پرسش :
چرا شهادت حسى زن در مواردى پذيرفته نمىشود؟
پاسخ :
شهادت زن گرچه طبق برخى از نصوص محدود است، ليكن كارشناسى زن و اهل خبره شدن وى در تمام رشتههاى تجربى و اقتصادى و مانند آن روا و صحيح است و از اين جهت هيچ تفاوتى بين مرد و زن وجود ندارد، زيرا معيار شهادت، گزارش از حسّ است و معيار كارشناسى در رأى اهل خبره، حدس فكرى و علمى است، و ارزش حدس علمى و گزارش كارشناسى كاملاً معلوم است، غرض آن كه اگر محدوديتى براى زن در برخى از امور حسّى در اثر عدم حضور وى در صحنه اجتماع، برنامهريزى شد، هرگز محروميتى براى وى در امور فكرى و حدسى و كارشناسى نخواهد بود، البته ارزش اجتهاد فكرى بيش از گزارش حسّى است، و چون حجّيت قول اهل خبر از باب شهادت نيست، حكم شهادت در آن جارى نمىباشد.
( آیةالله جوادی آملی ،زن در آئينه جلال و جمال، صفحات 356 ـ 357.)
شهادت زن گرچه طبق برخى از نصوص محدود است، ليكن كارشناسى زن و اهل خبره شدن وى در تمام رشتههاى تجربى و اقتصادى و مانند آن روا و صحيح است و از اين جهت هيچ تفاوتى بين مرد و زن وجود ندارد، زيرا معيار شهادت، گزارش از حسّ است و معيار كارشناسى در رأى اهل خبره، حدس فكرى و علمى است، و ارزش حدس علمى و گزارش كارشناسى كاملاً معلوم است، غرض آن كه اگر محدوديتى براى زن در برخى از امور حسّى در اثر عدم حضور وى در صحنه اجتماع، برنامهريزى شد، هرگز محروميتى براى وى در امور فكرى و حدسى و كارشناسى نخواهد بود، البته ارزش اجتهاد فكرى بيش از گزارش حسّى است، و چون حجّيت قول اهل خبر از باب شهادت نيست، حكم شهادت در آن جارى نمىباشد.
( آیةالله جوادی آملی ،زن در آئينه جلال و جمال، صفحات 356 ـ 357.)