پرسش :
اين تفكر كه «امام حسين(علیه السلام) شهيد شد براي اينكه كفاره گناهان امت باشد» از كجا وارد جامعه ما شد و آيا چنين تفكري صحيح است؟
پاسخ :
اين فكر را ما از دنياى مسيحيت گرفته ايم. ملت مسلمان خيلى چيزها را ندانسته از دنياى مسيحيت بر ضد اسلام گرفت. يكى همين است. يكى از اصول معتقدات مسيحى مسأله [به] صليب رفتن مسيح است براى اينكه فادى باشد. الآن «الفادى» لقب مسيح است. اين از نظر مسيحيت جزء متن مسيحيت است. مىگويند عيسى به دار رفت و اين به دار رفتن عيسى كفاره گناه امت شد، يعنى گناهان خودشان را به حساب عيسى مىگذارند. ما فكر نكرديم كه اين حرف مال دنياى مسيحيت است و با روح اسلام سازگار نيست. با سخن حسين سازگار نيست. به خدا قسم تهمت به ابا عبدالله است. والله اگر كسى در روز ماه رمضان روزه داشته باشد و اين حرف را به حسين بن على نسبت بدهد و بگويد شهادت حسين براى چنين كارى بود و از او نقل كند، روزه اش باطل است. دروغ بر حسين(علیه السلام)است.
مجموعه آثار شهيد مطهرى ج 17 حماسه حسينى صفحه 108و109
اين فكر را ما از دنياى مسيحيت گرفته ايم. ملت مسلمان خيلى چيزها را ندانسته از دنياى مسيحيت بر ضد اسلام گرفت. يكى همين است. يكى از اصول معتقدات مسيحى مسأله [به] صليب رفتن مسيح است براى اينكه فادى باشد. الآن «الفادى» لقب مسيح است. اين از نظر مسيحيت جزء متن مسيحيت است. مىگويند عيسى به دار رفت و اين به دار رفتن عيسى كفاره گناه امت شد، يعنى گناهان خودشان را به حساب عيسى مىگذارند. ما فكر نكرديم كه اين حرف مال دنياى مسيحيت است و با روح اسلام سازگار نيست. با سخن حسين سازگار نيست. به خدا قسم تهمت به ابا عبدالله است. والله اگر كسى در روز ماه رمضان روزه داشته باشد و اين حرف را به حسين بن على نسبت بدهد و بگويد شهادت حسين براى چنين كارى بود و از او نقل كند، روزه اش باطل است. دروغ بر حسين(علیه السلام)است.
مجموعه آثار شهيد مطهرى ج 17 حماسه حسينى صفحه 108و109