پرسش :
ولايت فقيه در شيعه چه جايگاهى دارد؟
پاسخ :
مسأله ى "ولايت فقيه" به عنوان يك ركن اساسى در حوزه ى سياست اسلامى مطرح است. تبيين مفهوم، ادله، و دامنه ى اين ولايت و نسبت آن با نهادهاى سياسى - اجتماعى و مفاهيم اساسى مانند جامعه مدنى، آزادى، امت اسلامى و مرجعيت، در واقع تصويرى كلى از "مكتب و نظام سياسى اسلام" عرضه مى كند.
از ديدگاه شيعه، ولايت فقيه در عصر غيبت ادامهى ولايت امامان معصومعليهم السلام است، همان گونه كه ولايت آنها در امتداد ولايت نبى اكرمصلى الله عليه وآله قرار دارد و حاصل آن، اعتقاد به اين نكته است كه در رأس جامعهى اسلامى و در مقام مديريت كلان آن بايد يك اسلام شناس قرار گيرد كه اگر معصومعليه السلام حضور داشت، شخص او و اگر نبود، فقيهان اين مسئوليت را بر عهده خواهند داشت. اين ديدگاه از نتايج پذيرش اين نكته است كه وظيفهى اصلى حكومت از ديدگاه اسلام بسط ارزشها و احكام الهى در جامعه مى باشد و براى تحقّق چنين آرمانى نياز است در بالاترين مصدر تصميم گيرى شخصى آگاه به دين قرار گيرد. البته بدون شك اين شخص بايد از اوضاع خارجى نيز مطلع و توانايى ادارهى جامعه را نيز دارا باشد.
منبع برای مطالعه بيشتر:
1. مهدى هادوى تهرانى، ولايت و ديانت، مؤسسه فرهنگى خانه خرد، قم، چاپ دوم، 1380.
منبع: http://farsi.islamquest.net
مسأله ى "ولايت فقيه" به عنوان يك ركن اساسى در حوزه ى سياست اسلامى مطرح است. تبيين مفهوم، ادله، و دامنه ى اين ولايت و نسبت آن با نهادهاى سياسى - اجتماعى و مفاهيم اساسى مانند جامعه مدنى، آزادى، امت اسلامى و مرجعيت، در واقع تصويرى كلى از "مكتب و نظام سياسى اسلام" عرضه مى كند.
از ديدگاه شيعه، ولايت فقيه در عصر غيبت ادامهى ولايت امامان معصومعليهم السلام است، همان گونه كه ولايت آنها در امتداد ولايت نبى اكرمصلى الله عليه وآله قرار دارد و حاصل آن، اعتقاد به اين نكته است كه در رأس جامعهى اسلامى و در مقام مديريت كلان آن بايد يك اسلام شناس قرار گيرد كه اگر معصومعليه السلام حضور داشت، شخص او و اگر نبود، فقيهان اين مسئوليت را بر عهده خواهند داشت. اين ديدگاه از نتايج پذيرش اين نكته است كه وظيفهى اصلى حكومت از ديدگاه اسلام بسط ارزشها و احكام الهى در جامعه مى باشد و براى تحقّق چنين آرمانى نياز است در بالاترين مصدر تصميم گيرى شخصى آگاه به دين قرار گيرد. البته بدون شك اين شخص بايد از اوضاع خارجى نيز مطلع و توانايى ادارهى جامعه را نيز دارا باشد.
منبع برای مطالعه بيشتر:
1. مهدى هادوى تهرانى، ولايت و ديانت، مؤسسه فرهنگى خانه خرد، قم، چاپ دوم، 1380.
منبع: http://farsi.islamquest.net