پرسش :
آيا با انجام گناه، در مقابل حضرت مهدی (عج) میباشيم؟
پاسخ :
نه تنها در زمان ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف بلکه از آغاز تاریخ بشریت جبهه حق و باطل وجود داشته است. از آنجا که خداوند خلقت ملائکه و ابلیس را قبل از خلقت انسان قرار داد مسئله اختیار حق و باطل را نیز در نهاد ابلیس گذاشت و لذا ابلیس با اختیار فرمان الهی در مورد سجده به آدم را رد نمود و نافرمانی کرد و جبهه باطل را تشکیل و تأسیس نمود. پس از آن، خلقت انسان نیز با مسئله اختیار و اراده در انتخاب جبهه حق یا باطل همراه است. اولین انسان یعنی حضرت آدم علیه السلام فرمان الهی در "تعلیم اسماء به ملائکه" را انجام داد و در جبهه حق وارد گردید. این جبهه با سلسله انبیای الهی و رهبری آنان برای هدایت انسانها ادامه یافت، و در مقابل آن جبهه باطل است که ابلیس و پیروانش با وسوسه انسانها برای مخالفت با انبیاء و احکام الهی در این جبهه قرار دارند. جبهه حق با ظهور پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله و ابلاغ دین کامل به جهانیان به نقطه عطف خود در تاریخ می رسد و حرکت تکاملی برای رسیدن به سعادت ابدی آغاز می شود. پس از پیامبر اسلام این مسیر با جانشینان معصوم از خطا و گناه یعنی امامان معصوم علیهم السلام ادامه می یابد.
این حرکت در زمان ظهور آخرین رهبر معصوم و جانشین پیامبر صلّی الله علیه و آله به اوج خود خواهد رسید و عدالت مطلق و توحید کامل در جهان به ظهور می رسد. در مقابل این جبهه حق، جبهه باطل قرار دارد. خصوصیات این جبهه را آنچنان که از قرآن کریم و احادیث معصومین به دست می آید، می توان در این امور اشاره نمود:
مخالفت با توحید، مخالفت با پیامبران الهی، مخالفت با امامان معصوم، مخالفت با ارزش های الهی، مخالفت با راه های رسیدن به سعادت ابدی، مخالفت با حاکمیت عدالت در تمام شئون فردی و اجتماعی و …
بنابراین بسیار روشن است که جبهه حق در چه مسیری حرکت می کند و ملاکهای عضویت در آن چیست و در یک جمله می توان گفت: پایبندی به ولایت الهی ورود در جبهه حق در تمامی زمانها خواهد بود.
البته این پایبندی به ولایت الهی؛ به طور مطلق از ما خواسته نشده است بلکه در حد توانایی یک انسان غیر معصوم باید به ولایت الهی پایبند باشیم، نه به این معنا که هر کس مثل معصوم نباشد و کوچکترین خطا و گناهی مرتکب شود، در جبهه باطل قرار گیرد بلکه اعتقاد و عمل در اصول کلی الهی مانند توحید، معاد، ولایت انبیا و اصیا، ما را در جبهه حق وارد می سازد. این سیر تاریخی و ملاکهای آن را می توان در دعای ندبه مشاهده کرد.
اگر تسلیم اوامر الهی باشیم ولایت الهی را انتخاب کرده ایم و وارد جبهه حق شده ایم حتی اگر قبل از ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف زندگی کنیم و از دنیا برویم. و اگر با اوامر الهی مخالفت کنیم قهرا به ولایت شیطان وارد شده ایم و جبهه باطل را انتخاب کرده ایم. ملاکها، اوامر و نواهی الهی نیز به طور کامل در "دین" بیان شده است. دین اسلام تا قیامت برقرار است و زمان قبل از ظهور، زمان ظهور و پس از ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف هم در برمیگیرد و لذا جای هیچ ابهامی و تردیدی برای مننتظران و مهدویان باقی نخواهد ماند.
آنها که راه را گم می کنند به خاطر آن است که ملاکها را نشناخته اند و با ملاکهای اشتباه، انتخاب نیز اشتباه خواهد شد. آنها که در زمان ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف آن حضرت را انکار می کنند در ملاک شناخت حق یعنی "ولایت الهی" دچار اشتباه می شوند و یا به خاطر منافع شخصی و مادی با "ولایت الهی" به طور آگاهانه مخالفت می کنند. پس اگر در خیمه ولایت الهی، ولایت انبیا، ولایت معصومین هم باشیم و از آنها پیروی کنیم در هر زمان به جبهه حق وارد شده ایم.
البته این نکته نباید فراموش شود که گناهان در اثر غفلت و برای ارضای خواسته های نفسانی است و ما را از درجات سعادت محروم می نماید اما اگر اعتقاد و ایمان به اصول اساسی را حفظ کنیم از "جبهه حق" خارج نمی شویم، و خداوند را توبه و بازگشت را برای ما باز گذاشته است. تنها اگر به طور آگاهانه و از روی عناد با فرامین الهی مخالفت کنیم، از جبهه حق خارج شده و در جبهه باطل وارد می شویم. پس همواره باید اعتقاد و ایمان به ولایت الهی را در عمل حفظ نماییم تا پیوسته در جبهه حق قرار گیریم. هم اکنون به چند راهکار اساسی و ملاک روشن برای شناخت جبهه حق از زبان گهربار امام صادق علیه السلام گوش جان میسپاریم:
1. پیروان ولایت باید دین خدا را بپذیرند، نماز، روزه، حج، خیرها و عبادات را انجام دهند و تحت ولایت امام معصوم باشند. سبقت در این خصوصیات ملاک برای برتری و ارزش گذاری پیروان حق و ولایت است.
2. اطاعت امام، استقامت در کنار امام چه در قیام بر علیه ظلم و چه در عدم قیام و مبارزات منفی به فرمان امام، انتظار دولت حق را داشتن، مراقبت از خود و امام در مقابل ظالمین، دفاع از حقوق دینی و شخصی در مقابل ظالمین(بحار الانوار، ج52، ص127).
اینها وظایف عمده ای است که امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف برای منتظرین بیان کرده اند و معیار پایبندی به "جبهه حق" دانسته اند. با رعایت این اصول اعمال و عبادات در زمان غیبت و حضور مورد رضایت و تأیید دین و در راستای راه حق و مستقیم خواهد بود.
برای آگاهی بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:
1. مجله انتظار ش1 و 2 مقاله شرح دعای ندبه؛
2. هدایت در قرآن، آیت الله جوادی آملی.
نه تنها در زمان ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف بلکه از آغاز تاریخ بشریت جبهه حق و باطل وجود داشته است. از آنجا که خداوند خلقت ملائکه و ابلیس را قبل از خلقت انسان قرار داد مسئله اختیار حق و باطل را نیز در نهاد ابلیس گذاشت و لذا ابلیس با اختیار فرمان الهی در مورد سجده به آدم را رد نمود و نافرمانی کرد و جبهه باطل را تشکیل و تأسیس نمود. پس از آن، خلقت انسان نیز با مسئله اختیار و اراده در انتخاب جبهه حق یا باطل همراه است. اولین انسان یعنی حضرت آدم علیه السلام فرمان الهی در "تعلیم اسماء به ملائکه" را انجام داد و در جبهه حق وارد گردید. این جبهه با سلسله انبیای الهی و رهبری آنان برای هدایت انسانها ادامه یافت، و در مقابل آن جبهه باطل است که ابلیس و پیروانش با وسوسه انسانها برای مخالفت با انبیاء و احکام الهی در این جبهه قرار دارند. جبهه حق با ظهور پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله و ابلاغ دین کامل به جهانیان به نقطه عطف خود در تاریخ می رسد و حرکت تکاملی برای رسیدن به سعادت ابدی آغاز می شود. پس از پیامبر اسلام این مسیر با جانشینان معصوم از خطا و گناه یعنی امامان معصوم علیهم السلام ادامه می یابد.
این حرکت در زمان ظهور آخرین رهبر معصوم و جانشین پیامبر صلّی الله علیه و آله به اوج خود خواهد رسید و عدالت مطلق و توحید کامل در جهان به ظهور می رسد. در مقابل این جبهه حق، جبهه باطل قرار دارد. خصوصیات این جبهه را آنچنان که از قرآن کریم و احادیث معصومین به دست می آید، می توان در این امور اشاره نمود:
مخالفت با توحید، مخالفت با پیامبران الهی، مخالفت با امامان معصوم، مخالفت با ارزش های الهی، مخالفت با راه های رسیدن به سعادت ابدی، مخالفت با حاکمیت عدالت در تمام شئون فردی و اجتماعی و …
بنابراین بسیار روشن است که جبهه حق در چه مسیری حرکت می کند و ملاکهای عضویت در آن چیست و در یک جمله می توان گفت: پایبندی به ولایت الهی ورود در جبهه حق در تمامی زمانها خواهد بود.
البته این پایبندی به ولایت الهی؛ به طور مطلق از ما خواسته نشده است بلکه در حد توانایی یک انسان غیر معصوم باید به ولایت الهی پایبند باشیم، نه به این معنا که هر کس مثل معصوم نباشد و کوچکترین خطا و گناهی مرتکب شود، در جبهه باطل قرار گیرد بلکه اعتقاد و عمل در اصول کلی الهی مانند توحید، معاد، ولایت انبیا و اصیا، ما را در جبهه حق وارد می سازد. این سیر تاریخی و ملاکهای آن را می توان در دعای ندبه مشاهده کرد.
اگر تسلیم اوامر الهی باشیم ولایت الهی را انتخاب کرده ایم و وارد جبهه حق شده ایم حتی اگر قبل از ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف زندگی کنیم و از دنیا برویم. و اگر با اوامر الهی مخالفت کنیم قهرا به ولایت شیطان وارد شده ایم و جبهه باطل را انتخاب کرده ایم. ملاکها، اوامر و نواهی الهی نیز به طور کامل در "دین" بیان شده است. دین اسلام تا قیامت برقرار است و زمان قبل از ظهور، زمان ظهور و پس از ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف هم در برمیگیرد و لذا جای هیچ ابهامی و تردیدی برای مننتظران و مهدویان باقی نخواهد ماند.
آنها که راه را گم می کنند به خاطر آن است که ملاکها را نشناخته اند و با ملاکهای اشتباه، انتخاب نیز اشتباه خواهد شد. آنها که در زمان ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف آن حضرت را انکار می کنند در ملاک شناخت حق یعنی "ولایت الهی" دچار اشتباه می شوند و یا به خاطر منافع شخصی و مادی با "ولایت الهی" به طور آگاهانه مخالفت می کنند. پس اگر در خیمه ولایت الهی، ولایت انبیا، ولایت معصومین هم باشیم و از آنها پیروی کنیم در هر زمان به جبهه حق وارد شده ایم.
البته این نکته نباید فراموش شود که گناهان در اثر غفلت و برای ارضای خواسته های نفسانی است و ما را از درجات سعادت محروم می نماید اما اگر اعتقاد و ایمان به اصول اساسی را حفظ کنیم از "جبهه حق" خارج نمی شویم، و خداوند را توبه و بازگشت را برای ما باز گذاشته است. تنها اگر به طور آگاهانه و از روی عناد با فرامین الهی مخالفت کنیم، از جبهه حق خارج شده و در جبهه باطل وارد می شویم. پس همواره باید اعتقاد و ایمان به ولایت الهی را در عمل حفظ نماییم تا پیوسته در جبهه حق قرار گیریم. هم اکنون به چند راهکار اساسی و ملاک روشن برای شناخت جبهه حق از زبان گهربار امام صادق علیه السلام گوش جان میسپاریم:
1. پیروان ولایت باید دین خدا را بپذیرند، نماز، روزه، حج، خیرها و عبادات را انجام دهند و تحت ولایت امام معصوم باشند. سبقت در این خصوصیات ملاک برای برتری و ارزش گذاری پیروان حق و ولایت است.
2. اطاعت امام، استقامت در کنار امام چه در قیام بر علیه ظلم و چه در عدم قیام و مبارزات منفی به فرمان امام، انتظار دولت حق را داشتن، مراقبت از خود و امام در مقابل ظالمین، دفاع از حقوق دینی و شخصی در مقابل ظالمین(بحار الانوار، ج52، ص127).
اینها وظایف عمده ای است که امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف برای منتظرین بیان کرده اند و معیار پایبندی به "جبهه حق" دانسته اند. با رعایت این اصول اعمال و عبادات در زمان غیبت و حضور مورد رضایت و تأیید دین و در راستای راه حق و مستقیم خواهد بود.
برای آگاهی بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:
1. مجله انتظار ش1 و 2 مقاله شرح دعای ندبه؛
2. هدایت در قرآن، آیت الله جوادی آملی.