پرسش :
چه موقع مي توان از پزشك جنس مخالف استفاده نمود؟
پاسخ :
الإمام عليّ عليهالسلام
- في المَرأَةِ يَموتُ وَلَدُها في بَطنِها فَيُتَخَوَّفُ عَلَيها -: لا بَأسَ أن يَدخُلَ الرَّجُلُ يَدَهُ فَيُقَطِّعَهُ ، إذا لَم تَرفَق بِهِ النِّساءُ .
امام على عليهالسلام
- درباره زنى كه فرزندش در شكمش مىميرد و آنگاه ، بيم جان خود او مىرود -: اشكال ندارد كه مردى دست خويش را به درون [رَحِم] ببرد و بچّه را قطعه قطعه كند ، البته اگر زنان را ياراى اين كار نباشد .
الكافي ، جلد 3 ، صفحه 206 ، حديث 2 ، تهذيب الأحكام ، جلد 1 ، صفحه 344 ، حديث 176 كلاهما عن وهب بن وهب عن الإمام الصادق عليهالسلام ، قرب الإسناد ، صفحه 136 ، حديث 478 عن أبي البختري عن الإمام الصادق عن أبيه عنه عليهمالسلام ، بحار الأنوار ، جلد 82 ، صفحه 12 ، حديث 9 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 76 بديهى است كه كه اين سخن بر فرض صدور از امام عليهالسلام مربوط است به شرايط جرّاحى آن دوران و فقدان امكانات پزشكى .
*******
الكافي عن أبي حمزة الثُّمالي عن الإمام الباقر عليهالسلام ، قال :
سَأَلتُهُ عَنِ المَرأَةِ المُسلِمَةِ يُصيبُهَا البَلاءُ في جَسَدِها ، إمّا كَسرٌ ، أو جِراحٌ في مَكانٍ لا يَصلُحُ النَّظَرُ إلَيهِ ، ويَكونُ الرِّجالُ أرفَقَ بِعِلاجِهِ مِنَ النِّساءِ ، أيَصلُحُ لَهُ أن يَنظُرَ إلَيها؟
قالَ : إذَا اضطُرَّت إلَيهِ ، فَيُعالِجُها إن شاءَت .
الكافى- به نقل از ابو حمزه ثمالى -: از امام باقر عليهالسلام پرسيدم: زن مسلمانى در جايى از بدنش كه نگاه كردن به آن جايز نيست ، عارضهاى ، شكستگى يا زخمى ، رخ مىدهد و در اين حال ، مردان نيز در درمان وى از زنان توانمندترند . آيا براى مرد [در چنين حالتى] جايز است به او بنگرد؟
فرمود : «اگر زن ، ناچار شود و خودش نيز بخواهد ، [جايز است] مرد او را درمان كند» .
الكافي ، جلد 5 ، صفحه 534 ، حديث 1 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 78
*******
دعائم الإسلام :
عَن جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عليهالسلام أنَّهُ سُئِلَ عَنِ المَرأَةِ تُصيبُهَا العِلَّةُ فِي جَسَدِها ، أيَصلُحُ أن يُعالِجَهَا الرَّجُلُ؟
قالَ : إذَا اضطُرَّت إلى ذلِكَ فَلا بَأسَ .
دعائم الإسلام :
از امام صادق عليهالسلام روايت شده كه از او در اين باره پرسيدند كه : اگر زنى به بيمارىاى جسمى مبتلا شود ، آيا درست است كه مردى او را درمان كند؟ فرمود : «اگر چارهاى جز اين نباشد ، اشكالى ندارد» .
دعائم الإسلام ، جلد 2 ، صفحه 144 ، حديث 502 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 74 ، حديث 32 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 78
الإمام عليّ عليهالسلام
- في المَرأَةِ يَموتُ وَلَدُها في بَطنِها فَيُتَخَوَّفُ عَلَيها -: لا بَأسَ أن يَدخُلَ الرَّجُلُ يَدَهُ فَيُقَطِّعَهُ ، إذا لَم تَرفَق بِهِ النِّساءُ .
امام على عليهالسلام
- درباره زنى كه فرزندش در شكمش مىميرد و آنگاه ، بيم جان خود او مىرود -: اشكال ندارد كه مردى دست خويش را به درون [رَحِم] ببرد و بچّه را قطعه قطعه كند ، البته اگر زنان را ياراى اين كار نباشد .
الكافي ، جلد 3 ، صفحه 206 ، حديث 2 ، تهذيب الأحكام ، جلد 1 ، صفحه 344 ، حديث 176 كلاهما عن وهب بن وهب عن الإمام الصادق عليهالسلام ، قرب الإسناد ، صفحه 136 ، حديث 478 عن أبي البختري عن الإمام الصادق عن أبيه عنه عليهمالسلام ، بحار الأنوار ، جلد 82 ، صفحه 12 ، حديث 9 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 76 بديهى است كه كه اين سخن بر فرض صدور از امام عليهالسلام مربوط است به شرايط جرّاحى آن دوران و فقدان امكانات پزشكى .
*******
الكافي عن أبي حمزة الثُّمالي عن الإمام الباقر عليهالسلام ، قال :
سَأَلتُهُ عَنِ المَرأَةِ المُسلِمَةِ يُصيبُهَا البَلاءُ في جَسَدِها ، إمّا كَسرٌ ، أو جِراحٌ في مَكانٍ لا يَصلُحُ النَّظَرُ إلَيهِ ، ويَكونُ الرِّجالُ أرفَقَ بِعِلاجِهِ مِنَ النِّساءِ ، أيَصلُحُ لَهُ أن يَنظُرَ إلَيها؟
قالَ : إذَا اضطُرَّت إلَيهِ ، فَيُعالِجُها إن شاءَت .
الكافى- به نقل از ابو حمزه ثمالى -: از امام باقر عليهالسلام پرسيدم: زن مسلمانى در جايى از بدنش كه نگاه كردن به آن جايز نيست ، عارضهاى ، شكستگى يا زخمى ، رخ مىدهد و در اين حال ، مردان نيز در درمان وى از زنان توانمندترند . آيا براى مرد [در چنين حالتى] جايز است به او بنگرد؟
فرمود : «اگر زن ، ناچار شود و خودش نيز بخواهد ، [جايز است] مرد او را درمان كند» .
الكافي ، جلد 5 ، صفحه 534 ، حديث 1 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 78
*******
دعائم الإسلام :
عَن جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عليهالسلام أنَّهُ سُئِلَ عَنِ المَرأَةِ تُصيبُهَا العِلَّةُ فِي جَسَدِها ، أيَصلُحُ أن يُعالِجَهَا الرَّجُلُ؟
قالَ : إذَا اضطُرَّت إلى ذلِكَ فَلا بَأسَ .
دعائم الإسلام :
از امام صادق عليهالسلام روايت شده كه از او در اين باره پرسيدند كه : اگر زنى به بيمارىاى جسمى مبتلا شود ، آيا درست است كه مردى او را درمان كند؟ فرمود : «اگر چارهاى جز اين نباشد ، اشكالى ندارد» .
دعائم الإسلام ، جلد 2 ، صفحه 144 ، حديث 502 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 74 ، حديث 32 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 78