پرسش :
آيا از حديث (لولاك لما خلقت الافلاك ) استنباط مي شود كه رتبه پيامبر پايين تر از علي و زهرا است؟
پاسخ :
براساس روايات چهارده معصوم (علیهم السلام) همه يك نور هستند ]بحارالانوار, ج 25, ص 1 و ج 36, ص 280[ يعني آنها در مقام وحدت نوري , كثرتي ندارند تا يكي اول وديگري دوم باشد. اين كه در زيارت جامعه مي خوانيم ((و ان ارواحكم و طينتكم واحده )) اشاره به همين حقيقت دارد كه چهارده معصوم (علیهم السلام) يك نوراند و در اين جهت با هم اتحاد دارند. براساس روايات اين اتحاد نه تنها در اول خلقت بوده ; بلكه در نظام مادي و زندگي دنيا حقيقت آنان يكي بوده است و در عين تعدد صوري و ظاهري و جسماني با همديگر وحدت و اتحاد دارند. در اين باب نكا: انسان و خلافت الهي , استاد محمد شجاعي , تهران , موئسسه فرهنگي خدمات رسا, 1362 ش , صص 139 - 142. بر مثال موج ها اعدادشان ==در عدد آورده باشد بادشان == (مثنوي , دفتر دوم , بيت 185) ازاين رو اين كه در برخي روايات , اولين مخلوق نور حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلّم) و در پاره اي روايات نور رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه هدا(علیهم السلام) مطرح شده است , (نگا: بحارالانوار, ج 1, ص 97 - ج 57, ص 170 - تفسيرالميزان , ج 1, ص 121) نبايد پنداشت كه اين روايات بر كثرت و غيريت اين انوار دلالت دارند. امام باقر(علیه السلام) مي فرمايند: ((يا جابر ان الله اول ماخلق خلق محمدا" و عترته الهداه المهتدين , فكانوا اشباح نور بين يدي الله , قلت و ما الاشباح ؟ قال : ظل النور, ابدان نوريه بلا ارواح و كان موئيدا" بروح واحد و هي روح القدس ; اي جابر! اول مخلوقي كه خداوند خلق فرمود, محمد و عترت هدايت شده آن حضرت بودند پس آنان اشباح نور در برابر خداوند بودند. جابر مي گويد: به حضرت عرض كردم , اشباح چيست ؟ فرمود: سايه نور, بدن هاي نوري بدون روح كه موئيد به يك روح يگانه و واحد بودند و آن روح القدس بود...)), (به نقل از انسان و خلافت الهي , همان ). اين روايت به روشني حكايتگر اين حقيقت است كه روح القدس در عين اين كه يك حقيقت و موجود واحد است , حقيقت همه چهارده معصوم است ; يعني , هم حقيقت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم) است و هم حقيقت تك تك عترت آن حضرت و در عين يكي بودن متعدد هم هستند و همه ظهورات روح واحد و حقيقت واحد مي باشند اين روايت با صراحت كامل مي فرمايد كه آنان ابدان نوري بودند كه ارواح متعدد نداشتند, بلكه موئيد به يك روح بودند و آن عبارت است از ((روح القدس )) و به روشني به اين نكته اشاره دارد كه حقيقت روح و جان همه يكي بود (روح القدس ) و ظهورات (كه ابدان نوري و يا اشباح نوري اند) متعدد بود. بر اين اساس , روايتي كه مطرح فرموديد, دلالت ندارد بر اين كه عدم خلق جهان متوقف باشد به صورت انحصاري , بر حضرت علي (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها), بلكه از آنجا كه همه چهارده معصوم نور واحدند, اين روايت اشاره به همان حقيقت نوري دارد كه همان چهارده معصوم در آن وحدت دارند. به عبارت ديگر, هر چند در اين حديث به ظاهر به نور ]روحي و بدني [ حضرت علي (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) اشاره شده است ولي به دليل وحدت نوري چهارده معصوم , گويا اين حديث مي خواهد بگويد اگر شما چهارده معصوم و اگر شما ((روح القدس )) نبوديد جهان را خلق نمي كرديم . به بيان سوم , ظاهر اين روايت خطاب به آن دو عزيز است ولي به دليل وحدت آن ها با دوازده معصوم ديگر مقصود حقيقتي است كه همه آنها در آن اتحاد داشته و هيچ گونه تعدد و كثرتي ندارند تا بحث رتبه و تقدم و تائخر پيش آيد.
منبع: نرم افزار معمای هستی
براساس روايات چهارده معصوم (علیهم السلام) همه يك نور هستند ]بحارالانوار, ج 25, ص 1 و ج 36, ص 280[ يعني آنها در مقام وحدت نوري , كثرتي ندارند تا يكي اول وديگري دوم باشد. اين كه در زيارت جامعه مي خوانيم ((و ان ارواحكم و طينتكم واحده )) اشاره به همين حقيقت دارد كه چهارده معصوم (علیهم السلام) يك نوراند و در اين جهت با هم اتحاد دارند. براساس روايات اين اتحاد نه تنها در اول خلقت بوده ; بلكه در نظام مادي و زندگي دنيا حقيقت آنان يكي بوده است و در عين تعدد صوري و ظاهري و جسماني با همديگر وحدت و اتحاد دارند. در اين باب نكا: انسان و خلافت الهي , استاد محمد شجاعي , تهران , موئسسه فرهنگي خدمات رسا, 1362 ش , صص 139 - 142. بر مثال موج ها اعدادشان ==در عدد آورده باشد بادشان == (مثنوي , دفتر دوم , بيت 185) ازاين رو اين كه در برخي روايات , اولين مخلوق نور حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلّم) و در پاره اي روايات نور رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه هدا(علیهم السلام) مطرح شده است , (نگا: بحارالانوار, ج 1, ص 97 - ج 57, ص 170 - تفسيرالميزان , ج 1, ص 121) نبايد پنداشت كه اين روايات بر كثرت و غيريت اين انوار دلالت دارند. امام باقر(علیه السلام) مي فرمايند: ((يا جابر ان الله اول ماخلق خلق محمدا" و عترته الهداه المهتدين , فكانوا اشباح نور بين يدي الله , قلت و ما الاشباح ؟ قال : ظل النور, ابدان نوريه بلا ارواح و كان موئيدا" بروح واحد و هي روح القدس ; اي جابر! اول مخلوقي كه خداوند خلق فرمود, محمد و عترت هدايت شده آن حضرت بودند پس آنان اشباح نور در برابر خداوند بودند. جابر مي گويد: به حضرت عرض كردم , اشباح چيست ؟ فرمود: سايه نور, بدن هاي نوري بدون روح كه موئيد به يك روح يگانه و واحد بودند و آن روح القدس بود...)), (به نقل از انسان و خلافت الهي , همان ). اين روايت به روشني حكايتگر اين حقيقت است كه روح القدس در عين اين كه يك حقيقت و موجود واحد است , حقيقت همه چهارده معصوم است ; يعني , هم حقيقت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم) است و هم حقيقت تك تك عترت آن حضرت و در عين يكي بودن متعدد هم هستند و همه ظهورات روح واحد و حقيقت واحد مي باشند اين روايت با صراحت كامل مي فرمايد كه آنان ابدان نوري بودند كه ارواح متعدد نداشتند, بلكه موئيد به يك روح بودند و آن عبارت است از ((روح القدس )) و به روشني به اين نكته اشاره دارد كه حقيقت روح و جان همه يكي بود (روح القدس ) و ظهورات (كه ابدان نوري و يا اشباح نوري اند) متعدد بود. بر اين اساس , روايتي كه مطرح فرموديد, دلالت ندارد بر اين كه عدم خلق جهان متوقف باشد به صورت انحصاري , بر حضرت علي (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها), بلكه از آنجا كه همه چهارده معصوم نور واحدند, اين روايت اشاره به همان حقيقت نوري دارد كه همان چهارده معصوم در آن وحدت دارند. به عبارت ديگر, هر چند در اين حديث به ظاهر به نور ]روحي و بدني [ حضرت علي (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) اشاره شده است ولي به دليل وحدت نوري چهارده معصوم , گويا اين حديث مي خواهد بگويد اگر شما چهارده معصوم و اگر شما ((روح القدس )) نبوديد جهان را خلق نمي كرديم . به بيان سوم , ظاهر اين روايت خطاب به آن دو عزيز است ولي به دليل وحدت آن ها با دوازده معصوم ديگر مقصود حقيقتي است كه همه آنها در آن اتحاد داشته و هيچ گونه تعدد و كثرتي ندارند تا بحث رتبه و تقدم و تائخر پيش آيد.
منبع: نرم افزار معمای هستی