پرسش :
برهان فطرت بر وجود امام زمان عليه السلام را چگونه تقرير مىكنيد؟
پاسخ :
اين برهان را با ذكر مقدماتى از دیدگاه عقل، تقرير خواهيم نمود:
1- روان شناسان تمايلات غريزى و فطرى انسان را به سه نوع تقسيم كرده اند:
الف: تمايلات شخصى از قبيل دوستى و ... .
ب: تمايلات اجتماعى از قبيل همنوع دوستى.
ج: تمايلاتى عالى از قبيل حقيقت جويى و حس دينى و پرستش و رسيدن به كمال مطلق و ... .
2- براى رسيدن به كمال مطلق و معبود حقيقى، احتياج به واسطهاى دارد كه خود سفر كرده تا بتواند انسان را دستگيرى كند. تمايل به اين واسطه نيز در وجود انسان احساس مى شود.
3- اگر تمايل و كشش به چيزى در انسان وجود دارد بايد آن چيز در خارج وجود داشته باشد وگرنه وجودش در انسان لغو است. و به عبارت ديگر كشش و عشق انسان به كامل مطلق و انسان كامل معصوم كه واسطه او در عالم خلقت است، از امور ذات الاضافه است. و تحقق اين امور بدون تحقق مضاف اليه امكان پذير نيست. نتيجه اين كه وجود امام به عنوان واسطه وصول به كمال مطلق ضرورى است.
حال اگر كسى سؤال كند كه اين كشش چگونه در انسان به وجود مىآيد در جواب مىگوييم هر گاه با عقل و فكر به اين نتيجه رسيديم كه در عالم وجود بايد واسطه فيض موجود باشد كه وجودش داراى آثار و بركات چندى است انسان فطرتا به او گرايش پيدا مىكند و به همين جهت است كه بايد هميشه اين انسان كامل وجود خارجى داشته باشد.
منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران
اين برهان را با ذكر مقدماتى از دیدگاه عقل، تقرير خواهيم نمود:
1- روان شناسان تمايلات غريزى و فطرى انسان را به سه نوع تقسيم كرده اند:
الف: تمايلات شخصى از قبيل دوستى و ... .
ب: تمايلات اجتماعى از قبيل همنوع دوستى.
ج: تمايلاتى عالى از قبيل حقيقت جويى و حس دينى و پرستش و رسيدن به كمال مطلق و ... .
2- براى رسيدن به كمال مطلق و معبود حقيقى، احتياج به واسطهاى دارد كه خود سفر كرده تا بتواند انسان را دستگيرى كند. تمايل به اين واسطه نيز در وجود انسان احساس مى شود.
3- اگر تمايل و كشش به چيزى در انسان وجود دارد بايد آن چيز در خارج وجود داشته باشد وگرنه وجودش در انسان لغو است. و به عبارت ديگر كشش و عشق انسان به كامل مطلق و انسان كامل معصوم كه واسطه او در عالم خلقت است، از امور ذات الاضافه است. و تحقق اين امور بدون تحقق مضاف اليه امكان پذير نيست. نتيجه اين كه وجود امام به عنوان واسطه وصول به كمال مطلق ضرورى است.
حال اگر كسى سؤال كند كه اين كشش چگونه در انسان به وجود مىآيد در جواب مىگوييم هر گاه با عقل و فكر به اين نتيجه رسيديم كه در عالم وجود بايد واسطه فيض موجود باشد كه وجودش داراى آثار و بركات چندى است انسان فطرتا به او گرايش پيدا مىكند و به همين جهت است كه بايد هميشه اين انسان كامل وجود خارجى داشته باشد.
منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران