پرسش :
چگونه ممكن است امام زمان (عج) در همه جا حضور داشته باشند؟
پاسخ :
شرح پرسش:
اين كه مىگويند: امام زمان (عج) در همه جا حضور دارد، چگونه ممكن است؟ با توجه به اين كه ايشان اكنون در عالم دنيا و داراى بدنى مادى هستند؟
پاسخ:
ظاهرا تلقى نادرست از مطلب موجب طرح اين سؤال شده و در واقع دو مسأله با هم خلط شده است. يک مسأله، مسأله ولايت و واسطهى فيض بودن ائمه (ع) است. اين، نه تنها دربارهى امام زمان (ع)، بلكه دربارهى ساير ائمه (ع) و پيامبر اكرم (ص) نيز مصداق داشت و اصلا به اين معنا نبوده كه ايشان با بدن مادى در همه جا حضور داشته باشند اما در خصوص امام زمان (عج) اين مسأله مطرح است كه ايشان در ميان مردم هستند، ولى مردم ايشان را نمىشناسند. لذا ایشان در هر جايى ممكن است حضور داشته باشد؛ يعنى حتى ممكن است همان رهگذرى باشد كه امروز از كنار ما عبور كرده است. اين بدان معنى نيست كه در آن واحد با بدن جسمانى خود در همهى مكانها حضور داشته باشد.
ضمنا ايشان از طريق علمى الهى به همهى امور مردم عالم هستند؛ چنان كه خود فرمودهاند: «فانا نحيط علما بأنبائكم و لا يعزب عنا شيئا من اخباركم؛(1) ما به احوال شما آگاهيم و هيچ چيزى از اوضاع شما بر ما پوشيده نيست.» اما لازمهى اين علم، حضور جسمانى در همه جا نيست؛ بلكه اين، علمى افاضى است.
پی نوشت:
1. الاحتجاج طبرسى، ج 2، ص 319؛ به نقل از كلمة الامام المهدى، ص 190
شرح پرسش:
اين كه مىگويند: امام زمان (عج) در همه جا حضور دارد، چگونه ممكن است؟ با توجه به اين كه ايشان اكنون در عالم دنيا و داراى بدنى مادى هستند؟
پاسخ:
ظاهرا تلقى نادرست از مطلب موجب طرح اين سؤال شده و در واقع دو مسأله با هم خلط شده است. يک مسأله، مسأله ولايت و واسطهى فيض بودن ائمه (ع) است. اين، نه تنها دربارهى امام زمان (ع)، بلكه دربارهى ساير ائمه (ع) و پيامبر اكرم (ص) نيز مصداق داشت و اصلا به اين معنا نبوده كه ايشان با بدن مادى در همه جا حضور داشته باشند اما در خصوص امام زمان (عج) اين مسأله مطرح است كه ايشان در ميان مردم هستند، ولى مردم ايشان را نمىشناسند. لذا ایشان در هر جايى ممكن است حضور داشته باشد؛ يعنى حتى ممكن است همان رهگذرى باشد كه امروز از كنار ما عبور كرده است. اين بدان معنى نيست كه در آن واحد با بدن جسمانى خود در همهى مكانها حضور داشته باشد.
ضمنا ايشان از طريق علمى الهى به همهى امور مردم عالم هستند؛ چنان كه خود فرمودهاند: «فانا نحيط علما بأنبائكم و لا يعزب عنا شيئا من اخباركم؛(1) ما به احوال شما آگاهيم و هيچ چيزى از اوضاع شما بر ما پوشيده نيست.» اما لازمهى اين علم، حضور جسمانى در همه جا نيست؛ بلكه اين، علمى افاضى است.
پی نوشت:
1. الاحتجاج طبرسى، ج 2، ص 319؛ به نقل از كلمة الامام المهدى، ص 190