مسئوليت پذيرى در خانواده
نویسنده: سید حسین اسحاقی
اهميت خانواده در اسلام
(مجله پاسدار اسلام، حسين مظاهرى، »مسئوليت خانوادگى«، ش 177، صص 15 - 17)
احترام متقابل و ايجاد محبت؛ يكى از مسئوليت هاى همسران در قبال يكديگر
زبان آوريد، در اين صورت است كه هرگز از يادشان نمى رود.
عفو و گذشت، از ديگر مسئوليت هاى همسران
عليكم بالعفو لا يَزيدُ الْعبدَ اِلّا عِزّاً يُعِزُكُمُ فَتَعافَوا اللَّهُ.
(محمدبن يعقوب كلينى، اصول كافى، ج3،ص 167)
بر شما باد كه عفو و گذشت داشته باشيد، زيرا عفو موجب عزت بنده است. يكديگر را عفو كنيد تا خدا شما را عزيز كند.
پاى بندى به معنويت و رعايت احساسات يكديگر، از مسئوليت هاى همسران
پس بر مرد و زن لازم است كه هم از اختلاف احساسات آگاهى داشته باشند و هم به آن احترام بگذارند و در صدد جريحه دار كردن آن برنيايند؛ زيرا بيشتر درگيرى هاى خانوادگى ناشى از رعايت نكردن احساسات است. اعتقاد به معنويت و حفظ هميشگى آن نيز از مسئوليت هاى مهم خانوادگى است. زن و مرد چه در دورانى كه هنوز فرزندى ندارند و چه زمانى كه فرزندان به گرمى و صميميت محفل شان مى افزايند، بايد بكوشند فضاى معنوى خوبى را در خانه حاكم كنند تا در اين فضاى معنوى هم اطرافيان و هم فرزندان كه به دنيا مى آيند، با ديدن اين الگوها به خوبى رشد كنند؛ زيرا داشتن الگو مؤثرترين و طبيعى ترين وسيله براى انتقال ارزش هاى اخلاقى و فرهنگى است.
مسئوليت والدين در برابر فرزندان
به خدا قسم، دروغ گفت. فرزند بهترين نعمت است. اگر بماند، دعايى است حاضر؛ يعنى دعايش در حق والدين مستجاب است و چون بميرد، شفاعت كننده اى است كه انسان او را پيشاپيش مى فرستد.
(ميرزا حسين نورى، مستدرك الوسائل، ج15، ص 112)
پس، والدين بايد شكر اين نعمت را به جاى آورند، بدين صورت كه مسئوليت هايى را كه در برابر فرزندان دارند، انجام دهند. برخى به اشتباه مى پندارند كه فقط والدين بر گردن فرزند حق دارند و براى فرزندان هيچ حقى نيست. ابو رافع روزى از پيامبر خدا9 پرسيد: »مگر فرزندان بر ما حقى دارند، همان گونه كه ما بر آنها حق داريم؟« فرمود: »آرى و آن گاه حقوقى را برشمرد«.
(علاءالدين متقى هندى، كنز العمال، ج16، ص 444)
مراقبت هاى اوليه والدين از فرزندان
أُنْظُرْ فى أَىِّ شَى ءٍ تَضَعُ وَلَدَكَ فَاِنَّ الْعِرْقَ دَسّاسٌّ.
(شيخ عباس قمى، تتمة المنتهى، ص 12)
ببين نطفه خود را در چه محلى قرار مى دهى، زيرا رگ و ريشه خانوادگى بر فرزندان اثر مى گذارد.
محمد حنفيه، فرزند امام على7 است وى در جنگ جمل پرچم دار لشكر بود. على7 به او فرمان حمله داد، محمد حنفيه حمله كرد، ولى دشمن با ضربت تير جلوى او را گرفت و او از پيشروى بازماند. حضرت خود را به او رساند و فرمود: از ضربه هاى دشمن مترس و حمله كن. وى قدرى پيشروى كرد، ولى باز متوقف شد. امام على7 از ضعف فرزندش سخت آزرده خاطر شد، نزديك آمد و با قبضه شمشير به دوش وى كوبيد و فرمود: اين ترس را از مادرت به ارث برده اى.
(المسطرف، ج 2، ص 218)
امام على7 آن چنان به اين مهم توجه داشت كه به برادرش عقيل سفارش كرد زنى شجاع و نيرومند برايش انتخاب كند تا از او فرزندانى شجاع به دنيا آيد. عقيل، از طايفه بنى كلاب زنى را با اين اوصاف براى اميرالمؤمنين على7 خواستگارى كرد كه بعدها او را »ام البنين« خواندند و قمر بنى هاشم، حضرت ابوالفضل العباس7 در دامان او پرورش يافت. البته پس از گزينش همسر مناسب، مراقبت هاى لازم در هنگام انعقاد نطفه و نيز دوران باردارى، از مسئوليت هاى زيربنايى والدين به شمار مى آيد.
تربيت صحيح اسلامى
لَأنْ يُؤدِّبُ اَحَدُكم وَلدَه خيرٌ لَه مِنْ أن يَتَصدَّقَ بِنِصْفِ صالحِ كلِّ يَوْم.
(مستدرك الوسائل، ج15، ص 166)
اگر هر يك از شما به تربيت فرزند خود بپردازد، براى او نيكوتر از آن است كه هر روز نيمى از درآمد خود را در راه خدا صدقه بدهد.
همچنين ايوب بن موسى، از نبى خدا9 روايت مى كند: »ما نَحلُ والِدٍ أَفْضَلُ مِن أَدَبِ حَسَنٍ؛ هيچ هديه اى از طرف پدر به پسر، بهتر از حُسن ادب و تربيت نيكو نيست«.
(همان، ص 164)
والدين با تربيت صحيح، بهترين ميراث را براى فرزندان خود بر جاى مى گذارند، چرا كه بنا به فرمايش پيامبر گرامى9: »ما وَرَّثَ والِدٌ ولَدَهُ أَفْضَلَ مِنْ أدَبٍ؛ هيچ ميراثى از ادب و تربيت صحيح براى فرزند بهتر نيست«.
(كنز العمال، ج16، ص 460)
تغذيه حلال و مناسب
تَخَيَّرُ و الِلْرِّضاعِ كَما تَتَخَيَّرُونَ لِلنّكاح فَاِنَّ الرِّضاعَ يُغَيِّرُ الطِّباعَ.
(فروع كافى، ج2، ص 93)
در امر دايه و شيردادن كودك دقت كنيد و بهترين و سالم ترين افراد را انتخاب كنيد، همچنان كه در انتخاب همسر دقت مى كنيد؛ زيرا شير دادن طبيعت كودك را تغيير مى دهد.
تأثير شير پاك را مى توان از روى داستانى از شيخ انصارى به خوبى مشاهده كرد. وقتى به مادر عفيفه و بزرگوار شيخ انصارى در داشتن چنين فرزندى تبريك مى گويند و علت زهد و نبوغ علمى او را جويا مى شوند، مى گويد: چيزى نشده است، زيرا با آن زحمتى كه در پرورش او به كار بردم، انتظار داشتم كه به كمالات بيشترى برسد. گفتند: مگر چه كرده اى؟ جواب داد: من در تمام مدت دو سال شيرخوارگى اش هيچ گاه او را بى وضو شير ندادم. بنابراين، با چنين مراقبتى كه من از او به عمل آوردم، رسيدن به چنين مرتبه اى بعيد نيست.
(زندگى و شخصيت شيخ انصارى، ص 70)
انتخاب نام نيك
(كنز العمال، ج16، ص 477)
اميرالمؤمنين على7 از رسول گرامى اسلام9 روايت مى كند: »اولين هديه اى كه هر يك از شما به فرزندش مى بخشد، نام خوب است. پس، بهترين نام را براى فرزند خود انتخاب كنيد«.
(شيخ حسن حر عاملى، وسائل الشيعه، ج15، ص 122)
در اخبار اسلامى آمده است كه روزى مردى در حالى كه دست فرزندش را گرفته بود، به حضور رسول خدا9 رسيد و پرسيد: اين فرزند من چه حقى بر من دارد؟ حضرت فرمود: نام خوبى برايش برگزينى و خوب تربيتش كنى و او را در جايگاهى نيكو قرار دهى.
(همان، صص 123 و 124)
سواد آموزى
(كنزل العمال، ج 16، ص 584)
همچنين، در همين زمينه امام صادق7 مى فرمايد:
لقمان فرزندش را اين گونه پند مى داد كه فرزندم! در روزها و شب ها و ساعت هايت سهمى براى آموختن علم قرار ده؛ زيرا هيچ از دست داده اى همانند از دست رفتن علم و دانش نيست.
(محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 13، ص 415)
در روايتى زيبا از پيامبر اكرم اسلام نيز آمده است:
از حقوقى كه فرزند بر پدر دارد، سه چيز است: نام نيكى براى او انتخاب كند، خواندن و نوشتن يادش دهد و چون به سن بلوغ برسد، همسرى برايش برگزيند.
(وسائل الشيعه، ج 15، ص 210)
مسئوليت فرزندان در برابر والدين
وَ قَضى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفِّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريمًا × وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني صَغيرًا. (اسراء: 23 و 24)
پروردگارت مقرر داشت كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى كنيد. هرگاه تا [زمانى كه] تو زنده هستى، هر دو يا يكى از آن دو سالخورده شوند، آنان را ميازار به درشتى خطاب مكن حتى به آنان اف هم مگو و با آنان به اكرام سخن بگوى. در برابرشان از روى مهربانى سر تواضع فرود آور و بگو: اى پروردگار من، همچنان كه مرا در خردى پرورش دادند، بر آنها رحمت آور.
در اين آيه شريفه نكته هاى عميق و آموزنده اى وجود دارد كه با نگاه دقيق به آنها، حقوق والدين و منزلت آنان به خوبى آشكار مى شود:
1. احترام و احسان به پدر و مادر رادر كنار پرستش خداوند ذكر فرموده و اين نشان دهنده اهميت بالاى موضوع است.
2. به هيچ روى نبايد والدين را اذيت كرد و سخنان آزاردهنده اى به آنان گفت.
3. هنگامى كه سالخورده شدند و حوصله، توقع، روش و منش وديگر خصوصيات اخلاقى آنان با شما سازگارى نداشت، نبايد بى تاب و عصبى و كم حوصله شويد و حتى در اين هنگام نبايد به آنان »اف« بگوييد.
4. در حضور والدين، كمال تواضع را داشته باشيد. تعبير قرآن در آيه گفته شده اين است كه در برابر آنان »خفض جناح« كنيد. اگر شما پرنده اى را دنبال كنيد، اين پرنده تا آنجا كه مى تواند، بال مى زند و فرار مى كند و هرگاه نتوانست، بر زمين مى دود، ولى اگر باز هم نتوانست برود، بال هايش را پهن مى كند و تسليم مى شود، اين حالت را »خفض جناح« مى گويند؛ يعنى بال ها را به نشانه التماس، پهن كردن و تسليم شدن.
5. در حق والدين دعا كردن و براى آنان طلب رحمت كردن.
اين آموزه هاى مؤكد اسلامى، نشان از شكوه و قرب والدين در دين اسلام دارد. چه بسا فرزندانى كه باخدمت به والدين، به سعادت دنيا و آخرت دست يافته اند و در مقابل، در لابه لاى تاريخ ديده مى شود كه عاقبت بى احترامى به پدر و مادر، عاق والدين بوده است كه براى فرزندان بسيار شوم و نكبت بار است.