پرسش :
ولايت، امري «تكويني» است و قابل انتقال نيست لذا نميتوان گفت كه ولايت، از معصوم به فقيه منتقل شده است.
پاسخ :
ولايت فقيه، «ولايت تكويني» نيست، بلكه «ولايت تشريعي» و اجرايي است؛ ولايتي است اعتباري كه براي اجراي احكام و تحقق معارف دين، در حيطه تشريع و قانونگذاري خداوند، جعل شده است. اگر چه انتقال ولايت از خداوند كه وليّ اصيل و بالذات است به غير او، امري محال ميباشد، ولي جعل ولايت تكويني و تشريعي از طرف خداوند براي وليّ معصوم ممكن است و جعل خصوص ولايت تشريعي نيز براي فقيه عادل ميسور است. نحوه جعل ولايت تكويني براي معصومين (عليهمالسلام)، به افاضه اشراقي و جعل وجودِ خاص است و نحوه جعل ولايت تشريعي، به جعل اعتباري است كه براي معصوم، بالاصاله است و براي نائب او، بالتبع ميباشد.
مأخذ: ( آیةالله جوادی آملی ، ولايت فقيه ، ص 426)
ولايت فقيه، «ولايت تكويني» نيست، بلكه «ولايت تشريعي» و اجرايي است؛ ولايتي است اعتباري كه براي اجراي احكام و تحقق معارف دين، در حيطه تشريع و قانونگذاري خداوند، جعل شده است. اگر چه انتقال ولايت از خداوند كه وليّ اصيل و بالذات است به غير او، امري محال ميباشد، ولي جعل ولايت تكويني و تشريعي از طرف خداوند براي وليّ معصوم ممكن است و جعل خصوص ولايت تشريعي نيز براي فقيه عادل ميسور است. نحوه جعل ولايت تكويني براي معصومين (عليهمالسلام)، به افاضه اشراقي و جعل وجودِ خاص است و نحوه جعل ولايت تشريعي، به جعل اعتباري است كه براي معصوم، بالاصاله است و براي نائب او، بالتبع ميباشد.
مأخذ: ( آیةالله جوادی آملی ، ولايت فقيه ، ص 426)