پرسش :
لازمه حكومت داشتن دين، دنيايي كردن دين است كه با زُلالي و قداست دين نميسازد. به این شبهه پاسخ بدهید.
پاسخ :
دين هرگز تك بُعدي و يك ضلعي و ناقص نيست. دين، وقتي كامل است كه براي تعليم و تزكيه انسان باشد و انسان نيز حقيقتي سائر و سالك است كه از نشئه «تراب» به سوي نشئه «لقاء رب الارباب» ميرود: ”يا أيها الإنسان إنّك كادحٌ إلي ربّك كدحاً فملاقيه“(انشقاق/6) و دين بايد اين انسان كادح و سائر را در همه نشئآت تغذيه كند و ذات اقدس اله كه دنيا و آخرت از آنِ اوست: ”فللّه الاخرة والاولي“(نجم/25)، ديني فرستاده است كه هم دنياي انسان را تأمين ميكند و هم آخرت او را. خداي سبحان، دعا و درخواست مرداني كه حسنه دنيا و حسنه آخرت را با يكديگر ميخواهند تأييد ميفرمايد: ”ومنهم من يقول ربنا اتنا في الدنيا حسنة وفي الاخرة حسنة وقنا عذاب النار“(بقره/201)؛ چرا كه دنيا، مزرعه آخرت است: «الدنيا مزرعة الاخرة»(بحار؛ ج 67، ص 225 ،باب 54) و بدون «حسنه دنيا» نميتوان به «حسنه آخرت» رسيد. بنابراين، دين الهي، به دنيا توجّه دارد ولي اين توجه داشتن به دنيا غير از دنيايي شدن دين است. دنيائي محض بودن نكوهيده است؛ چنانكه در آيه ”فمن الناس من يقول ربنا اتنا في الدنيا وما له في الاخرة من خلاقٍ“(بقره/200)، به مذمّت آن اشاره شده. ( آیةالله جوادی آملی )
دين هرگز تك بُعدي و يك ضلعي و ناقص نيست. دين، وقتي كامل است كه براي تعليم و تزكيه انسان باشد و انسان نيز حقيقتي سائر و سالك است كه از نشئه «تراب» به سوي نشئه «لقاء رب الارباب» ميرود: ”يا أيها الإنسان إنّك كادحٌ إلي ربّك كدحاً فملاقيه“(انشقاق/6) و دين بايد اين انسان كادح و سائر را در همه نشئآت تغذيه كند و ذات اقدس اله كه دنيا و آخرت از آنِ اوست: ”فللّه الاخرة والاولي“(نجم/25)، ديني فرستاده است كه هم دنياي انسان را تأمين ميكند و هم آخرت او را. خداي سبحان، دعا و درخواست مرداني كه حسنه دنيا و حسنه آخرت را با يكديگر ميخواهند تأييد ميفرمايد: ”ومنهم من يقول ربنا اتنا في الدنيا حسنة وفي الاخرة حسنة وقنا عذاب النار“(بقره/201)؛ چرا كه دنيا، مزرعه آخرت است: «الدنيا مزرعة الاخرة»(بحار؛ ج 67، ص 225 ،باب 54) و بدون «حسنه دنيا» نميتوان به «حسنه آخرت» رسيد. بنابراين، دين الهي، به دنيا توجّه دارد ولي اين توجه داشتن به دنيا غير از دنيايي شدن دين است. دنيائي محض بودن نكوهيده است؛ چنانكه در آيه ”فمن الناس من يقول ربنا اتنا في الدنيا وما له في الاخرة من خلاقٍ“(بقره/200)، به مذمّت آن اشاره شده. ( آیةالله جوادی آملی )