پرسش :
آيا «مُذَكِّر» بودن پيامبراکرم(ص) و وحي فقط براي مؤمنان است؟
پاسخ :
مذكِّر بودن پيامبر و وحي ، تنها براي مؤمنان نيست، بلكه اين دو براي همه انسان ها تذكره است ، حتي كساني كه هرگز دين الهي را نپذيرفتند و سابقه تعهد به دين و معرفت ديني نداشتند ، براي آنها نيز تذكره است . با اين بيان روشن مي شود چنين نيست كه تذكر تنها به مؤمن اختصاص داشته باشد و به اين جهت كه مؤمن چون قبلاً ايمان آورده و به اصول اعتقادي آگاهي داشته ولي در اثر اشتباهات ، پرده غفلتي روي علم و آگاهيش آويخته شده و يا در اثر سرگرمي و ارتكاب معاصي دچار نسيان شده و با بيانات پيامبر اسلام و تذكرات آن حضرت(ص) بيدار شده باشد . بلكه همه انسانها اعم از موحد و ملحد با تذكر پيامبر متذكر مي گردند .
بنابراين ، قرآن براي همه انسان ها تذكره است ، گرچه گروه خاصي ، يعني مؤمنان از تذكر سود مي برند: «وَ ذَكِّر فإن الذِكري تَنفَعُ المُؤمنين» (ذرايات/55) و عده اي ديگر به ياد نمي آورند و از تذكره طرفي نمي بندند.
آيت الله جوادي آملي،تفسير موضوعي قرآن ج 12 (فطرت در قرآن)
www.payambarazam.ir
مذكِّر بودن پيامبر و وحي ، تنها براي مؤمنان نيست، بلكه اين دو براي همه انسان ها تذكره است ، حتي كساني كه هرگز دين الهي را نپذيرفتند و سابقه تعهد به دين و معرفت ديني نداشتند ، براي آنها نيز تذكره است . با اين بيان روشن مي شود چنين نيست كه تذكر تنها به مؤمن اختصاص داشته باشد و به اين جهت كه مؤمن چون قبلاً ايمان آورده و به اصول اعتقادي آگاهي داشته ولي در اثر اشتباهات ، پرده غفلتي روي علم و آگاهيش آويخته شده و يا در اثر سرگرمي و ارتكاب معاصي دچار نسيان شده و با بيانات پيامبر اسلام و تذكرات آن حضرت(ص) بيدار شده باشد . بلكه همه انسانها اعم از موحد و ملحد با تذكر پيامبر متذكر مي گردند .
بنابراين ، قرآن براي همه انسان ها تذكره است ، گرچه گروه خاصي ، يعني مؤمنان از تذكر سود مي برند: «وَ ذَكِّر فإن الذِكري تَنفَعُ المُؤمنين» (ذرايات/55) و عده اي ديگر به ياد نمي آورند و از تذكره طرفي نمي بندند.
آيت الله جوادي آملي،تفسير موضوعي قرآن ج 12 (فطرت در قرآن)
www.payambarazam.ir