پرسش :
چرا هم جنس بازي در اسلام حرام است در حالي كه طرفين راضي هستند؟
پاسخ :
در رابطه با جواب سؤال شما به عنوان مقدمه بايد گفت كه احكامي مانند واجب و حرام كه خداوند متعال جعل كرده است همه بر اساس مصلحت و مفسده بندگان است، يعني هر كاري كه براي بندگان مصلحت داشته باشد و مفيد باشد خداوند به آن امر ميكند و واجب ميشود و هر كاري كه مفسده و ضرر داشته باشد، از آن نهي ميكند و حرام است و خداوند جعل احكام به خواهشها و دوست داشتنها يا دوست نداشتنهاي بندگان كاري ندارد، درست مانند پزشكي كه داروي تلخي را براي بيمار تجويز كرده است، بيمار ميگويد من راضي نيستم، من خوشم نميآيد، اما پزشك ميگويد واجب است بخوري، چون برايت مصلحت دارد، اگر نخوري مفسده و ضرر دارد، دكتر به خواهشها و تمنيات بيمار نگاه نميكند، بلكه به سلامت بيمار ميانديشد. حال در مورد حرمت همجنس بازي هم خداوند به رضايت طرفين كاري ندارد، چون اين كار خارج از نظام طبيعي و روال عادي است و موجب ضررهاي زيادي ميشود، خداوند آن را حرام كرده است.
خداوند متعال مخلوقات را بر اساس حكمت آفريده است و بر اساس حكمت است كه نظام عالم برقرار است و هر چيزي در اين دنيا اگر روي روال طبيعي خود نباشد نتيجه درستي نميدهد و موجب ضرر و خسران خواهد بود. در مورد انسان و قواي وجودي او هم اينگونه است. خداوند قواي جنسي را براي هدفي كه همان بقاي نسل انسان است، آفريده است و بايد در مسيرطبيعي خود باشد تا به هدف مطلوب برسد و اگر برخلاف مسير عادي خود باشد حرام است چون موجب ضرر است. خودارضايي و همجنس خواهي چون برخلاف طبيعت است و موجب ضررهاي جبرانناپذير جسمي و رواني و اجتماعي ميشود، لذا حرام است.
در رابطه با جواب سؤال شما مناسب ميدانم نكاتي را براي تنوير ذهن شريفتان و تبيين ابعاد سؤال بيان كنم:
الف. معنا و و مفهوم گي (Gay):
گي لقب افراد همجنسگرا ميباشد و اين واژه از زبان عامّه وارد كاربردي علمي شده است.[1]
همجنس بازي يك انحراف جنسي است كه در تمام اقوام و ملل مورد مذمّت واقع شده است و در دين سعادت آفرين اسلام به عنوان يك گناه كبيره محسوب ميشود و در تعبير روائي و فقهي لواط گفته ميشود.[2]
ب. علت به وجود آمدن اين اختلال
در رابطه با علّت به وجودآمدن اين اختلال نظر قطعي وجود ندارد و بعضي از روانشناسان و پزشكان مسائلي را مطرح كردهاند و از جمله اينكه فرويد معتقد است اين اختلال به خاطر وقفة رشد رواني و فقدان نقش پدري مؤثر در كودكي بوده است و بعضي از پزشكان علت جسماني آن را ترشح ناكافي آندروژن ميدانند كه باعث بروز صفات زنانه در مردان ميشود.[3]
ج. نظر اسلام دربارة علل اين اختلالها:
خداوند متعال به اقتضاي عدالت و حكمت خود هيچ انساني را ناقص و معيوب خلق نفرموده است، مگر در مواردي نادر و بسيار كم و آن هم به خاطر مصالح و حكمتهايي كه وجود داشته و تمام نقائصي يا امراضي كه در وجود انسان ايجاد ميشود يا به خاطر كوتاهي خود انسان است و يا به خاطر كوتاهي والدين و يا مسائل ديگر بوده است.
و خداوند متعال ادارة جهان را از مجراي اسباب طبيعي، پيش ميبرد، مثلاً اگر پدري در موقع همبستري با همسر خود مست باشد يا اعتياد داشته باشد، اين بيماري پدر در كودك اثر ميگذارد. اين تأثير طبيعي مستي و اعتياد است و ربطي به خداوند ندارد و انسان موجودي مختار و صاحب خرد وانديشه است و خداوند متعال به او قدرت تفكّر و انديشه داده است و قدرت اختيار عنايت فرموده است و انسان ميتواند با اختيار خود راه سعادت يا شقاوت را انتخاب كند. خداوند متعال علاوه بر اينكه قدرت انديشه و اختيار به انسان داده است، راه سعادت و خوشبختي را هم معيّن كرده و از طريق انزال كتب آسماني و مبعوث كردن پيامبران، راه را از بيراهه جدا كرده و طريق هدايت را ترسيم نموده است. و اين انسان است كه ميتواند با غلبه دادن عقل بر تمايلات شيطاني، خود را نجات دهد.[4]
د. علت انحراف انسان
خداوند متعال در وجود انسان چند قوه و نيرو خلق كرده است. اول قوة شهوت و غضب است كه او را به سوي تباهي و نابودي و هوسراني دعوت ميكند و دوم قوة عقل و خرد است كه انسان را به سوي فلاح و نيكي دعوت ميكند و اگر قواي شهواني به حاكميّت عقل و انديشه در آيد مهار ميشود و اين كشمكش باعث ترقي و كمال و رشد انسان ميگردد، زيرا هر چقدر انسان در تعارض و امتحانها قرار گيرد ورزيده و كاركشته ميگردد، و به بالندگي وكمال ميرسد به شرطي كه قواي نفساني و شهواني را با عقل خود مهار كند. و اگر شهوات بر عقل انسان غلبه كند او را نابود ساخته و گرفتار معصيت و تباهي و زشتكرداري ميگرداند و بايد گفت وجود قواي چندگانه در نهاد انسان باعث تكامل اوست نه سقوط او.
و البته انسان بايد مواظب باشد تا زمينة گناه و زمينة غلبة شهوت را هم پديد نياورد.
تذكر: در بسياري از افراد اين مشكل از طريق دارو و درمان قابل حل است، لذا لازم است قبل از هر اقدامي به يك پزشك متخصص غدد مراجعه فرماييد، و واقعاً مطمئن شويد كه حالت گِيْ داريد يا فشارهاي جنسي متأثر از محيط است كه شما را به اين سو كشانده است.
هـ . درمان انحرافات جنسي
براي درمان اين اختلال ميتوان به نكات زير توجه نمود:
1. پناه بردن به معنويّات و مسائل عبادي.
2. از بين بردن زمينة گناه و انحراف و قرار گرفتن در محيطهاي سالم.
3. مشاوره با روانشناسان متعهد و با ايمان.
4. تقويت اراده و خودباوري.
5. ازدواج با دختران و تشكيل زندگي زناشويي مشترك.
6. پرهيز و اجتناب از تصور صحنههاي جنسي انحرافي و پرهيز از نگاه به پسران زيبا و عدم معاشرت با منحرفين جنسي.
7. تصميم جدّي و مردانه بر ترك اين كار و طلب استعانت از خداوند متعال.
أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ؛
آيا پيمان نگرفتم از شما كه شيطان را اطاعت نكنيد؟ زيرا او دشمن آشكار و بزرگ شماست. از من اطاعت كنيد و مرا بندگي كنيد كه اين راه سعادت و راه مستقيم است. (يس، آية 60 و 61)
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . نصرت الله پورافكايي، فرهنگ جامع روانشناسي، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1380، ج 1، واژه gay.
[2] . دكتر بهنام اوحدي، تمايلات و رفتارهاي جنسي، نشر آتروپات، 1379، ص 270.
[3] . دكتر بهنام اوحدي، تمايلات و رفتارهاي جنسي، نشر آتروپات، 1379، ص 265 - 275.
[4] . محمد تقي مصباح يزدي، معارف قرآن، ج 1 ـ 3، انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1376، ص 374 ـ 380.
در رابطه با جواب سؤال شما به عنوان مقدمه بايد گفت كه احكامي مانند واجب و حرام كه خداوند متعال جعل كرده است همه بر اساس مصلحت و مفسده بندگان است، يعني هر كاري كه براي بندگان مصلحت داشته باشد و مفيد باشد خداوند به آن امر ميكند و واجب ميشود و هر كاري كه مفسده و ضرر داشته باشد، از آن نهي ميكند و حرام است و خداوند جعل احكام به خواهشها و دوست داشتنها يا دوست نداشتنهاي بندگان كاري ندارد، درست مانند پزشكي كه داروي تلخي را براي بيمار تجويز كرده است، بيمار ميگويد من راضي نيستم، من خوشم نميآيد، اما پزشك ميگويد واجب است بخوري، چون برايت مصلحت دارد، اگر نخوري مفسده و ضرر دارد، دكتر به خواهشها و تمنيات بيمار نگاه نميكند، بلكه به سلامت بيمار ميانديشد. حال در مورد حرمت همجنس بازي هم خداوند به رضايت طرفين كاري ندارد، چون اين كار خارج از نظام طبيعي و روال عادي است و موجب ضررهاي زيادي ميشود، خداوند آن را حرام كرده است.
خداوند متعال مخلوقات را بر اساس حكمت آفريده است و بر اساس حكمت است كه نظام عالم برقرار است و هر چيزي در اين دنيا اگر روي روال طبيعي خود نباشد نتيجه درستي نميدهد و موجب ضرر و خسران خواهد بود. در مورد انسان و قواي وجودي او هم اينگونه است. خداوند قواي جنسي را براي هدفي كه همان بقاي نسل انسان است، آفريده است و بايد در مسيرطبيعي خود باشد تا به هدف مطلوب برسد و اگر برخلاف مسير عادي خود باشد حرام است چون موجب ضرر است. خودارضايي و همجنس خواهي چون برخلاف طبيعت است و موجب ضررهاي جبرانناپذير جسمي و رواني و اجتماعي ميشود، لذا حرام است.
در رابطه با جواب سؤال شما مناسب ميدانم نكاتي را براي تنوير ذهن شريفتان و تبيين ابعاد سؤال بيان كنم:
الف. معنا و و مفهوم گي (Gay):
گي لقب افراد همجنسگرا ميباشد و اين واژه از زبان عامّه وارد كاربردي علمي شده است.[1]
همجنس بازي يك انحراف جنسي است كه در تمام اقوام و ملل مورد مذمّت واقع شده است و در دين سعادت آفرين اسلام به عنوان يك گناه كبيره محسوب ميشود و در تعبير روائي و فقهي لواط گفته ميشود.[2]
ب. علت به وجود آمدن اين اختلال
در رابطه با علّت به وجودآمدن اين اختلال نظر قطعي وجود ندارد و بعضي از روانشناسان و پزشكان مسائلي را مطرح كردهاند و از جمله اينكه فرويد معتقد است اين اختلال به خاطر وقفة رشد رواني و فقدان نقش پدري مؤثر در كودكي بوده است و بعضي از پزشكان علت جسماني آن را ترشح ناكافي آندروژن ميدانند كه باعث بروز صفات زنانه در مردان ميشود.[3]
ج. نظر اسلام دربارة علل اين اختلالها:
خداوند متعال به اقتضاي عدالت و حكمت خود هيچ انساني را ناقص و معيوب خلق نفرموده است، مگر در مواردي نادر و بسيار كم و آن هم به خاطر مصالح و حكمتهايي كه وجود داشته و تمام نقائصي يا امراضي كه در وجود انسان ايجاد ميشود يا به خاطر كوتاهي خود انسان است و يا به خاطر كوتاهي والدين و يا مسائل ديگر بوده است.
و خداوند متعال ادارة جهان را از مجراي اسباب طبيعي، پيش ميبرد، مثلاً اگر پدري در موقع همبستري با همسر خود مست باشد يا اعتياد داشته باشد، اين بيماري پدر در كودك اثر ميگذارد. اين تأثير طبيعي مستي و اعتياد است و ربطي به خداوند ندارد و انسان موجودي مختار و صاحب خرد وانديشه است و خداوند متعال به او قدرت تفكّر و انديشه داده است و قدرت اختيار عنايت فرموده است و انسان ميتواند با اختيار خود راه سعادت يا شقاوت را انتخاب كند. خداوند متعال علاوه بر اينكه قدرت انديشه و اختيار به انسان داده است، راه سعادت و خوشبختي را هم معيّن كرده و از طريق انزال كتب آسماني و مبعوث كردن پيامبران، راه را از بيراهه جدا كرده و طريق هدايت را ترسيم نموده است. و اين انسان است كه ميتواند با غلبه دادن عقل بر تمايلات شيطاني، خود را نجات دهد.[4]
د. علت انحراف انسان
خداوند متعال در وجود انسان چند قوه و نيرو خلق كرده است. اول قوة شهوت و غضب است كه او را به سوي تباهي و نابودي و هوسراني دعوت ميكند و دوم قوة عقل و خرد است كه انسان را به سوي فلاح و نيكي دعوت ميكند و اگر قواي شهواني به حاكميّت عقل و انديشه در آيد مهار ميشود و اين كشمكش باعث ترقي و كمال و رشد انسان ميگردد، زيرا هر چقدر انسان در تعارض و امتحانها قرار گيرد ورزيده و كاركشته ميگردد، و به بالندگي وكمال ميرسد به شرطي كه قواي نفساني و شهواني را با عقل خود مهار كند. و اگر شهوات بر عقل انسان غلبه كند او را نابود ساخته و گرفتار معصيت و تباهي و زشتكرداري ميگرداند و بايد گفت وجود قواي چندگانه در نهاد انسان باعث تكامل اوست نه سقوط او.
و البته انسان بايد مواظب باشد تا زمينة گناه و زمينة غلبة شهوت را هم پديد نياورد.
تذكر: در بسياري از افراد اين مشكل از طريق دارو و درمان قابل حل است، لذا لازم است قبل از هر اقدامي به يك پزشك متخصص غدد مراجعه فرماييد، و واقعاً مطمئن شويد كه حالت گِيْ داريد يا فشارهاي جنسي متأثر از محيط است كه شما را به اين سو كشانده است.
هـ . درمان انحرافات جنسي
براي درمان اين اختلال ميتوان به نكات زير توجه نمود:
1. پناه بردن به معنويّات و مسائل عبادي.
2. از بين بردن زمينة گناه و انحراف و قرار گرفتن در محيطهاي سالم.
3. مشاوره با روانشناسان متعهد و با ايمان.
4. تقويت اراده و خودباوري.
5. ازدواج با دختران و تشكيل زندگي زناشويي مشترك.
6. پرهيز و اجتناب از تصور صحنههاي جنسي انحرافي و پرهيز از نگاه به پسران زيبا و عدم معاشرت با منحرفين جنسي.
7. تصميم جدّي و مردانه بر ترك اين كار و طلب استعانت از خداوند متعال.
أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ؛
آيا پيمان نگرفتم از شما كه شيطان را اطاعت نكنيد؟ زيرا او دشمن آشكار و بزرگ شماست. از من اطاعت كنيد و مرا بندگي كنيد كه اين راه سعادت و راه مستقيم است. (يس، آية 60 و 61)
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . نصرت الله پورافكايي، فرهنگ جامع روانشناسي، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1380، ج 1، واژه gay.
[2] . دكتر بهنام اوحدي، تمايلات و رفتارهاي جنسي، نشر آتروپات، 1379، ص 270.
[3] . دكتر بهنام اوحدي، تمايلات و رفتارهاي جنسي، نشر آتروپات، 1379، ص 265 - 275.
[4] . محمد تقي مصباح يزدي، معارف قرآن، ج 1 ـ 3، انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1376، ص 374 ـ 380.