پرسش :
چرا نمى توان براى آفريدن, مصداق عينى زائد بر ذوات مخلوقات در نظر گرفت ؟
پاسخ :
زيـرا اگـر آفـريـدن خـدا , مصداق عينى , زائد بر ذات آفريده مى داشت آن مصداق خودموجودى مـمـكن الوجود و مخلوقى از مخلوقات خدا به شمار مى رفت و سخن درباره آفريدن آن تكرار مى شد در حالى كه چنين نيست .
پـس مـفـهوم آن مفهومى است كه از اضافه و نسبت بين خدا و خلق انتزاع مى شود و قوام اضافه و نـسـبت به لحاظ عقل است و وجود خارجى مستقل ندارد يعنى غير از خدا و خلق چيز سومى بنام خالقيت و آفريدن وجودندارد .
منبع: آموزش عقايد، آیت الله محمد تقى مصباح يزدى
زيـرا اگـر آفـريـدن خـدا , مصداق عينى , زائد بر ذات آفريده مى داشت آن مصداق خودموجودى مـمـكن الوجود و مخلوقى از مخلوقات خدا به شمار مى رفت و سخن درباره آفريدن آن تكرار مى شد در حالى كه چنين نيست .
پـس مـفـهوم آن مفهومى است كه از اضافه و نسبت بين خدا و خلق انتزاع مى شود و قوام اضافه و نـسـبت به لحاظ عقل است و وجود خارجى مستقل ندارد يعنى غير از خدا و خلق چيز سومى بنام خالقيت و آفريدن وجودندارد .
منبع: آموزش عقايد، آیت الله محمد تقى مصباح يزدى