پرسش :
حيات حضرت ولي عصر(عج) چگونه با قوانين علمي توجيه ميشود؟
پاسخ :
اولاً حيات طولاني امام زمان(عليه السّلام) بر خلاف عادت است نه بر خلاف علّيت. يعني به طور عادي كسي نميتواند هزار يا ده هزار سال زندگي كند اما به صورت غير عادي (خرق عادت) اين كار ممكن است.
ثانياً اگر بدانيم انسان چيست و بدنش را چه كسي اداره ميكند، اين سؤال اصلاً براي ما مطرح نيست. براي عرفا و حكماي بزرگ چنين سؤالهايي اصلاً مطرح نيست.
بنده يك وقتي به داندانپزشك محترمي مراجعه كردم، او ميگفت بعضيها هستند كه دندانهايشان صد سال دوام دارد و نميپوسد؛ ولي اگر فولاد صد سال شب و روز كار بكند فرسوده ميشود. چون فولاد و آهن اگر فرسوده شد ديگر جايگزين نميشود اما دندان هر روز عوض ميشود، مرتب سلولهاي جديد جاي سلولهاي مرده و قديمي را ميگيرند. با اين توضيح اگر تمام ذرات بدن در حركت و تعويض هستند و روح آدمي حركات تمام اين ذرات را دقيقاً تحت كنترل دارد در اين صورت اگر روح انسان كاملي، بر خلاف عادت (نظم عادي) بهترين سلولهاي را جايگزين كند، و دقيقترين كنترلها را روي قسمتهاي مختلف بدن داشته باشد، يك انسان كامل ميتواند حتي ميليونها سال نيز زنده بماند (و اين مطلبي است كه علم پزشكي امروز به اثبات رسانده است).
اين مثلي كه مُلاي رومي ذكر ميكند كه اگر شما روز يا شب در كنار نهر رواني كه آب آن خيلي آرام در حركت است بنشينيد و تصوير خورشيد يا ماه در اين جوي آب بيفتد و مانند آينهاي باشد كه شما تصوير خود را در آن ميبينيد صدها عكس ميآيد و ميرود و شما خيال ميكنيد ساعتها با عكس خود روبرو بودهايد در حالي كه آينهها و عكسهاي متعدد در هر لحظه آمدند و رفتند.
شد مبدل آب اين جو چند بار
عكس ماه و عكس اختر بر قرار
همين بزرگوار در جاي ديگر ميگويد:
اي برادر تو همان انديشهاي
ما بقي خود استخوان و ريشهاي
بنابراين اگر كسي روح و سلطه آن را بر بدن خود بشناسد، سَيَلان و حركات و تعويض ذرات بدن را تحت كنترل روح بداند و قدري با حكمت و عرفان آشنا شود، اصلاً اين اشكال كه چطور يك انسان ميتواند يك ميليون سال، دو ميليون سال يا بيشتر بماند برايش مطرح نيست. اگر روح پيوندش با خالق جهان هستي به حدي بود كه قدرت خاصي ما فوق قدرت افراد عادي پيدا كرد ميتواند همان طوري كه بدن خود را ميگرداند، خارج از بدن خود را هم اداره كند. زيرا خارج از روح او حكم بدن او را دارد.
وجود مبارك حضرت امير(سلام اللّه عليه) در نهج البلاغه ضمن روايتي نوراني در خطبه قاصعه ميفرمايد من در حضور پيامبر اكرم عليه آلاف التحية والثناء ايستاده بودم، مشركين حجاز به پيامبراكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) گفتند اگر تو پيغمبر هستي يك معجزه حسّي بياور تا تو را بپذيريم. فرمود چه كنم؟ گفتند: دستور بده نيمي از درختي كه روبروي توست از نيمه ديگر جدا شود و به حضور تو بيايد. حضرت فرمود اگر اين كار را انجام دادم ايمان ميآوريد؟ گفتند: بلي. حضرت علي(عليه السّلام) در ادامه ميگويد: من ديدم اين درخت دو نيم شد، نيمي از آن در جاي خود ايستاد و نيم ديگر حركت كرد و جلو آمد بطوري كه شاخههايش روي دوش ما قرار گرفت. مشركين گفتند: دستور بده نيمه ديگر آن هم از جاي خود حركت كند و نزد تو بيايد. پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) اين كار را هم انجام دادند. بعد گفتند: دستور بده اين دو نيمه درخت به هم متصل شود و سرجاي اول برگردد با وجود اين، مشركين باز ايمان نياوردند. كرامات همه محال عادي هستند، نه محال عقلي مجال عقلي كرامت بردار نيست مثل 5=2×2 اين شدني نيست، اعجاز بردار هم نيست. به هر حال حيات حضرت ولي عصر(عجلاللّه تعالي فرجه الشريف) محال عادي است نه محال عقلي.
( آیةالله جوادی آملی )
اولاً حيات طولاني امام زمان(عليه السّلام) بر خلاف عادت است نه بر خلاف علّيت. يعني به طور عادي كسي نميتواند هزار يا ده هزار سال زندگي كند اما به صورت غير عادي (خرق عادت) اين كار ممكن است.
ثانياً اگر بدانيم انسان چيست و بدنش را چه كسي اداره ميكند، اين سؤال اصلاً براي ما مطرح نيست. براي عرفا و حكماي بزرگ چنين سؤالهايي اصلاً مطرح نيست.
بنده يك وقتي به داندانپزشك محترمي مراجعه كردم، او ميگفت بعضيها هستند كه دندانهايشان صد سال دوام دارد و نميپوسد؛ ولي اگر فولاد صد سال شب و روز كار بكند فرسوده ميشود. چون فولاد و آهن اگر فرسوده شد ديگر جايگزين نميشود اما دندان هر روز عوض ميشود، مرتب سلولهاي جديد جاي سلولهاي مرده و قديمي را ميگيرند. با اين توضيح اگر تمام ذرات بدن در حركت و تعويض هستند و روح آدمي حركات تمام اين ذرات را دقيقاً تحت كنترل دارد در اين صورت اگر روح انسان كاملي، بر خلاف عادت (نظم عادي) بهترين سلولهاي را جايگزين كند، و دقيقترين كنترلها را روي قسمتهاي مختلف بدن داشته باشد، يك انسان كامل ميتواند حتي ميليونها سال نيز زنده بماند (و اين مطلبي است كه علم پزشكي امروز به اثبات رسانده است).
اين مثلي كه مُلاي رومي ذكر ميكند كه اگر شما روز يا شب در كنار نهر رواني كه آب آن خيلي آرام در حركت است بنشينيد و تصوير خورشيد يا ماه در اين جوي آب بيفتد و مانند آينهاي باشد كه شما تصوير خود را در آن ميبينيد صدها عكس ميآيد و ميرود و شما خيال ميكنيد ساعتها با عكس خود روبرو بودهايد در حالي كه آينهها و عكسهاي متعدد در هر لحظه آمدند و رفتند.
شد مبدل آب اين جو چند بار
عكس ماه و عكس اختر بر قرار
همين بزرگوار در جاي ديگر ميگويد:
اي برادر تو همان انديشهاي
ما بقي خود استخوان و ريشهاي
بنابراين اگر كسي روح و سلطه آن را بر بدن خود بشناسد، سَيَلان و حركات و تعويض ذرات بدن را تحت كنترل روح بداند و قدري با حكمت و عرفان آشنا شود، اصلاً اين اشكال كه چطور يك انسان ميتواند يك ميليون سال، دو ميليون سال يا بيشتر بماند برايش مطرح نيست. اگر روح پيوندش با خالق جهان هستي به حدي بود كه قدرت خاصي ما فوق قدرت افراد عادي پيدا كرد ميتواند همان طوري كه بدن خود را ميگرداند، خارج از بدن خود را هم اداره كند. زيرا خارج از روح او حكم بدن او را دارد.
وجود مبارك حضرت امير(سلام اللّه عليه) در نهج البلاغه ضمن روايتي نوراني در خطبه قاصعه ميفرمايد من در حضور پيامبر اكرم عليه آلاف التحية والثناء ايستاده بودم، مشركين حجاز به پيامبراكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) گفتند اگر تو پيغمبر هستي يك معجزه حسّي بياور تا تو را بپذيريم. فرمود چه كنم؟ گفتند: دستور بده نيمي از درختي كه روبروي توست از نيمه ديگر جدا شود و به حضور تو بيايد. حضرت فرمود اگر اين كار را انجام دادم ايمان ميآوريد؟ گفتند: بلي. حضرت علي(عليه السّلام) در ادامه ميگويد: من ديدم اين درخت دو نيم شد، نيمي از آن در جاي خود ايستاد و نيم ديگر حركت كرد و جلو آمد بطوري كه شاخههايش روي دوش ما قرار گرفت. مشركين گفتند: دستور بده نيمه ديگر آن هم از جاي خود حركت كند و نزد تو بيايد. پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) اين كار را هم انجام دادند. بعد گفتند: دستور بده اين دو نيمه درخت به هم متصل شود و سرجاي اول برگردد با وجود اين، مشركين باز ايمان نياوردند. كرامات همه محال عادي هستند، نه محال عقلي مجال عقلي كرامت بردار نيست مثل 5=2×2 اين شدني نيست، اعجاز بردار هم نيست. به هر حال حيات حضرت ولي عصر(عجلاللّه تعالي فرجه الشريف) محال عادي است نه محال عقلي.
( آیةالله جوادی آملی )