پرسش :
فرزند نامشروع گرايش بسيار زياد به بدي دارد در حالي كه فرد در تولدش نقشي نداشته آيا با عدل الهي در تناقض نيست؟
پاسخ :
آنچه مسلم است اين است كه عنصر وراثت در شخصيت انسان موثر است امااين تاثير به حدى نيست كه اختيار را از انسان سلب كند بلكه تنها مسيررسيدن به كمال معنوى را نزديك يا طولانى مى كند. به عبارت ديگر آهنگ و ميزان گرايش به سمت نيكيها و بديها را كمتر يا افزونتر مى سازد و درنتيجه كسى كه با وجود چنين عواملى راه درست را در پيش گيرد از پاداش افزونترى بهره مند خواهد شد زيرا با دشوارى و تلاش بيشترى اين راه راپيموده است. با توجه به آيه 27 سوره آل عمران كه مى فرمايد: «تخرج الحى من الميت و تخرج الميت من الحى خداوند زنده را از مرده و مرده رااز زنده خارج مى سازد». مى توان گفت كه وراثت آزادى را از انسان نمى گيرد زيرا چه بسا انسانهاى زنده دل كه از انسانهاى مرده دل پديد آيندو برعكس. نكته ديگر اين كه زنازاده فطرتا شر دوست است قابل اثبات نيست، بلكه فطرت مجموعه اى از بينش ها و كشش هاى متعالى است كه درهمه انسان ها وجود دارد و زمينه بيشتر براى گرايش به شرور اخلاقى به معناى تفاوت در فطريات نيست. افزون بر آن اينگونه گرايش ها باتربيت صحيح و خودسازى فرد قابل درمان است.
پرسمان
آنچه مسلم است اين است كه عنصر وراثت در شخصيت انسان موثر است امااين تاثير به حدى نيست كه اختيار را از انسان سلب كند بلكه تنها مسيررسيدن به كمال معنوى را نزديك يا طولانى مى كند. به عبارت ديگر آهنگ و ميزان گرايش به سمت نيكيها و بديها را كمتر يا افزونتر مى سازد و درنتيجه كسى كه با وجود چنين عواملى راه درست را در پيش گيرد از پاداش افزونترى بهره مند خواهد شد زيرا با دشوارى و تلاش بيشترى اين راه راپيموده است. با توجه به آيه 27 سوره آل عمران كه مى فرمايد: «تخرج الحى من الميت و تخرج الميت من الحى خداوند زنده را از مرده و مرده رااز زنده خارج مى سازد». مى توان گفت كه وراثت آزادى را از انسان نمى گيرد زيرا چه بسا انسانهاى زنده دل كه از انسانهاى مرده دل پديد آيندو برعكس. نكته ديگر اين كه زنازاده فطرتا شر دوست است قابل اثبات نيست، بلكه فطرت مجموعه اى از بينش ها و كشش هاى متعالى است كه درهمه انسان ها وجود دارد و زمينه بيشتر براى گرايش به شرور اخلاقى به معناى تفاوت در فطريات نيست. افزون بر آن اينگونه گرايش ها باتربيت صحيح و خودسازى فرد قابل درمان است.
پرسمان