پرسش :
آيا عدم شركت زنان در برخى كارهاى اجرايى مانع از رسيدن به برخى از كمالات نيست؟
پاسخ :
اين شبهه كه مىگويند؛ تقسيم كارهاى اجرايى مانع از دستيابى زنها به فضائل است، در اثر عدم توجه به نظام ارزشى اسلام است. نظام ارزشى اسلام غير از معيارهاى مكاتب ديگر است. در اسلام تعبد هست و اين تعبد مايه تقرب است، و هر كس بندهتر باشد مقربتر است. بندگى خدا نيز در آن نيست كه مطابق آرا و پيشنهادهاى خود عمل كنيم، بلكه بندگى آن است كه برابر دستور خدا رفتار كنيم.
اگر كسى توقع تكامل و انتظار فضيلت دارد، معيار تكامل و فضيلت را بايد وحى الهى تضمين كند و وحى الهى هم برنامهها را تقسيم و توزيع نموده است. زن هرگز نمىتواند بگويد: چون من نسبت به بخشى از وظايف مرد محروم هستم، پس از فضائل آن وظايف نيز محروم مىباشم. چون براى هر كار اجرايى يك پاداشى است و به هر شخصى به مقدار اخلاص پاداش داده مىشود، اگر چنانچه براى مرد كارهاى اجرايى مشخص و ثوابهاى معين است، براى زن هم كارهاى اجرايى و ثوابهاى مشخص است.
( آیةالله جوادی آملی ،زن در آئينه جلال و جمال، ص 413.)
اين شبهه كه مىگويند؛ تقسيم كارهاى اجرايى مانع از دستيابى زنها به فضائل است، در اثر عدم توجه به نظام ارزشى اسلام است. نظام ارزشى اسلام غير از معيارهاى مكاتب ديگر است. در اسلام تعبد هست و اين تعبد مايه تقرب است، و هر كس بندهتر باشد مقربتر است. بندگى خدا نيز در آن نيست كه مطابق آرا و پيشنهادهاى خود عمل كنيم، بلكه بندگى آن است كه برابر دستور خدا رفتار كنيم.
اگر كسى توقع تكامل و انتظار فضيلت دارد، معيار تكامل و فضيلت را بايد وحى الهى تضمين كند و وحى الهى هم برنامهها را تقسيم و توزيع نموده است. زن هرگز نمىتواند بگويد: چون من نسبت به بخشى از وظايف مرد محروم هستم، پس از فضائل آن وظايف نيز محروم مىباشم. چون براى هر كار اجرايى يك پاداشى است و به هر شخصى به مقدار اخلاص پاداش داده مىشود، اگر چنانچه براى مرد كارهاى اجرايى مشخص و ثوابهاى معين است، براى زن هم كارهاى اجرايى و ثوابهاى مشخص است.
( آیةالله جوادی آملی ،زن در آئينه جلال و جمال، ص 413.)