نویسنده: فؤاد شعبان
مترجم: یاسر فرحزادی
مترجم: یاسر فرحزادی
مهر ملی ایالات متحد آمریکا علاوه بر قانون اساسی آمریکا، بیانیه ی استقلال و لایحه ی حقوق بشر(1)، نقش برجسته ای در طرز فکر رسمی و نیز تفکر عمومی آمریکایی ها ایفا می کرد. مهر ملی به خصوص برای مطالعه ی پیش رو حائز اهمیت است، زیرا یکی از اولین توصیفات در ارتباط با غرور ملی است و از سویی نمادهای آن از میراث یهودی - مسیحی نشأت می گیرد. کنگره قانون مهر سلطنتی را در بیستم ژوئن 1782 تصویب کرد. این مهر نشانی است برای دست آوردهای حکومتی و بر روی مهر موارد ذیل نشان داده شده است:
- نشان ها: در قسمت سینه ی عقاب آمریکایی، سپری است که در زیر قسمت آبی رنگ سپر، سیزده نوار عمودی سفید و قرمز قرار دارد. در پنجه ی راست عقاب شاخه ای از درخت زیتون و پنجه ی چپ دسته ای از سیزده پیکان نمایان است. عقاب با منقار خود طوماری را نگه داشته است که عبارت «یکی از بسیار حاصل می شود» نگاشته شده است.
- قسمت بالای آرم: بالای سر عقاب، هاله ای طلایی رنگ از میان ابری ظاهر شده است و این ابر و هاله ی طلایی، مجموعه ای از سیزده ستاره نقره ای رنگ با زمینه ی آبی را احاطه کرده اند.
- پشت مهر؛ در رأس یک هرم ناتمام، چشمی درون یک مثلث قرار دارد که با هاله ای طلایی رنگ احاطه شده است. در قسمت بالای این چشم عبارت «خداوند پشتیبان ما است» قرار دارد. روی پایه ی هرم حروف عددی MDCCLXXVI و در قسمت پایین، شعار «نظم جدید دوران» نوشته شده است.(2)
سند رسمی موجود در اینترنت، مهر سلطنتی را «حکایتی مسحورکننده می خواند که بلیغ ترین نماد و میراث و امید آمریکا را انعکاس می دهد». این سند رسمی توضیحات بیش تری درباره ی این مهر ارائه می دهد:
مهر سلطنتی نخستین سند اساسی است که به دقت ایجاد شد تا ایالات متحد را به جهان و به آیندگان بشناساند. این مهر را بیانی از مأموریت نمادین آمریکا تلقی می کنند. این پیام چشم گیر - بخشی هم چون نقشه ی راه و بخشی هم چون پوششی در خور - از مردمانی است که آزادی را به ما اعطا کردند و هنوز این نماد بهترین بازتاب از اندیشه ی آن ها برای تأسیس این کشور بوده است. وقتی به شایستگی به این نماد توجه می کنیم، پی می بریم که این مهر سلطنتی می تواند گذشته و آینده ی ما را روشن سازد.
این اظهارات و بسیاری دیگر از اظهاراتی که توسط عوامل و خواص بیان می شود، بیانگر تقدیس مهر سلطنتی است. در حقیقت، اهمیت بی شمار این مهر به این خاطر است که آن اولین بیانیه ی نمادین بود؛ نمادی که بیانگر تکاپوی کنگره ی فدرالی حتی قبل از استقلال، برای تصویب اصول و ارزش های مهم به شمار می رفت، و اصولی که شالوده ی افکار فرهنگی و سیاسی آمریکایی ها به حساب می آمدند. در نتیجه، برای درک صحیح از عامل یهودی - مسیحی در فرهنگ آمریکایی، حکایت فرآیند و طراحی مهر سلطنتی و افراد دخیل در آن اهمیت بسیاری دارد. این فرآیند نمونه ی اولیه از رشد. این عامل است که نه تنها میراثی اروپایی، بلکه جزء اساسی از تفکر آمریکایی است.
در حالی که هنوز انقلاب در جریان بود، کنگره ی فدرالی خواستار طراحی مهر ملی شد که آرمان های مبارزه در جهت آزادی و باور ارزش ها و اصول کشور جدید را منعکس می کرد. مهر سلطنتی بیانیه ای از اصولی بود که رسالت آمریکا به جهان را اعلام می کرد. در ذیل خلاصه ای از این فرآیند ذکر شده است.
در چهارم ژولای 1776، کنگره ی فدرالی هیأتی را برای طراحی و معرفی مهر ملی تعیین کرد. اعضای این هیأت عبارت بودند از توماس جفرسون و جان آدامز(3)، دو رئیس جمهور آینده ی ایالات متحد و بنجامین فرانکلین(4)، یکی از برجسته ترین رهبران ملی. این هیأت در سوم آگوست جلسه ای تشکیل داد و سه پیشنهاد برای مهر را بررسی کرد. طرح پیشنهادی فرانکلین که با دست خط او در بایگانی وزارت خارجه نگه داری می شود، حاوی مطلب ذیل است:
حضرت موسی در کنار دریا ایستاده و دست خود را بر فراز دریا دراز می کند، همین سبب می شود دریا فرعون را که بر ارابه ی روبازی نشسته و تاج بر سر و شمشیری به دست دارد، غرق سازد. پرتوهایی از ستونی آتشین در ابرها به موسی می رسد تا نشان دهد که او این عمل را به فرمان پروردگار انجام می دهد.
نماد طرح پیشنهادی جفرسون هم از همان منبع نشأت می گیرد. بازخوانی آن به این شرح است:
جفرسون نیز صحنه هایی تمثیلی را پیشنهاد می دهد. بر روی مهر: فرزندان اسرائیل در برهوت، در روز توسط ابری و در شب توسط ستون آتشین هدایت می شوند.
هیأت بعد از بررسی سه طرح پیشنهادی، پیشنهاد ذیل را ارائه می دهد:
فرعون بر روی ارابه ی روبازی نشسته است، تاج بر سر و شمشیر به دست دارد. در تعقیب قوم اسرائیل در حال عبور از میان آب های شکافته شده ی دریای سرخ است. پرتوهایی از ستون آتشین در ابر، که بیانگر حضور و فرمان الهی است، بر حضرت موسی می درخشد. او در کنار ساحل ایستاده و دست خود را بر فراز دریا دراز می کند که همین امر باعث غرق فرعون می شود. شعار: قیام علیه ستم گران، فرمان برداری از امر خدا است.
کنگره در پی این، دو هیأت دیگر را به این منظور تشکیل می دهد و در بیستم ژوئن 1782 طرح پیشنهادی از سوی سومین هیأت به عنوان مهر رسمی ایالات متحد تصویب می شود. این مهر از یک رو، عقاب سرسفیدی را با مجموعه ای از سیزده ستاره نشان می دهد که به طور نامنظم چیده شده اند؛ این ستاره ها بیانگر ایالت هایی بودند که کشور تازه استقلال یافته را شکل می دادند.
با وجود طرح نهایی، این مسئله بسیار حائز اهمیت است که سه عنصر معتبر از مجلس قاره ای یعنی آدامز، جفرسون و فرانکلین، داستان «فرار از مصر» را برای نماد پیدایش کشور جدید انتخاب می کنند. قانون گذاران هنگام تصویب طرح نهایی مهر، این نماد را مد نظر داشتند. بلافاصله بعد از استقلال، یکی از نمایندگان کنگره به نام ساموئل شروود(5)، سخنرانی انتخاباتی را با عنوان چشمگیر «فرار کلیسا به برهوت» ایراد نمود که در واقع، به نقل از تورات، حکایت سفر خروج(6) 4:19-6 را ذکر می کند:
دیدید که چه به روز مصریان آوردم و چگونه شما را بر بال عقاب ها نشاندم و به سوی خود آوردم. حالا از این رو، اگر به ندای من لبیک گویید و بر پیمان با من راسخ باشید، در برابر دیگر مردمان منزلتی ویژه برای من خواهید داشت، زیرا کل گیتی از آن من است و شماها از دید من قلمروی پادشاهی روحانیان و ملتی مقدس خواهید بود. این است کلامی که باید با فرزندان اسرائیل در میان بگذاری.
شروود بعد از نقل قول های مشابه از سفر خروج و اشعیای نبی، اهمیت نماد عقاب در مهر را این گونه شرح می دهد «خداوند برای زن و اولاد او، این پهنه ی آمریکا را در اختیار گذاشت... آن ها را به سرزمین پاک کنعان هدایت نمود و به آن دو میراثی جاودانی بخشید».(7)
دیوید آستین، یکی از رهبران مذهبی، اظهاراتی مشابه با همین مفهوم در سال 1794 ارائه می دهد.
اگر کسی از خود سؤال کند که حالا چرا عقاب برای این امر انتخاب شد، باید خاطرنشان کرد بر روی بال های همین عقاب زن ستمدیده به برهوت آمریکا آورده شد. شاید نمی توان این پاسخ را داد که او جایگاه خود را بر روی مهر کشور ایالات متحده بنا نهاد.(8)
دیگر موضوع عجیب مرتبط با سنت یهودی - مسیحی، بعدها در نسخه ی نهایی مهر پدیدار می شود. بر اساس تصیمم کنگره ی فدرالی در سال 1782، سیزده ستاره در یک دسته ی بدون ترتیب بخش شدند. با این حال، در بیستم ژوئن 1782، زمانی که کنگره نشان نهایی مهر را تصویب کرد، این ستاره ها به شکل ستاره ی داوود درآورده شده بودند. در بیانه های رسمی کنگره و منابع معاصر هیچ توضیحی در مورد این تغییر ارائه نشده است.
سنت یهودی - مسیحی تا به امروز در حکم بخش اصلی و پایدار از صحنه ی فرهنگی آمریکا باقی مانده است. بنیان گذاران این کشور که بر اصل جدایی دین از سیاست تأکید می کردند و کاربرد این حکایت ها و نمادهای مذهبی در مهم ترین امور ملی را نقض این اصل تلقی نمی کردند.
پی نوشت ها :
1. ده اصلاحیه ی اول قانون اساسی آمریکا به حقوق بشر مربوط می شود.-م.
2. سایت رسمی: www.greatseal.com، تاریخ دسترسی 22 می 2003.
3.Thomas Jefferson, John Adams
4.Benjamin Franklin
5.Samuel Sherwood
6. Exodus؛ مهاجرت بنی اسرائیل از مصر به کنعان.-م.
7. ساموئل شروود [Samuel Sherwood]، فرار کلیسا به برهوت (نیویورک: ناشر ذکر نشده است، 1776)، صفحه ی 24.
8. ساموئل شروود [Samuel Sherwood]، فرار کلیسا به برهوت (نیویورک: ناشر ذکر نشده است، 1776)، صفحه ی 25.