پرسش :
این که امام زمان (عج)، انتقام خون امام حسين (ع) را میگيرند به چه معناست؟
پاسخ :
مراد اين است كه خداوند از افرادی كه به شهادت امام حسين(علیه السلام) رضايت دارند، به وسيله امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) انتقام میگيرد. ما در زيارت امام حسين(علیه السلام) هم به قاتلان نفرين میكنيم و هم به كساني كه هر چند در جنگ شركت نداشتند، ولي اين عمل را پسنديده و پذيرفتند. در روايتي از امام رضا(علیه السلام) نقل شده كه راوي میگويد:
از امام در رابطه با كلام امام صادق(علیه السلام) پرسيدم كه ميفرمايد: قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرزندان قاتلان امام حسين(علیه السلام) را میكشد، اين كلام با آيه "وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى" چگونه معنا ميشود؟
حصرت فرمود: اينها راضی به فعل پدران بوده و به آن افتخار میكنند، و كسی كه راضی به فعلی باشد مانند كسی است كه انجام داده است. (تفسير برهان، ج4، ص559، ذيل آيهي 33 اسراء)
شايد بتوان گفت آنچه حقيقت فعلی آدمی را شكل میدهد، همان نيات و افكار او است كه باعث تحرک انسان در مسير حالات درونی میشود.
مراد اين است كه خداوند از افرادی كه به شهادت امام حسين(علیه السلام) رضايت دارند، به وسيله امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) انتقام میگيرد. ما در زيارت امام حسين(علیه السلام) هم به قاتلان نفرين میكنيم و هم به كساني كه هر چند در جنگ شركت نداشتند، ولي اين عمل را پسنديده و پذيرفتند. در روايتي از امام رضا(علیه السلام) نقل شده كه راوي میگويد:
از امام در رابطه با كلام امام صادق(علیه السلام) پرسيدم كه ميفرمايد: قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرزندان قاتلان امام حسين(علیه السلام) را میكشد، اين كلام با آيه "وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى" چگونه معنا ميشود؟
حصرت فرمود: اينها راضی به فعل پدران بوده و به آن افتخار میكنند، و كسی كه راضی به فعلی باشد مانند كسی است كه انجام داده است. (تفسير برهان، ج4، ص559، ذيل آيهي 33 اسراء)
شايد بتوان گفت آنچه حقيقت فعلی آدمی را شكل میدهد، همان نيات و افكار او است كه باعث تحرک انسان در مسير حالات درونی میشود.