر روي رفتار مجموعه در طول زمان مؤثر است. بنابراين ، بايد پذيرفت كه هر سيستمي بر اساس نيازها و اهداف خاصي طراحي مي شود. به همين دليل ، داراي ساختار خاصي است كه با تغيير شرايط بيروني و تأثير آن بر محيط دروني سيستم ، نيازمند اصلاح ساختار سيستم براي كار در محيط جديد و شرايط جديد است . اگر چنين اصلاحي صورت نگيرد ، صرف جابه جايي نيروها ، نمي تواند سطح نارضايتي موجود را ، كه ناشي از قضاوت نيروهاي انساني از روابط موجود در درون سيستم است ، تغيير اساسي دهد. براين اساس ، بايد ظلم و كاستي هاي موجود را به جاي اينكه مستقيماً به افراد منتسب كنيم ، به سيستم و ساختارآن منتسب كنيم.
از اين رو ، شايسته است ، عنوان «عدالت سيستمي و ظلم سيستمي» را در اين بحث مورد توجه قرار دهم. چاره انديشي اساسي و ريشه اي در اين رابطه ، طراحي سيستم هاي دايناميك (2) مي باشد(3) كه همچون سيستم هاي زنده و ارگانيك ، به طور خودكار قابليت تطبيق با شرايط و موقعيت هاي جديد را داشته و «عدالت پويا» را محقق مي سازند.

نتيجه گيري
 

موضوع دولت ديني ، كه ريشه در آموزه هاي ديني و حاكميت الهي دارد، از زواياي گوناگون ضرورت تحليل همه جانبه را فراهم مي كند. آسيب شناسي دولت ديني ، يكي از قلمروهاي مهم به شمار مي آيد كه معلول رويارويي دولت ديني با مسائل خاص و بحران هاي اجتماعي است . در اين مقاله ، عمده ترين آسيب شناسي دولت ديني ، سياستگذاري مبتني بر عملكرد آنها در زمينه هاي عدالت در ابعاد گوناگون بررسي شد . به طوري كه ، ناكارآمدي دولت ديني در تحقق عدالت و پويايي و پاياني آن ، نظام ديني را با چالش هاي خاصي مواجه مي كند. بايد توجه داشت كه در جامعه ديني عدالت محوري شرايط بقا و دوام نظام سياسي است و امكان دستيابي به اهداف را فراهم و مشروعيت نظام سياسي را تضمين مي كند. دراين مقاله ، بسترهاي آسيب پذير در ناكارآمدي نظام در تحقق اصل عدالت بررسي شد. در اين خصوص ، منشأ شكل گيري آسيب در سه حوزه اجتماعي قابل تحقق است:
نخست ، بروز تفاسير ، برداشت ها و تحليل هاي غلط و نادرست از مفهوم «عدالت» و شكل گيري ، انديشه ي انحرافي در قلمرو مطالعات دولت ديني .
دوم ، مسائلي كه ريشه در تحولات جامعه دارد و زمينه هاي آسيب را فراهم مي كند . اين امر ، به دليل ناكارآمدي دولت در برنامه ريزي، مديريت ، و مراقبت جامع ، از اصل عدالت محوري در جامعه و در مواجهه با تحولات مذكور است.
سوم ، مسائلي كه ريشه در مناسبات و مراودات اجتماعي مردم دارد و در روند تأكيد ، توجه و مراعات اصل عدالت از سنت ديني و ارزش هاي اسلامي رخ بربندد. عدالت محوري ، به دليل ناتواني ، بي تفاوتي و يادرك نادرست از مردم از مسير اصلي منحرف مي شود. در چنين شرايطي ، دولت ديني با چالش هاي مختلف مواجه خواهد شد كه ناتواني دولت ديني ، در مواجهه با اين چالش ها ،
آسيب هايي را ايجاد مي كند. اين آسيب ها به شكل دروني و بيروني مطرح مي شوند . تجربه دولت ديني در بينش علوي نيز مؤيد اين بحث است .
در بينش علوي تحقق عدالت در راستاي ، بهره گيري صحيح از منابع و سرمايه هاي مادي و معنوي ، درجهت تحقق منافع عموم و ايجاد امنيت اجتماعي و اقتصادي ، صرفاً به خاطر مطالبات مردمي نيست ؛ بلكه اگر كسي توانست به گونه اي مردم را قانع سازد يا اگر مردم خود متوجه حق خود نبوده ، يا اصلاً خواستند از آن صرف نظر كنند، حاكم بتواند از زير بار عدالت شانه خالي كند ، و يا نسبت به آن بي تفاوت گردد ، برقراري عدالت به عنوان يك باور ديني و وظيفه اي الهي است.
سخنان حضرت علي (عليه السلام) ، به تشريح انگيزه اباذر در حركت اصلاحي وي در برابر مفاسد اجتماعي واستقرار عدالت اجتماعي و نظام حكومتي مي پردازد كه برخاسته از باورهاي ديني و بينش الهي وي است :
اي اباذر ، همانا تو به خاطر خدا به خشم آمدي ، پس اميد تو به كسي باشد كه به جهت او غضبناك گرديدي. اين گروه براي «حفظ» دنياي خود از تو ترسيدند ، ولي تو به سبب «حفظ» دين خود از آنان ترسيدي... آرامش خود را تنها در حق جست و جو كن و جز باطل چيزي تو را به وحشت نيندازد اگرتو دنياي اين گروه را مي پذيرفتني ، تو را دوست مي داشتند ، و اگر خود را در آن شريك مي شدي از تو دست بر مي داشتند.(4)

پي نوشت ها :
 

1. روژه گارودي ، امريكا پيشتاز انحطاط ، ترجمه قاسم آشوري ، ص 88.
2.System Dynamics
3.Sullivan, R. J, Immanuel kants Moral Theory, P.44.
4. نهج البلاغه ، خطبه 130.
 

منابع
ـ‌نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتي ، قم ، پارسايان ، 1379.
ـ مجموعه رهنمودهاي امام خميني (قدس سره) ، سازمان مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي ، خميني ، روح الله ، صحيفه نور ، 1379.
ـ‌غني نژاد ، موسي ، عدالت، عدالت اجتماعي و عملكرد اقتصاد ، تهران ، آگاه ، 1386.
ـ الياده ، ميرچاه ، دين پژوهي (2 مجلد) ، ترجمه بهاءالدين خرمشاهي ، تهران ، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي ، 1372.
ـ شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، پژوهش دولت ديني ، تهران ، شوراي عالي ، 1380.
ـ‌عطايي خراساني ، امام علي (عليه السلام) اولين مظلوم تاريخ ، باب 18 ، تهران ، معارف ، 1375.
ـ قره باغيان ، مرتضي ، اقتصاد رشد و توسعه ، تهران ، گستره ، چ دوم ، 1373 ، ج2.
ـ حيدر تقوي ، سيد نواب ، اقتصاد توسعه يك الگوي جديد ، ترجمه حسن توانايان فرد ، تهران معارف ، 1375.
ـ قادري ، حاتم ، محموعه مقالات پيرامون جهان سوم ، تهران ، ني ، 1369.
ـ گارودي ،‌روژه ، امريكا پيشتاز انحطاط ، ترجمه قاسم آشوري ، تهران ، آگاه ، چ دوم ، 1377.
ـ مكارم شيرازي ، ناصر (آيت الله)، پيام امام (شرح تازه و جامعي بر نهج البلاغه) ، تهران ، حوزه ،1375 ، ج1.
ـ م، ساشوت «وين خرافه ، تاريخ يك واژگوني و يك بازگشت » مجله بررسي هاي تاريخ دين ، ش4 ، اوريل ،1991 ، دوره 253.
ـ اصفهاني ، راغب ، معجم مفردات الفاظ القرآن ، البنان ، دارالكتب العربي ، 1372.
ـ شيخ طوسي ، المبسوط ، قم ، چاپ المكتبه المرتضويه ، 1368.
ـ طباطبايي ، سيد محمد حسين ، الميزان في تفسير القرآن ، قم ، اسلامي ، 1368.
ـ جوادي آملي ، عبدالله ، فلسفه حقوق بشر ، قم ، اسراء ، 1386 ،ج13.
ـ محمدي ري شهري ، محمد ، ميزان الحكمه ، قم ، مكتب الاعلام اسلامي ، ج3 ، 1370.
ـ مطهري ، مرتضي ، بررسي اجمالي مباني اقتصاد اسلامي ، تهران ، حكمت ، 1403ق.
ـ افضلي ، عبدالهادي ، عدالت ، تهران ، اداره كل انتشارات و تبليغات ، 1364.
ـ عيوضي ، محمد رحيم ، «گفتمان عدالت سياسي در انقلاب اسلامي» ، راهبرد، ش3 ، آبان 1387.
ـ تميمي آمدي ، عبدالواحد ، غررالحكم و دررالكلم ، تركيه ، نشر عالم ، 1986م.
ـ امام خميني ، صحيفه نور ، تهران ، مؤسسه تنظيم نشر آثار ، ج6.
ـKant, Immanuel, Groundwork of Mtaphysic of Morals,Tr,PaTon,H.J pp the Moral Law,London, Hutchison university Library,1972.
-Kant, Immanuel, Religion within the Limits of Reason Alone, Tr, with on
introduction and notes by Green, T. M, Hudson, H. H. New York, the
coister Library, 1960.
-Liddel, B. E. A, Kant on the Foundation of Morality, Bloomington and London Indian university Press, 1970.
-Sullivan, R. J, Immanuel kants Moral Theory, press, New York, Cambridge university, 1989.
-paton, H. J, the Categorical Imperative, London, Hutchinsons University
Library, 1953 ,
منبع:نشريه معرفت سياسي،شماره1



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
play_arrow
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
play_arrow
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
play_arrow
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
play_arrow
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
play_arrow
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
کاهش انرژی با عایق نانویی
play_arrow
کاهش انرژی با عایق نانویی
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
play_arrow
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
play_arrow
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
play_arrow
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
play_arrow
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
play_arrow
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
play_arrow
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
play_arrow
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)