پرسش :
آيا در روايات اسلامي موارد زندان وجود دارد؟
پاسخ :
در روايات اسلامى، موارد متعددّى براى زندانابد و غير آن آمده است، از جمله
1 در مورد معاونت در قتل
هر گاه كسى، ديگرى را بگيرد و شخص ديگرى او را به قتل برساند، حكم قاتل از نظر فقه اسلامى، اعدام است و حكم معاون او زندان ابد، اين حكم در ميان فقهاى ما مورد اتّفاق و اجماع است و احاديث متعدّدى كه در منابع معتبر حديث نقل شده به آن گواهى مىدهد.
در حديثى از على (ع) مىخوانيم كه در باره دو مرد كه يكى از آن دو كسى را گرفته و ديگرى او را به قتل رسانده چنين قضاوت فرمود: «يُقْتَلُ الْقاتِلُ و يَحْبَسُ الاخِرُ حَتّى يَمُوتَ غَمّاً كَما حَبَسَهُ حَتّى ماتَ غَمّاً(1) قاتل را مىكشند و نفر ديگر را حبس مىكنند تا با اندوه بميرد، همان گونه كه او مقتول را نگهداشت تا با اندوه كشته شود».
2 دستور قتل دادن
از نظر فقه اسلامى، اگر كسى ديگرى را مجبور به قتل بىگناهى كند، حتّى اگر مأمور را تهديد به مرگ در صورت تخلّف نمايد، او حق ندارد كه بىگناه را به قتل رساند، زيرا تقيّه در مورد خون، مشروع نيست، و المأمور معذور در اين مورد، سخن بى اساس است.
حال اگر كسى به اين حكم اسلامى اعتنا نكرد، و براى حفظ جان خويش در برابر تهديد ظالم اقدام به كشتن بىگناهى كرد، قانون اسلام مىگويد حكم قاتل، قصاص است، و حكم آمر زندان ابد
امام باقر (ع) دربارة چنين كسى فرمود: «يُحْبَسُ الامِرُ بِقَتْلِهِ حَتّى يَمُوتَ(2) مر كننده را زندان مىكنند تا بميرد».
3 در مورد تكرار سرقت نيز دستور داده شده كه در مرتبة سوّم، او را به زندان ابد مجازات كنند، اين حكم را گروهى از اصحاب بزرگ امام باقر و امام صادق (ع) از آن حضرات نقل كردهاند.
4 در مورد زنان مرتد فطرى، اگر حاضر به توبه نشوند نيز حكم زندان ابد آمده است. در حديثى از امام باقر و امام صادق (ع) مىخوانيم: «وَ االْمَرْئَهُ اذا ارْتَدَّتْ عَنِ الاسْلامِ استُتيبَتْ، فَانْ تابَتْ وَ الّا خُلِّدَتْ فِى السِّجْنَ(3) به زن مرتد پيشنهاد توبه مىكنند، اگر پذيرفت و بازگشت آزاد مىشود و گرنه محكوم به زندان ابد خواهد شد».
پىنوشت
(1)) وسائل الشيعه 19/ 35)
(2)) وسائل الشيعه 32/ 19) ا
(3)) وسائل الشيعه 18/ 549)
پيام قرآن ج 10، حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى و ساير همكاران
در روايات اسلامى، موارد متعددّى براى زندانابد و غير آن آمده است، از جمله
1 در مورد معاونت در قتل
هر گاه كسى، ديگرى را بگيرد و شخص ديگرى او را به قتل برساند، حكم قاتل از نظر فقه اسلامى، اعدام است و حكم معاون او زندان ابد، اين حكم در ميان فقهاى ما مورد اتّفاق و اجماع است و احاديث متعدّدى كه در منابع معتبر حديث نقل شده به آن گواهى مىدهد.
در حديثى از على (ع) مىخوانيم كه در باره دو مرد كه يكى از آن دو كسى را گرفته و ديگرى او را به قتل رسانده چنين قضاوت فرمود: «يُقْتَلُ الْقاتِلُ و يَحْبَسُ الاخِرُ حَتّى يَمُوتَ غَمّاً كَما حَبَسَهُ حَتّى ماتَ غَمّاً(1) قاتل را مىكشند و نفر ديگر را حبس مىكنند تا با اندوه بميرد، همان گونه كه او مقتول را نگهداشت تا با اندوه كشته شود».
2 دستور قتل دادن
از نظر فقه اسلامى، اگر كسى ديگرى را مجبور به قتل بىگناهى كند، حتّى اگر مأمور را تهديد به مرگ در صورت تخلّف نمايد، او حق ندارد كه بىگناه را به قتل رساند، زيرا تقيّه در مورد خون، مشروع نيست، و المأمور معذور در اين مورد، سخن بى اساس است.
حال اگر كسى به اين حكم اسلامى اعتنا نكرد، و براى حفظ جان خويش در برابر تهديد ظالم اقدام به كشتن بىگناهى كرد، قانون اسلام مىگويد حكم قاتل، قصاص است، و حكم آمر زندان ابد
امام باقر (ع) دربارة چنين كسى فرمود: «يُحْبَسُ الامِرُ بِقَتْلِهِ حَتّى يَمُوتَ(2) مر كننده را زندان مىكنند تا بميرد».
3 در مورد تكرار سرقت نيز دستور داده شده كه در مرتبة سوّم، او را به زندان ابد مجازات كنند، اين حكم را گروهى از اصحاب بزرگ امام باقر و امام صادق (ع) از آن حضرات نقل كردهاند.
4 در مورد زنان مرتد فطرى، اگر حاضر به توبه نشوند نيز حكم زندان ابد آمده است. در حديثى از امام باقر و امام صادق (ع) مىخوانيم: «وَ االْمَرْئَهُ اذا ارْتَدَّتْ عَنِ الاسْلامِ استُتيبَتْ، فَانْ تابَتْ وَ الّا خُلِّدَتْ فِى السِّجْنَ(3) به زن مرتد پيشنهاد توبه مىكنند، اگر پذيرفت و بازگشت آزاد مىشود و گرنه محكوم به زندان ابد خواهد شد».
پىنوشت
(1)) وسائل الشيعه 19/ 35)
(2)) وسائل الشيعه 32/ 19) ا
(3)) وسائل الشيعه 18/ 549)
پيام قرآن ج 10، حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى و ساير همكاران