پرسش :
یاران حضرت مهدی (عج) را چه گروه هایی تشکیل می دهند و نقش زنان چیست؟
پاسخ :
بنابر آنچه از روايات استفاده ميشود، ياران حضرت را سه گروه تشكيل ميدهند:
1. 313 نفر ياران خاص كه در ابتداي ظهور خدمت حضرت مهدی (عج) اجتماع ميكنند؛
2. لشكر و گروه ده هزار نفري كه با اجتماع آنان خروج صورت ميپذيرد؛
3. عموم شيعيان و ارادتمندان كه در طول حركت امام مهدي (عج) به ايشان ملحق ميشوند.
اگر سخني از پنجاه زن به ميان آمده است، مربوط به گروه اول است. از امام باقر(ع) در روايتي بلند نقل شده است: «....قسم به خدا، 313 تن كه در بين آنان 50 زن هستند در مكه اجتماع ميكنند ....»(بحار الانوار، ج52، ص223، ح87) و طبيعي است وقتي شمار زنان در گروه اول به اين تعداد باشد در گروههاي بعدي بيشتر خواهد بود.
علاوه بر اين كه پرسش از كم بودن تعداد زنان نسبت به مردان در ميان ياوران حضرت، حرف صحيح و پسنديدهاي نيست، چرا كه ياوري، نه فقط به معناي جنگيدن و سلاح بركشيدن است، بلكه يار و ياور واقعي، كسي است كه با همهي وجود، در خدمت امام و اهداف او باشد و آن چه را كه حضرت از او ميخواهد، انجام دهد. در عصر غيبت و انتظار، به وظيفه يک منتظر واقعی آگاه باشد و آنچه را در اين مدت بايسته است، انجام دهد و در زمان ظهور، گوش به فرمان و مطيع دستورهاي او باشد و امر او را امتثال كند. مگر فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و زينب كبرا (سلام الله علیها) از ياوران پيامبر و امام زمان خود نبودند؛ در حالي كه جنگ ظاهري با اسلحه نداشتند؟ هر كس به تاريخ بنگرد به خوبي به نقش بارز و بي بديل آنان، در ياري رهبر خود پي ميبرد. ياري رهبر در رساندن پيام او و مكتبش بسيار ارزشمند است و اصولاً حركت فرهنگي، پايه و اساس است و لذا در روايت، به علم و عالم و قلم او اشاره شده است: «مداد العلماء افضل من دماء شهداء»؛ چرا كه اگر ياري امام در بعد فرهنگي و تبيين معارف دين او نباشد و مردم آگاه به اهداف و برنامههاي امام نباشد، طبعاً، براي كمک به گسترش فرهنگ و مكتب او، سلاح به دست نميگيرند. زنان در اين عرصه مهم، به خوبي ميتوانند ايفاي نقش نموده و ياري امام خود را در حد اعلا، اعلام و آشكار كنند.
در مواردي كه ياري كردن مربوط به حالت جنگ و قيام و جهاد باشد، طبيعي است كه مردان بايد حضوري فعالتر داشته باشند؛ چرا كه خداوند با توجه به ويژگيهاي جسمي و روحي زنان و مردان، وظايف و تكاليف را قرار ميدهد و ويژگيها و مشكلات جنگ، به گونهاي است كه نه با جسم زن سازگاري دارد و نه با روح او همخوان است. لذا وظيفه جهاد، از دوش آنان برداشته شده است(مگر در زمان ضرورت).
بنابر آنچه از روايات استفاده ميشود، ياران حضرت را سه گروه تشكيل ميدهند:
1. 313 نفر ياران خاص كه در ابتداي ظهور خدمت حضرت مهدی (عج) اجتماع ميكنند؛
2. لشكر و گروه ده هزار نفري كه با اجتماع آنان خروج صورت ميپذيرد؛
3. عموم شيعيان و ارادتمندان كه در طول حركت امام مهدي (عج) به ايشان ملحق ميشوند.
اگر سخني از پنجاه زن به ميان آمده است، مربوط به گروه اول است. از امام باقر(ع) در روايتي بلند نقل شده است: «....قسم به خدا، 313 تن كه در بين آنان 50 زن هستند در مكه اجتماع ميكنند ....»(بحار الانوار، ج52، ص223، ح87) و طبيعي است وقتي شمار زنان در گروه اول به اين تعداد باشد در گروههاي بعدي بيشتر خواهد بود.
علاوه بر اين كه پرسش از كم بودن تعداد زنان نسبت به مردان در ميان ياوران حضرت، حرف صحيح و پسنديدهاي نيست، چرا كه ياوري، نه فقط به معناي جنگيدن و سلاح بركشيدن است، بلكه يار و ياور واقعي، كسي است كه با همهي وجود، در خدمت امام و اهداف او باشد و آن چه را كه حضرت از او ميخواهد، انجام دهد. در عصر غيبت و انتظار، به وظيفه يک منتظر واقعی آگاه باشد و آنچه را در اين مدت بايسته است، انجام دهد و در زمان ظهور، گوش به فرمان و مطيع دستورهاي او باشد و امر او را امتثال كند. مگر فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و زينب كبرا (سلام الله علیها) از ياوران پيامبر و امام زمان خود نبودند؛ در حالي كه جنگ ظاهري با اسلحه نداشتند؟ هر كس به تاريخ بنگرد به خوبي به نقش بارز و بي بديل آنان، در ياري رهبر خود پي ميبرد. ياري رهبر در رساندن پيام او و مكتبش بسيار ارزشمند است و اصولاً حركت فرهنگي، پايه و اساس است و لذا در روايت، به علم و عالم و قلم او اشاره شده است: «مداد العلماء افضل من دماء شهداء»؛ چرا كه اگر ياري امام در بعد فرهنگي و تبيين معارف دين او نباشد و مردم آگاه به اهداف و برنامههاي امام نباشد، طبعاً، براي كمک به گسترش فرهنگ و مكتب او، سلاح به دست نميگيرند. زنان در اين عرصه مهم، به خوبي ميتوانند ايفاي نقش نموده و ياري امام خود را در حد اعلا، اعلام و آشكار كنند.
در مواردي كه ياري كردن مربوط به حالت جنگ و قيام و جهاد باشد، طبيعي است كه مردان بايد حضوري فعالتر داشته باشند؛ چرا كه خداوند با توجه به ويژگيهاي جسمي و روحي زنان و مردان، وظايف و تكاليف را قرار ميدهد و ويژگيها و مشكلات جنگ، به گونهاي است كه نه با جسم زن سازگاري دارد و نه با روح او همخوان است. لذا وظيفه جهاد، از دوش آنان برداشته شده است(مگر در زمان ضرورت).