پرسش :
چگونه امام زمان(عج) با شمشير زمين را پر از عدل و داد مي نمايد؟
پاسخ :
جواب اجمالي:
امام زمان(عجل الله تعالي فرجه) در ابتداء با دعوت به اسلام قيام خود را آغاز مي كند و مراد از شميشر، نفس اين سلاح سرد نيست بلكه مراد مأموريت امام به جهاد در مقابل سركشان و ظالمان است.و امام از سلاح هاي متعارف زمان قيامشان استفاده خواهند كرد.
جواب تفصيلي:
امام زمان(عجل الله تعالي فرجه)مانند پيامبر اكرمصلي الله عليه وآله براي هدايت و راهنمايي مردم، نخست اعلان دعوت عمومي ميكند و در آغاز ظهورش، مردم را از پيام انقلاب خود آگاهي داده و اتمام حجّت ميكند، در اين ميان عدهاي دعوتش را ميپذيرند و راه سعادت، پيش ميگيرند و عدهاي به مخالفت برميخيزند كه امام زمان(عجل الله تعالي فرجه)در برابر اينها قيام مسلحانه ميكند. چنانكه امام جوادعليه السلام فرموده وقتي 313 نفر ياران خاص حضرت قائم(عجل الله تعالي فرجه) به خدمتش در مكه رسيدند، حضرت، دعوتش را به جهانيان آشكار ميسازد، و وقتي كه اين تعداد به ده هزار نفر رسيد، به اذن خدا قيام مسلّحانه ميكند و خروج ميكند.[2] برنامه قيام حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه) همانند برنامه قيام همه پيامبران الهي خواهد بود، يعني بر اساس اسباب و وسايل عادي و طبيعي برنامههاي خود را اجرا ميكند و هيچ گاه از راه اعجاز وارد نميشود، بلكه معجزات جنبه استثنائي دارند، كه در موارد نادر از آن استفاده ميكند درباره سلاح سرد كه در بعضي از روايات هم به شمشير معنا شده است، بايد گفت كه ظاهراً مقصود از خروج با شمشير، مأموريت به جهاد، و توسّل به اسلحه براي اعلاي كلمه حق است، و اين كه با هيچ يك از كفّار به مصالحه نمينشيند، زيرا "شمشير" هميشه كنايه از قدرت و نيروي نظامي بوده و هست، همان گونه كه "قلم" كنايه از علم و فرهنگ است، و نيز از قديم معروف بوده كه كشور با دو چيز اداره ميشود: قلم و شمشير.[3]منظور از قيام با شمشير، همان اتّكاي به قدرت است، تا مردم نپندارند كه اين مصلح بزرگ، فقط به شكل يك معلّم يا يك واعظ، عمل ميكند، بلكه او يك رهبر مقتدر الهي است كه امان را از ستمگران و منافقان ميگيرد. بنابراين اجراي طرح حكومت حقّ و عدالت در سطح جهاني نيز بايد با استفاده از وسايل مادي و معنوي لازم (بجز در موارد استثنايي) تحقق پذيرد. به تعبيري ديگر، آن حضرت و يارانش با هر اسلحهاي كه لازم باشد، در مقابل كفّار و ستمگران ميايستند، و از هر گونه اسلحهاي در آن زمان متداول بوده و مورد نياز باشد، استفاده ميكنند. به اميد آن روزي كه قدرت اسلام، همه جا را فراگيرد و روزي كه چشم همه به ديدار جمال دلآراي آن محبوب، روشن گردد.
اي شمع جهان افروز بيا
وي شاهد عالم سوز بيا
اي مهر سپهر قلمرو غيب
شد روز ظهر و بروز بيا
ما ديده براه تو دوختهايم
از ما همه چشم مدوز بيا[4]
منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. انقلاب جهاني مهدي (عجل الله تعالي فرجه)، استاد مكارم شيرازي، ناشر: هدف؛ قم ، 1372ش چاپ اول
2. اسرارالعقائد ج2 ، ميرزا ابوطالب شيرازي، ناشر: دارالكتب الاسلاميه ، 1324ش، چاپ پنجم.
3. پاسخ به ده پرسش، ايت الله لطف الله صافي گلپايگاني، ناشر: انديشه ، قم 1357ش چاپ اول.
---------------------------------------------
[2] . علامه مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج 52، ص 283، ناشر: مؤسسه الوفاء، چاپ بيروت.
[3] . رجالي تهراني، علي رضا، يكصد پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان(عجل الله تعالي فرجه)، انتشارات نبوع، چاپ سوم، ص 218.
[4] . شعر از كمپاني، نقل از كتاب آخرين تحول، نشريه هيئت قائميه تهران، ص 94.
( اندیشه قم )
جواب اجمالي:
امام زمان(عجل الله تعالي فرجه) در ابتداء با دعوت به اسلام قيام خود را آغاز مي كند و مراد از شميشر، نفس اين سلاح سرد نيست بلكه مراد مأموريت امام به جهاد در مقابل سركشان و ظالمان است.و امام از سلاح هاي متعارف زمان قيامشان استفاده خواهند كرد.
جواب تفصيلي:
امام زمان(عجل الله تعالي فرجه)مانند پيامبر اكرمصلي الله عليه وآله براي هدايت و راهنمايي مردم، نخست اعلان دعوت عمومي ميكند و در آغاز ظهورش، مردم را از پيام انقلاب خود آگاهي داده و اتمام حجّت ميكند، در اين ميان عدهاي دعوتش را ميپذيرند و راه سعادت، پيش ميگيرند و عدهاي به مخالفت برميخيزند كه امام زمان(عجل الله تعالي فرجه)در برابر اينها قيام مسلحانه ميكند. چنانكه امام جوادعليه السلام فرموده وقتي 313 نفر ياران خاص حضرت قائم(عجل الله تعالي فرجه) به خدمتش در مكه رسيدند، حضرت، دعوتش را به جهانيان آشكار ميسازد، و وقتي كه اين تعداد به ده هزار نفر رسيد، به اذن خدا قيام مسلّحانه ميكند و خروج ميكند.[2] برنامه قيام حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه) همانند برنامه قيام همه پيامبران الهي خواهد بود، يعني بر اساس اسباب و وسايل عادي و طبيعي برنامههاي خود را اجرا ميكند و هيچ گاه از راه اعجاز وارد نميشود، بلكه معجزات جنبه استثنائي دارند، كه در موارد نادر از آن استفاده ميكند درباره سلاح سرد كه در بعضي از روايات هم به شمشير معنا شده است، بايد گفت كه ظاهراً مقصود از خروج با شمشير، مأموريت به جهاد، و توسّل به اسلحه براي اعلاي كلمه حق است، و اين كه با هيچ يك از كفّار به مصالحه نمينشيند، زيرا "شمشير" هميشه كنايه از قدرت و نيروي نظامي بوده و هست، همان گونه كه "قلم" كنايه از علم و فرهنگ است، و نيز از قديم معروف بوده كه كشور با دو چيز اداره ميشود: قلم و شمشير.[3]منظور از قيام با شمشير، همان اتّكاي به قدرت است، تا مردم نپندارند كه اين مصلح بزرگ، فقط به شكل يك معلّم يا يك واعظ، عمل ميكند، بلكه او يك رهبر مقتدر الهي است كه امان را از ستمگران و منافقان ميگيرد. بنابراين اجراي طرح حكومت حقّ و عدالت در سطح جهاني نيز بايد با استفاده از وسايل مادي و معنوي لازم (بجز در موارد استثنايي) تحقق پذيرد. به تعبيري ديگر، آن حضرت و يارانش با هر اسلحهاي كه لازم باشد، در مقابل كفّار و ستمگران ميايستند، و از هر گونه اسلحهاي در آن زمان متداول بوده و مورد نياز باشد، استفاده ميكنند. به اميد آن روزي كه قدرت اسلام، همه جا را فراگيرد و روزي كه چشم همه به ديدار جمال دلآراي آن محبوب، روشن گردد.
اي شمع جهان افروز بيا
وي شاهد عالم سوز بيا
اي مهر سپهر قلمرو غيب
شد روز ظهر و بروز بيا
ما ديده براه تو دوختهايم
از ما همه چشم مدوز بيا[4]
منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. انقلاب جهاني مهدي (عجل الله تعالي فرجه)، استاد مكارم شيرازي، ناشر: هدف؛ قم ، 1372ش چاپ اول
2. اسرارالعقائد ج2 ، ميرزا ابوطالب شيرازي، ناشر: دارالكتب الاسلاميه ، 1324ش، چاپ پنجم.
3. پاسخ به ده پرسش، ايت الله لطف الله صافي گلپايگاني، ناشر: انديشه ، قم 1357ش چاپ اول.
---------------------------------------------
[2] . علامه مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج 52، ص 283، ناشر: مؤسسه الوفاء، چاپ بيروت.
[3] . رجالي تهراني، علي رضا، يكصد پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان(عجل الله تعالي فرجه)، انتشارات نبوع، چاپ سوم، ص 218.
[4] . شعر از كمپاني، نقل از كتاب آخرين تحول، نشريه هيئت قائميه تهران، ص 94.
( اندیشه قم )