پرسش :
چرا در سيره و روش زندگي پيامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به حسب ظاهر تعارض و تناقض وجود دارد؟
پاسخ :
اين اختلاف و تعارض ظاهري سيرت، به كمك بياناتي كه از پيشوايان دين رسيده، براي ما روشن ميكند از نظر اسلام در باب معيشت و لوازم زندگي چيزهايي است كه اصول ثابت و تغيير ناپذير به شمار ميروند و چيزهايي است كه اينطور نيست.
يك اصل ثابت و تغيير ناپذير اين است كه يك نفر مسلمان بايد زندگي خود را از زندگي عمومي جدا نداند، بايد زندگي خود را با زندگي عموم تطبيق دهد. معني ندارد در حالي كه عموم مردم در بدبختي زندگي ميكنند، عدة ديگر با مستمسك قرار دادن؛ «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللهِ الَّتي اَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّيِّبات مِنَ الرِّزْقِ؛ اعراف/32 در درياي نعمت غوطهور بشوند، هرچند فرض كنيم كه از راه حلال به چنگ آورده باشند».
اصل ثابت و تغيير ناپذير ديگري كه در همه حال و همة زمانها پسنديده است، زهد به معني عزت نفس و مناعت طبع و بلند نظري است كه انسان در همه حال و همة زمانها خوب است نسبت به امور مادي بياعتنا باشد، دين را به دنيا و فضيلت و اخلاق را به پول و مقام نفروشد، به امور مادي به چشم وسيله نگاه كند نه به چشم هدف و مقصد اما ساير امور كه مربوط به توسعه و تضييق و بود نبودِ وسايل زندگي است يك امر ثابت و تغيير ناپذيري نيست. ممكن است در زماني تكليف جوري اقتضا كند و در زماني ديگر جور ديگر، همانطوري كه رسول خدا و علي مرتضي(ع) طوري زندگي كردند و ساير ائمه(ع) طور ديگر.
منبع: مجموعه آثار شهيد مطهري ج18ـ سيري در سيره ائمه اطهار(ع)،شهيد مطهري
اين اختلاف و تعارض ظاهري سيرت، به كمك بياناتي كه از پيشوايان دين رسيده، براي ما روشن ميكند از نظر اسلام در باب معيشت و لوازم زندگي چيزهايي است كه اصول ثابت و تغيير ناپذير به شمار ميروند و چيزهايي است كه اينطور نيست.
يك اصل ثابت و تغيير ناپذير اين است كه يك نفر مسلمان بايد زندگي خود را از زندگي عمومي جدا نداند، بايد زندگي خود را با زندگي عموم تطبيق دهد. معني ندارد در حالي كه عموم مردم در بدبختي زندگي ميكنند، عدة ديگر با مستمسك قرار دادن؛ «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللهِ الَّتي اَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّيِّبات مِنَ الرِّزْقِ؛ اعراف/32 در درياي نعمت غوطهور بشوند، هرچند فرض كنيم كه از راه حلال به چنگ آورده باشند».
اصل ثابت و تغيير ناپذير ديگري كه در همه حال و همة زمانها پسنديده است، زهد به معني عزت نفس و مناعت طبع و بلند نظري است كه انسان در همه حال و همة زمانها خوب است نسبت به امور مادي بياعتنا باشد، دين را به دنيا و فضيلت و اخلاق را به پول و مقام نفروشد، به امور مادي به چشم وسيله نگاه كند نه به چشم هدف و مقصد اما ساير امور كه مربوط به توسعه و تضييق و بود نبودِ وسايل زندگي است يك امر ثابت و تغيير ناپذيري نيست. ممكن است در زماني تكليف جوري اقتضا كند و در زماني ديگر جور ديگر، همانطوري كه رسول خدا و علي مرتضي(ع) طوري زندگي كردند و ساير ائمه(ع) طور ديگر.
منبع: مجموعه آثار شهيد مطهري ج18ـ سيري در سيره ائمه اطهار(ع)،شهيد مطهري