مباني کلامي سينماي ديني (1)

اگر بخواهم به يک جمع بندي از آن چه تا کنون به ويژه در آثار غربي ديده ام بپردازم، مي توانم چند محور اساسي در توصيف سينماي ديني را از ديدگاه منتقدان و نظريه پردازان سينماي ديني در غرب نشان دهم.
يکشنبه، 13 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مباني کلامي سينماي ديني (1)

مباني کلامي سينماي ديني (1)
مباني کلامي سينماي ديني (1)


 

نويسنده : نصرت ا... تابش




 
اگر بخواهم به يک جمع بندي از آن چه تا کنون به ويژه در آثار غربي ديده ام بپردازم، مي توانم چند محور اساسي در توصيف سينماي ديني را از ديدگاه منتقدان و نظريه پردازان سينماي ديني در غرب نشان دهم.
1.نويسندگان اغلبِ آثارِ، منتقدانِ معتقد به دين، به ويژه مسيحيان کاتوليک هستند. آنان براي توصيف رابطه دين و سينما ابتدا به بيان عقايد کلامي خود مي پردازند، سپس به فهرستي از فيلم ها مي پردازند که به زعم ايشان مصاديق سينماي ديني است. برخي از نويسندگان از جمله آندره بازن حتي به دسته بندي گونه هاي مختلف سينماي ديني پرداخته اند. فيلم هايي که مستقيماً از داستان هاي کتاب مقدس اقتباس شده اند. بن هور، ده فرمان، مصائب مسيح و ده ها فيلم ديگر در اين دسته قرار مي گيرند؛ فيلم هايي که به زندگي قديسان و کشيشان مي پردازند و فيلم هايي که درباره مفاهيم ديني از قبيل ايمان، ترديد، معجزه، حضور فرشتگان در ميان آدميان و عشقِ رستگاري بخش ساخته شده اند. بسياري از آثار اينگماربرگمن از اين جمله اند. اما همان طور که بيان شد، نشان دادن انطباق اين فيلم ها با کلام ديني همواره با مقدمه اي طولاني در توصيف عقايد مذهبي همراه است. اما کلام ديني در دنياي غرب داراي يک مفهوم واحد نيست و همانند شرق گرايش هاي کلامي گوناگوني به عنوان عقايد مذهبي پذيرفته شده است. به عنوان مثال برخلاف تقدس کليسا در نگاه کاتوليکي، تعدادي از آثار مربوط به سينماي ديني با وجود دفاع از ايمان به خداوند به نفي كليسا مي پردازد. كاترين ام بارسوتي و رابرت كي جانسون در كتاب جستجوي نگره هاي دين كه به وجوه ديني سينماي عامه پسند هاليوودي پرداخته اند، معتقدند که سينماي هاليوود با مکتب کلامي الهيات رهايي بخش سازگار است. زيرا جوهره الهيات رهايي بخش که عمدتاً در کليساي آمريکاي جنوبي رشد کرده است، عدالت طلبي و مبارزه با ظلم و استثمار است؛ بر خلاف الهيات منفعل کاتوليکي که از پيروانش انتظار دارد که اگر کسي به يک طرف صورتت سيلي زد، طرف ديگري صورتت را در مقابل او قرار بده !
به عبارت ديگر الهيات رهايي بخش انطباق بيشتري با قهرمان پروري سينماي
داستان گوي هاليوودي دارد. اغلب مدرسان فيلمنامه نويسي شخصيت منفعل را نقطه ضعف فيلمنامه مي دانند که قادر به ايجاد کشمکش و راه اندازي درام نيست.
2. نکته مهم ديگري که در نظريه پردازي سينماي ديني غرب اغلب مورد تاکيد قرار مي گيرد، اين است که هنرمند سينماگر فقط زماني موفق به توليد اثري ديني خواهد شد که خودش نيز تجربه هاي مقدسي را از سر گذرانده باشد. اگر سينماگر تجربه ديني بلاواسطه نداشته باشد، نمي تواند با ضرب و زور نور و موسيقي مشابه همان تجربه را در مخاطب خود ايجاد کند. به بيان ساده تر هنرمند به اندازه اي که فهميده و احساس کرده است، مي تواند بفهماند و تاثير بگذارد.
3. اما نکته بسيار مهمي که اغلب منتقدان دين گرا و نظريه پردازان سينماي ديني در غرب گرفتار آن هستند، عدم توانايي در توصيف دقيق مفاهيم ديني به ويژه در بعد احساسي آن است. در نتيجه و به ناگزير از کلماتي مبهم مثل تصوير ملکوت، احساس معنوي و امر قدسي استفاده مي کنند. در حالي که اگر شناخت و توصيف درستي از اين مفاهيم در ذهنيت مخاطب شکل نگيرد، به تجربه ي عاطفي نيز منجر نخواهد شد. كار به جايي مي رسد كه هر احساسي كه اندكي از روزمرگي ها فراتر مي رود، عنوان احساس معنوي را به خود مي گيرد. و يا آنقدر كلي مي شود كه شامل تجربه هاي عاطفي ناشي از انديشه هايي مي شود که خدا و معادي ندارند و نيايشي را فراهم نمي کنند.
آناني هم که اندکي عميق ترند، اغلب گرفتار پيچ و خم هاي فلسفي اند و نه ديني.به عبارت ساده تر گرفتار التقاط فلسفه هاي گوناگون بشري با عقايد ديني اند. از سوي ديگر به نسبيت در انديشه سينماگر و منتقد غربي مي تواند هر انديشه اي را با اندکي تشابه با مفاهيم و يا شخصيت هاي مذهبي، ديني بنامد و مخاطب را به دليل تنوع و گستردگي بيش از حد مفهوم سينماي ديني با حيرت رو به رو کند و از آن بدتر آن که هيچ راهنماي علمي براي هنرمند نباشد.
4. اما آن چه که به عنوان مقدمه بيان مباني سينماي ديني براساس عقايد اسلامي و شيعي براي ما بسيار مهم است و در واقع آسيبي است که بايد از آن پرهيز کرد، انتقال مفاهيم و نظريه سينماي ديني غربي با عنوان کلي سينماي ديني به دنياي اسلام است. خودي پنداشتن عقايدي که خاستگاه و شرايط متفاوتي با ما دارند و التقاط بين انديشه هاي وحياني و بشري در تدوين نظريه سينماي ديني خطر بزرگي است.
منبع : فيلم نگار شماره 94



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
play_arrow
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
play_arrow
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
play_arrow
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
play_arrow
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستاده‌ام
play_arrow
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستاده‌ام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
play_arrow
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
play_arrow
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهم‌ترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
play_arrow
رهبر انقلاب: مهم‌ترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشه‌ور در حسینیه امام خمینی(ره)
play_arrow
سرود جمعی با اجرای نوشه‌ور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
play_arrow
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار
play_arrow
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار