پرسش :
شبهه: بنابر روایات، قیام امام خمینی چون قبل از قیام امام زمان بوده، باطل است!
پاسخ :
شرح شبهه:
در برخی روایات نقل شده که هر قیامی قبل از قیام قائم (امام زمان علیه السلام) باطل است و صاحب آن طاغوت می باشد. سؤال اصلی این است که قیام امام خمینی رحمت الله علیه و تشکیل انقلاب اسلامی را چگونه می توان با توجه به این گونه روایات توجیه کرد؟
پاسخ:
این احادیث در شرایطی صادر شده اند که عده ای از علویان و برخی از عباسیان، برای مقابله با حکومت اموی؛ با استفاده از جهل مردم، خود را مهدی موعود که پیامبراعظم صلّی الله علیه و آله وعده ظهور او را بشارت داده بود، قلمداد می کردند و از مردم برای خود، به عنوان مهدی منتظر، بیعت می گرفتند. در چنین اوضاعی، ائمه علیهم السلام با موضع گیری مناسب، جلوی سوءاستفاده آنان را می گرفتند. شاهد این جریان، قضیه «مهدی عباسی» یکی از خلفای ظالم عباسی است که به همین جهت لقب مهدی به خود داده و از مردم، بیعت می گرفت و نیز محمدبن عبدالله بن الحسن، معروف به نفس زکیه، به نام مهدی موعود، برای خود از مردم بیعت می گرفت و حتی از امام صادق علیه السلام نیز خواست که به نام مهدی آل محمد صلّی الله علیه و آله با او بیعت کند و همراه او در جنگ با بنی امیه شرکت نماید! وقتی امام صادق علیه السلام حاضر به بیعت با این عنوان نشد، «عبدالله» پدر محمد، سخت عصبانی شد و سخنانی ناروا خطاب به امام بیان کرد. دراین مناظره حضرت امام صادق علیه السلام به عبدالله فرمودند:
نه پسر تو آن مهدی موعود است و نه الان وقت قیام است و اگر می خواهید برای خدا غضب کنید، امر به معروف و نهی از منکر نمایید. شما پدر محمد، شیخ ما هستی و رهبری قیام را برعهده بگیرید، ما نیز با شما بیعت می کنیم.
این روایت خود دلیل بر این است که از نظر ائمه علیهم السلام هر قیامی محکوم نبود، بلکه امام صادق علیه السلام برای شرکت در قیامی که برای امر به معروف و نهی از منکر باشد، اعلام همکاری کرده بود و این گونه قیام و انقلاب را امضاء کرده و مشروع اعلام می کند.
اغلب روایات نهی از قیام که مخالفین به آنها استناد کرده اند، از این نوع روایات بوده و در چنین فضایی صادر شده اند و منع از قیام، مشروط و ناظر به افراد خاصی است و مطلق نمی باشد. ازسوی دیگر اگر روایات مذکور را به معنای ظاهری و نفی مطلق همه قیام ها و مبارزات برای تشکیل حکومت بدانیم، نتیجه آن وجوب سکوت در برابر همه ظلم ها، طاغوت ها و بی عدالتی هاست و این مخالف نص صریح آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است که اسلام دین عدالت است و مردم را به عدالت و زندگی عادلانه دعوت کرده و سکوت در برابر اهل ظلم و کفر را جایز ندانسته است.
بنابراین قیام امام خمینی رحمت الله علیه در برابر ظلم رژیم منحوس پهلوی، یک قیام الهی و تشکیل انقلاب شکوهمند اسلامی در پرتو آموزه های اسلامی، امری لازم بوده است و امروز صیانت از انقلاب اسلامی، وظیفه منتظران حضرت مهدی علیه السلام است.
منبع: www.serajnet.org
شرح شبهه:
در برخی روایات نقل شده که هر قیامی قبل از قیام قائم (امام زمان علیه السلام) باطل است و صاحب آن طاغوت می باشد. سؤال اصلی این است که قیام امام خمینی رحمت الله علیه و تشکیل انقلاب اسلامی را چگونه می توان با توجه به این گونه روایات توجیه کرد؟
پاسخ:
این احادیث در شرایطی صادر شده اند که عده ای از علویان و برخی از عباسیان، برای مقابله با حکومت اموی؛ با استفاده از جهل مردم، خود را مهدی موعود که پیامبراعظم صلّی الله علیه و آله وعده ظهور او را بشارت داده بود، قلمداد می کردند و از مردم برای خود، به عنوان مهدی منتظر، بیعت می گرفتند. در چنین اوضاعی، ائمه علیهم السلام با موضع گیری مناسب، جلوی سوءاستفاده آنان را می گرفتند. شاهد این جریان، قضیه «مهدی عباسی» یکی از خلفای ظالم عباسی است که به همین جهت لقب مهدی به خود داده و از مردم، بیعت می گرفت و نیز محمدبن عبدالله بن الحسن، معروف به نفس زکیه، به نام مهدی موعود، برای خود از مردم بیعت می گرفت و حتی از امام صادق علیه السلام نیز خواست که به نام مهدی آل محمد صلّی الله علیه و آله با او بیعت کند و همراه او در جنگ با بنی امیه شرکت نماید! وقتی امام صادق علیه السلام حاضر به بیعت با این عنوان نشد، «عبدالله» پدر محمد، سخت عصبانی شد و سخنانی ناروا خطاب به امام بیان کرد. دراین مناظره حضرت امام صادق علیه السلام به عبدالله فرمودند:
نه پسر تو آن مهدی موعود است و نه الان وقت قیام است و اگر می خواهید برای خدا غضب کنید، امر به معروف و نهی از منکر نمایید. شما پدر محمد، شیخ ما هستی و رهبری قیام را برعهده بگیرید، ما نیز با شما بیعت می کنیم.
این روایت خود دلیل بر این است که از نظر ائمه علیهم السلام هر قیامی محکوم نبود، بلکه امام صادق علیه السلام برای شرکت در قیامی که برای امر به معروف و نهی از منکر باشد، اعلام همکاری کرده بود و این گونه قیام و انقلاب را امضاء کرده و مشروع اعلام می کند.
اغلب روایات نهی از قیام که مخالفین به آنها استناد کرده اند، از این نوع روایات بوده و در چنین فضایی صادر شده اند و منع از قیام، مشروط و ناظر به افراد خاصی است و مطلق نمی باشد. ازسوی دیگر اگر روایات مذکور را به معنای ظاهری و نفی مطلق همه قیام ها و مبارزات برای تشکیل حکومت بدانیم، نتیجه آن وجوب سکوت در برابر همه ظلم ها، طاغوت ها و بی عدالتی هاست و این مخالف نص صریح آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است که اسلام دین عدالت است و مردم را به عدالت و زندگی عادلانه دعوت کرده و سکوت در برابر اهل ظلم و کفر را جایز ندانسته است.
بنابراین قیام امام خمینی رحمت الله علیه در برابر ظلم رژیم منحوس پهلوی، یک قیام الهی و تشکیل انقلاب شکوهمند اسلامی در پرتو آموزه های اسلامی، امری لازم بوده است و امروز صیانت از انقلاب اسلامی، وظیفه منتظران حضرت مهدی علیه السلام است.
منبع: www.serajnet.org