پرسش :
معنی « مباركه» که از اسم های شریف حضرت فاطمه(سلام الله علیها) است، چیست؟ روایاتی که در این زمینه آمده را بیان کنید.
پاسخ :
«بَرَكَتْ: فايدهى ثابت. قاموس، «بركت» را زيادت، سعادت و «بروك» را ثبوت معنا كرده و گويد: «باِركْ على محمّد و آل محمّد»، يعنى شرف و كرامت آنها را هميشگى كن. در مجمعالبيان، ذيل آيهى 97 از سورهى بقره گفته: اصل بركت به معناى ثبوت است گويند: «برك بروكاً»، يعنى ثابت شد، پس بركت به معناى ثبوت فايده است در اثر نمو و رشد. مجمع آب را، «بِرْكِة» گويند كه آب در آن ثابت است. در مفردات گويد: بركت، يعنى ثبوت خير خدايى در يك چيز، و مجمع آب را، بركه گويند. مبارك چيزى است كه در آن فايدهى ثابت باشد.» (1)
بِرْكِة: در لغت آبگير را گويند، جايى كه آب به مرور زمان در آن جمع مىشود. بركة: الزياده، افزايش و زيادت معنا مىدهد. بركت، رشد و نمو و زيادتى در يك شىء را گويند. و راغب گويد بركه به جايى اطلاق مىگردد كه خيرى الهى بدون حساب و شمارش نصيب شده باشد. (2)
حضرت زهراء عليهاالسلام منبع انواع بركات است:
مهم ترين بركت در وجود فاطمهى زهرا عليهاالسلام اين است كه ذريهى پيامبر از نسل زهراء عليهاالسلام هستند، در حالى كه با مراجعه به تاريخ روشن مىشود كه دشمنان آن حضرت با به وجود آوردن وقايع مختلف، فرزندان فاطمهى زهراء عليهاالسلام را از بين مىبردهاند. در واقعهى كربلا فقط يك فرزند براى امام حسين عليه السلام باقى ماند، آن هم امام زينالعابدين عليه السلام. و بنابر قولى، هفت فرزند امام حسن مجتبى عليه السلام و دو فرزند حضرت زينب عليهاالسلام را نيز به قتل رساندند. و اما امكلثوم عليهاالسلام، اصلا از او فرزندى متولد نشد. و در اين مسير چه وقايع دردناكى كه براى ذريه فاطمهى زهرا عليهاالسلام به وجود آوردند و فرزندان زهراء عليهاالسلام را از دم تيغ گذراندند. با همهى آنچه كه گفته شد، لكن از بركت نسل فاطمهى زهراء عليهاالسلام، سادات سر تا سر جهان را نورافشانى مىكنند. قريب به محال است جايى را بيابيم كه يكى از اولاد فاطمهى زهرا عليهاالسلام در آنجا نباشد. «مباركه»، دلالت بر بركت در ذريه آن حضرت مىكند، همچنان كه كوثر بر كثرت اولاد حضرت زهراء عليهاالسلام دلالت دارد.
توصيف فاطمهى زهرا عليهاالسلام در انجيل:
عن عبداللَّه بن سليمان قال:
«قرأت في الإنجيل في وصف النّبي صلى اللَّه عليه و آله نكّاح النساء، ذوالنسل القليل، إنّما نسله من «مباركة»، لها بيت في الجنة، لاصخب فيه و لا نصب، يكفلها في آخر الزمان كما كفل زكريا اُمّك، لها فرخان مستشهدان،
عبداللَّه بن سليمان مىگويد: اوصاف پيامبر خاتم صلى اللَّه عليه و آله و سلم را در انجيل خواندم كه ايشان زياد نكاح مىكنند و نسل كمى خواهند داشت و نسل او از «دخترى مبارك» به وجود خواهد آمد كه براى او خانهاى در بهشت آماده گشته است....» (3)
پی نوشتها:
1-قاموس قرآن، ج 1، ص 189.
2-والبركة ثبوت الخير الإلهى فى شىء، قال تعالى: (لفتحنا عيلهم بركات من السماءوالأرض)
و سمي بذلك لثبوت الخير فيه ثبوت الماء فى البركة، والمبارك ما فيه ذلك الخير... و لما كان الخير الإلهى يصدر من حيث لايحس و على وجه لايحصى و لايحصر قيل لكل شىء ما يشاهد منه زيادة غير محسوسة هو مبارك و فيه بركة. مفردات راغب، مادهى بركة.
3- بحارالانوار، ج 43، ص 22، ر 14 از امالى صدوق.
منبع: www.yazahra.net
«بَرَكَتْ: فايدهى ثابت. قاموس، «بركت» را زيادت، سعادت و «بروك» را ثبوت معنا كرده و گويد: «باِركْ على محمّد و آل محمّد»، يعنى شرف و كرامت آنها را هميشگى كن. در مجمعالبيان، ذيل آيهى 97 از سورهى بقره گفته: اصل بركت به معناى ثبوت است گويند: «برك بروكاً»، يعنى ثابت شد، پس بركت به معناى ثبوت فايده است در اثر نمو و رشد. مجمع آب را، «بِرْكِة» گويند كه آب در آن ثابت است. در مفردات گويد: بركت، يعنى ثبوت خير خدايى در يك چيز، و مجمع آب را، بركه گويند. مبارك چيزى است كه در آن فايدهى ثابت باشد.» (1)
بِرْكِة: در لغت آبگير را گويند، جايى كه آب به مرور زمان در آن جمع مىشود. بركة: الزياده، افزايش و زيادت معنا مىدهد. بركت، رشد و نمو و زيادتى در يك شىء را گويند. و راغب گويد بركه به جايى اطلاق مىگردد كه خيرى الهى بدون حساب و شمارش نصيب شده باشد. (2)
حضرت زهراء عليهاالسلام منبع انواع بركات است:
مهم ترين بركت در وجود فاطمهى زهرا عليهاالسلام اين است كه ذريهى پيامبر از نسل زهراء عليهاالسلام هستند، در حالى كه با مراجعه به تاريخ روشن مىشود كه دشمنان آن حضرت با به وجود آوردن وقايع مختلف، فرزندان فاطمهى زهراء عليهاالسلام را از بين مىبردهاند. در واقعهى كربلا فقط يك فرزند براى امام حسين عليه السلام باقى ماند، آن هم امام زينالعابدين عليه السلام. و بنابر قولى، هفت فرزند امام حسن مجتبى عليه السلام و دو فرزند حضرت زينب عليهاالسلام را نيز به قتل رساندند. و اما امكلثوم عليهاالسلام، اصلا از او فرزندى متولد نشد. و در اين مسير چه وقايع دردناكى كه براى ذريه فاطمهى زهرا عليهاالسلام به وجود آوردند و فرزندان زهراء عليهاالسلام را از دم تيغ گذراندند. با همهى آنچه كه گفته شد، لكن از بركت نسل فاطمهى زهراء عليهاالسلام، سادات سر تا سر جهان را نورافشانى مىكنند. قريب به محال است جايى را بيابيم كه يكى از اولاد فاطمهى زهرا عليهاالسلام در آنجا نباشد. «مباركه»، دلالت بر بركت در ذريه آن حضرت مىكند، همچنان كه كوثر بر كثرت اولاد حضرت زهراء عليهاالسلام دلالت دارد.
توصيف فاطمهى زهرا عليهاالسلام در انجيل:
عن عبداللَّه بن سليمان قال:
«قرأت في الإنجيل في وصف النّبي صلى اللَّه عليه و آله نكّاح النساء، ذوالنسل القليل، إنّما نسله من «مباركة»، لها بيت في الجنة، لاصخب فيه و لا نصب، يكفلها في آخر الزمان كما كفل زكريا اُمّك، لها فرخان مستشهدان،
عبداللَّه بن سليمان مىگويد: اوصاف پيامبر خاتم صلى اللَّه عليه و آله و سلم را در انجيل خواندم كه ايشان زياد نكاح مىكنند و نسل كمى خواهند داشت و نسل او از «دخترى مبارك» به وجود خواهد آمد كه براى او خانهاى در بهشت آماده گشته است....» (3)
پی نوشتها:
1-قاموس قرآن، ج 1، ص 189.
2-والبركة ثبوت الخير الإلهى فى شىء، قال تعالى: (لفتحنا عيلهم بركات من السماءوالأرض)
و سمي بذلك لثبوت الخير فيه ثبوت الماء فى البركة، والمبارك ما فيه ذلك الخير... و لما كان الخير الإلهى يصدر من حيث لايحس و على وجه لايحصى و لايحصر قيل لكل شىء ما يشاهد منه زيادة غير محسوسة هو مبارك و فيه بركة. مفردات راغب، مادهى بركة.
3- بحارالانوار، ج 43، ص 22، ر 14 از امالى صدوق.
منبع: www.yazahra.net