پرسش :
شما تا چه اندازه به »قسمت« و »شانس« در ازدواج معتقديد؟
پاسخ :
»قسمت« به معناى عدم نقش و اراده انسان در رخدادهاى زندگى از جمله ازدواج، درست نيست؛ زيرا انسان، آزاد و داراى اختيار آفريده شده است؛ البته اين آزادى مطلق نيست؛ بلكه مستند به اراده و مشيت خداوند است.
براى تحقق يك رخداد )ازدواج(، عوامل گوناگونى از جمله اراده انسان دخالت دارد كه البته در طول اراده خداوند است؛ مثل اينكه اگر بخواهد لامپ منزل شما روشن شود، بايد نيروگاه برق باشد؛ نيروى برق را توليد كند؛ از نيروگاه تا منزل شما سيمكشى شده باشد؛ در سيمها نيروى الكتريسيته جريان داشته باشد و شما نيز كليد برق را فشار دهيد.
اگر هر يك از اين عوامل وجود نداشته باشد، لامپ روشن نمىشود؛ بنابراين، شما براى ازدواجتان بايد اراده و اقدام كنيد و فرايند خواستگارى را بگذرانيد؛ اما در نهايت ممكن است خداوند به سبب مصالحى كه ما نمىدانيم، اراده خود را بر اراده شما حاكم كند و با وجود شرايط مناسب ظاهرى، ازدواج به سامان نرسد.
امام على )عليهالسلام( فرمود:
عرفت الله سبحانه بفسخ العزائم. ) نهجالبلاغه،كلمات قصار، 250. .
خداى منزه را به تغيير ارادههاى آهنين شناختم.
اگر شما براى ازدواجتان اقدام كرديد و به سرانجام نرسيد و خود در عدم تحقق آن دخالتى نداشتيد، مطمئن باشيد كه به مصلحت شما نبوده و ديگر جايى براى رنجش و ناراحتى نيست و اين را مىتوان قسمت الاهى دانست؛ پس قسمت به اين معنا درست، و به معناى پيش گفته )عدم اراده انسان( نادرست است.
اعتقاد به »شانس« و ستارهى بخت نيز يكى از آسيبهاى ازدواج و شبيه همان اعتقاد به قسمت به معناى نادرست آن است كه شخص را از حركت باز دارد يا عواملى براى بىدقتى و سهلانگارى در ازدواج مىشود.
كسانى كه به اين خرافات تمسك مىكنند يا به دليل تنبلى و سستى براى اقدام است يا از ديدگاه روانشناسى در حقيقت مىخواهند ضعف اعتمادبهنفس )خودباورى( خويش را بازيابى كنند
»قسمت« به معناى عدم نقش و اراده انسان در رخدادهاى زندگى از جمله ازدواج، درست نيست؛ زيرا انسان، آزاد و داراى اختيار آفريده شده است؛ البته اين آزادى مطلق نيست؛ بلكه مستند به اراده و مشيت خداوند است.
براى تحقق يك رخداد )ازدواج(، عوامل گوناگونى از جمله اراده انسان دخالت دارد كه البته در طول اراده خداوند است؛ مثل اينكه اگر بخواهد لامپ منزل شما روشن شود، بايد نيروگاه برق باشد؛ نيروى برق را توليد كند؛ از نيروگاه تا منزل شما سيمكشى شده باشد؛ در سيمها نيروى الكتريسيته جريان داشته باشد و شما نيز كليد برق را فشار دهيد.
اگر هر يك از اين عوامل وجود نداشته باشد، لامپ روشن نمىشود؛ بنابراين، شما براى ازدواجتان بايد اراده و اقدام كنيد و فرايند خواستگارى را بگذرانيد؛ اما در نهايت ممكن است خداوند به سبب مصالحى كه ما نمىدانيم، اراده خود را بر اراده شما حاكم كند و با وجود شرايط مناسب ظاهرى، ازدواج به سامان نرسد.
امام على )عليهالسلام( فرمود:
عرفت الله سبحانه بفسخ العزائم. ) نهجالبلاغه،كلمات قصار، 250. .
خداى منزه را به تغيير ارادههاى آهنين شناختم.
اگر شما براى ازدواجتان اقدام كرديد و به سرانجام نرسيد و خود در عدم تحقق آن دخالتى نداشتيد، مطمئن باشيد كه به مصلحت شما نبوده و ديگر جايى براى رنجش و ناراحتى نيست و اين را مىتوان قسمت الاهى دانست؛ پس قسمت به اين معنا درست، و به معناى پيش گفته )عدم اراده انسان( نادرست است.
اعتقاد به »شانس« و ستارهى بخت نيز يكى از آسيبهاى ازدواج و شبيه همان اعتقاد به قسمت به معناى نادرست آن است كه شخص را از حركت باز دارد يا عواملى براى بىدقتى و سهلانگارى در ازدواج مىشود.
كسانى كه به اين خرافات تمسك مىكنند يا به دليل تنبلى و سستى براى اقدام است يا از ديدگاه روانشناسى در حقيقت مىخواهند ضعف اعتمادبهنفس )خودباورى( خويش را بازيابى كنند