چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

امام زمان (عج) چگونه از قاتلان اهل‌بیت (ع) که قرن‌ها پیش مرده‌اند انتقام می‌گیرند؟


پاسخ :
شرح پرسش:
می‌‏گويند در موقع ظهور امام زمان(عليه السلام)، ايشان از بعضی افراد، مانند دشمنان اسلام و قاتلان حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) و قاتلان كربلا انتقام می‏‌گيرد، در صورتی كه آن‌‏ها سال‌‏ها پيش مرده‌‏اند. اين امر چگونه است؟

پاسخ:
اين سؤال در خصوص رجعت است. از اين رو لازم است حقيقت رجعت مورد بررسي قرار گيرد. "رجعت" از عقايد معروف شيعه است و تفسيرش در يك عبارت كوتاه چنين است: بعد از ظهور حضرت مهدي(ع) و در آستانه رستاخيز گروهي از مؤمنان خالص و كفار و طاغيان بسيار شرور به اين جهان باز مي‏گردند. گروه اوّل مدارجي از كمال را طي مي‏كنند و گروه دوم كيفرهاي شديدي مي‏بينند. مرحوم سيد مرتضي از علماي شيعه مي‏فرمايد: خداوند متعال بعد از ظهور حضرت مهدي(ع) گروهي از كساني را كه قبلاً از دنيا رفته‏اند، به اين جهان باز مي‏گرداند، تا در ثواب و افتخارات ياري او و مشاهده حكومت حق بر سراسر جهان شركت جويند و نيز گروهي از دشمنان سر سخت را باز مي‏گرداند تا از آن‏ها انتقام گيرد. بعد مي‏فرمايد: دليل بر اثبات اين عقيده اجماع اماميه است، زيرا احدي از آن‏ها با اين عقيده مخالفت نكرده است.(1)
البته از كلمات بعضي از قدماي علماي شيعه و همچنين از سخنان مرحوم طبرسي در مجمع البيان بر مي‏آيد كه اقليّت بسيار كوچكي از شيعه با اين عقيده مخالف بودند و رجعت را به معني بازگشت دولت و حكومت اهلبيت(ع) تفسير مي‏كردند، نه بازگشت اشخاص و زنده شدن مردگان، ولي مخالفت آن‏ها طوري است كه لطمه‏اي به اجماع نمي‏زند.(2)
بدون ترديد احياي گروهي از مردگان در اين دنيا محال نيست، همان گونه كه احياي جميع انسان‏ها در قيامت كاملاً ممكن است. عقل چنين امري را محال نمي‏بيند و قدرت خدا آنچنان وسيع و گسترده است كه همه اين امور در برابر آن سهل و آسان است. در قرآن مجيد، وقوع وجعت اجمالاً در پنج مورد از امت‏هاي پيشين آمده است، از جمله اين آيات؛
1- آيه 243 سوره بقره است كه در آن سخن از جمعيتي است كه از ترس مرگ از خانه‏هاي خود بيرون رفتند. خداوند فرمان مرگ به آن‏ها و سپس آن‏ها را زنده كرد. (فقال لهم اللّه موتوا ثم أحياهم).(3)
2- نيز به آيه 261 سوره بقره استدلال شده كه در آن سخن از پيامبري است كه از كنار يك آبادي عبور كرد، در حالي كه ديدارهاي آن فرو ريخته بود و اجساد و استخوان‏هاي اهل آن در هر سو پراكنده شده بود و از خود پرسيد: چگونه خداوند اين‏ها را پس از مرگ زنده مي‏كند؟ خدا او يكصد سال ميراند و سپس زنده كرد و به او گفت: چقدر درنگ كردي؟ عرض كرد: يكروز يا قسمتي از آن. فرمود: نه، بلكه يكصد سال بر تو گذشت. اين پيامبر عُزير باشد يا پيامبر ديگري، تفاوت نمي‏كند. مهم صراحت قرآن در زندگي پس از مرگ در همين دنيا است (فأماته اللّه مأة عام ثم بعثه).
3- در آيه 55 و 56 سوره بقره درباره "بني اسرائيل" مي‏خوانيم كه گروهي از آن‏ها بعد از تقاضاي مشاهده خداوند گرفتار صاعقه مرگباري شدند و مردند، سپس خداوند آن‏ها را به زندگي برگرداند تا شكر نعمت او را به جا آوردند. (ثم بعثناكم مِن بعد موتكم لعلكم تشكرون).
4- در آيه 110 سوره مائده ضمن بر شمردن معجزات حضرت عيسي(ع) مي‏خوانيم: "و إذ تخرج الموتي بإذني؛ تو مردگان را با فرمان من زنده مي‏كردي". اين تعبير نشان مي‏دهد كه مسيح(ع) از اين معجزه خود (احياي مردگان) استفاده كرد، بلكه تعبير به فعل مضارع (تخرج) دليل بر تكرار آن است و اين يك نوع رجعت براي بعضي محسوب مي‏شود.
5- در سوره بقره آيه 73 در مورد كشته‏اي كه در بني اسرائيل براي پيدا كردن قاتلش نزاع و جدال برخاسته بود، مي‏فرمايد: "دستور داده شد گاوي را با ويژگي‏هايي سر ببرند و بخشي از آن را بر بدن مرده زنند تا به حيات باز گردد [و قاتل خود را معرفي كند و نزاع خاتمه يابد] (فقلنا اضربوه ببعضها كذالك يحيي اللّه الموتي و يريكم آياته لعلّكم تعقلون)(4)
البته موارد ديگري را همچون داستان اصحاب كهف كه آن نيز چيزي شبيه به رجعت بود، مي‏توان در قرآن كريم مشاهده كرد.
مرحوم علامه مجلسي مي‏فرمايد: بيش از دويست حديث داريم كه چهل و چند نفر از راويان ثقات و علماي بزگوار در بيش از پنجاه كتاب آورده‏اند و اين روايات وقوع رجعت را تأييد مي‏كنند.(5)
امام صادق(ع) در حديثي مي‏فرمايد: "إنّ الرجعة ليست بعامة، و هي خاصة، لايرجع إلا من محض الإيمان محضاً، أو محض الشرك مخصاً؛ رجعت عمومي نيست، بلكه جنبه خصوصي دارد. تنها گروهي بازگشت مي‏كنند كه ايمان خالص يا شركت خالص دارند"(6) رجعت از معتقدات شيعه است و رايحه قيامت از آن استشمام مي‏شود و با شواهد قرآن كه ذكر شد، تحققق آن مشكل نيست و مهدي موعود(ع) انتقام خون‏هاي به ناحق ريخته را از اشقيا و دشمنان ائمه خواهد گرفت.
پي نوشتها:
1.تفسير نمونه، ج 15، ص 555.
2. همان، ص 556.
3. تفسير نمونه، ج 15، ص 556.
4. تفسير نمونه، ج 15، ص 557.
5. علامه محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج 53، ص 122.
6. همان، ص 39.
www. eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.