پرسش :
ارتباط رزق و روزى مقرّر شده و تلاش انسان چيست؟
پاسخ :
رزق و روزى دو گونه است: رزقى كه به سراغش مىرويم و رزقى كه به سراغمان مىآيد. در روايات، رزقى كه به سراغمان مىآيد "رزق طالب" و رزقى كه به سراغش مىرويم "رزق مطلوب" ناميده شده است. روزى طالب و حتمى همان روزى وجود و هستى و عمر، امكانات، محيط، خانواده و استعداد و... است كه از ناحيهى اين قسم روزى، توان و نيروى لازم و دقت و هوشيارى براى تلاش و انجام كار پديد مىآيد و در سايهى اين امور، دَرِِ روزى مطلوب و مشروط گشوده مىگردد.
براى دريافت روزى مطلوب، هر كس به شكلى بايد دست نياز - همراه با جديّت و تلاش - به سوى حضرت حق بلند نمايد؛ حتى طفل شيرخوار كه تلاشش همان گريه و ناله و فرياد اوست، در پس اين گونه افعال به روزى مطلوبش (شير مادر) دست پيدا مىكند. اما همين طفل چون رشد كرد و به مقطعى بالاتر رسيد، تلاش و جديّت او شكلى ديگر پيدا مىكند و به صورت تفكر و انديشه و فعل و حركت اعضاء و جوارح ظاهر مىشود و كميت و كيفيت روزى نيز تغيير مىكند. نتيجه اين كه: در پى روزى محتوم و طالب و بى قيد و شرط، تلاش و انديشه و كار و فعاليت آفريده مىشود و به دنبال تلاش و فعاليت و طلب، روزى مطلوب و مشروط پديدار مىگردد.
روزى محتوم قابل تغيير و تحوّل و كاهش و افزايش نيست اما بسته به چگونگى انجام مقدماتِ روزى مطلوب و كيفيت تركيب و ترتيب و چينش آنها روزى مطلوب را مىتوان كاهش يا افزايش داد.
منبع: http://farsi.islamquest.net
رزق و روزى دو گونه است: رزقى كه به سراغش مىرويم و رزقى كه به سراغمان مىآيد. در روايات، رزقى كه به سراغمان مىآيد "رزق طالب" و رزقى كه به سراغش مىرويم "رزق مطلوب" ناميده شده است. روزى طالب و حتمى همان روزى وجود و هستى و عمر، امكانات، محيط، خانواده و استعداد و... است كه از ناحيهى اين قسم روزى، توان و نيروى لازم و دقت و هوشيارى براى تلاش و انجام كار پديد مىآيد و در سايهى اين امور، دَرِِ روزى مطلوب و مشروط گشوده مىگردد.
براى دريافت روزى مطلوب، هر كس به شكلى بايد دست نياز - همراه با جديّت و تلاش - به سوى حضرت حق بلند نمايد؛ حتى طفل شيرخوار كه تلاشش همان گريه و ناله و فرياد اوست، در پس اين گونه افعال به روزى مطلوبش (شير مادر) دست پيدا مىكند. اما همين طفل چون رشد كرد و به مقطعى بالاتر رسيد، تلاش و جديّت او شكلى ديگر پيدا مىكند و به صورت تفكر و انديشه و فعل و حركت اعضاء و جوارح ظاهر مىشود و كميت و كيفيت روزى نيز تغيير مىكند. نتيجه اين كه: در پى روزى محتوم و طالب و بى قيد و شرط، تلاش و انديشه و كار و فعاليت آفريده مىشود و به دنبال تلاش و فعاليت و طلب، روزى مطلوب و مشروط پديدار مىگردد.
روزى محتوم قابل تغيير و تحوّل و كاهش و افزايش نيست اما بسته به چگونگى انجام مقدماتِ روزى مطلوب و كيفيت تركيب و ترتيب و چينش آنها روزى مطلوب را مىتوان كاهش يا افزايش داد.
منبع: http://farsi.islamquest.net