پرسش :
رابطه جامعیت دین با مرجعیت علمی اهل بیت(ع) چیست؟
پاسخ :
دین اسلام در حقیقت با مرجعیت علمی اهل بیت(ع) تکمیل میشود و جامعیت پیدا میکند. این ارتباط در آیه شریفه: «... الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً ...»،[1] به صراحت بیان شده است. دین زمانی به جامعیت رسید که در غدیر خم پیامبر اسلام(ص) از جانب خداوند مأمور شد تا ولایت علی(ع) را ابلاغ کند. به عبارت دیگر، با اعلام جانشینی علی دین تکمیل شد؛ لذا تکمیل و جامعیت دین با مرجعیت علمی اهل بیت در غدیر خم گره خورد. چنانکه پیامبر اکرم(ص) در حدیث معروف ثقلین فرمود.
البته لازم به ذکر است که: «دلایل فراوانی بر اکمال دین، قبل از رحلت پیامبر اسلام(ص) وجود دارد. لازمه این اکمال آن است که کتاب و سنت شامل تمام احکام شرعی میشود ...، و از سوی دیگر در جای خود ثابت شده است که امام(ع)، وظیفهاش فقط بیان احکام است نه تشریع و اگر به امامان نسبت مشرع بودن داده میشود این فقط به این اندازه دلالت میکند که آنچه امام(ع) نقل میکند همان چیزی است که پیامبر(ص) گفته است و تفسیر و تبیین آن چیزی است که رسول خدا(ص) آورده است، نه بیشتر از آن».[2]
پی نوشتها:
[1]. مائده، 3.
[2]. طباطبایی، سید محمد حسین، حاشیة الکفایة، ج ۲، ص ۲۹۵، بنیاد علمی فکری علامه طباطبایی، بیتا.
منبع: www.islamquest.net
دین اسلام در حقیقت با مرجعیت علمی اهل بیت(ع) تکمیل میشود و جامعیت پیدا میکند. این ارتباط در آیه شریفه: «... الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً ...»،[1] به صراحت بیان شده است. دین زمانی به جامعیت رسید که در غدیر خم پیامبر اسلام(ص) از جانب خداوند مأمور شد تا ولایت علی(ع) را ابلاغ کند. به عبارت دیگر، با اعلام جانشینی علی دین تکمیل شد؛ لذا تکمیل و جامعیت دین با مرجعیت علمی اهل بیت در غدیر خم گره خورد. چنانکه پیامبر اکرم(ص) در حدیث معروف ثقلین فرمود.
البته لازم به ذکر است که: «دلایل فراوانی بر اکمال دین، قبل از رحلت پیامبر اسلام(ص) وجود دارد. لازمه این اکمال آن است که کتاب و سنت شامل تمام احکام شرعی میشود ...، و از سوی دیگر در جای خود ثابت شده است که امام(ع)، وظیفهاش فقط بیان احکام است نه تشریع و اگر به امامان نسبت مشرع بودن داده میشود این فقط به این اندازه دلالت میکند که آنچه امام(ع) نقل میکند همان چیزی است که پیامبر(ص) گفته است و تفسیر و تبیین آن چیزی است که رسول خدا(ص) آورده است، نه بیشتر از آن».[2]
پی نوشتها:
[1]. مائده، 3.
[2]. طباطبایی، سید محمد حسین، حاشیة الکفایة، ج ۲، ص ۲۹۵، بنیاد علمی فکری علامه طباطبایی، بیتا.
منبع: www.islamquest.net